Fordonsadresser

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Fordonsadresser

Inlägg av LLJ »

Lyfter detta till en egen tråd från WiThottletråden:

Det här med fordonsadresser är svårt att hitta en bra lösning på.
Annars funkar det väldigt bra för oss som är med i FREMO och får ha vårt reserverade adressområde 5800-5899. Vet inte hur många vi är som delar på adresserna, kanske 30-40 personer.

Det hade varit bra med motsvarande "Modul Syd adresser" där man är ganska många som delar på ett ganska litet adressområde.
Man behåller då sin adress mellan träffarna. Nackdelen är förstås att man troligen inte har fordonets nr som adress. Men det löses enkelt med små lokkort där både lokadress och fordonets funktioner står antecknade.

Synpunkter?

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Fordonsadresser

Inlägg av daniel »

Ett förslag är att reservera adresser 9000 - 9999 för detta och att varje person kan reservera ett intervall på 20 lok vardera. Då har vi plats för 500 personer med var sitt intervall.

I intervallet 1 - 8999 kan man då även fortsättningsvis använda lokets nummer, i den mån det är ledigt.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Fordonsadresser

Inlägg av LLJ »

Jag hoppas att vi även fortsättningsvis kan ha 5800-5899 reserverat för FREMO Sverige.

Samtidigt tror jag att man skall reservera efter faktiskt behov, inte tilldela 20 adresser per person till ett antal personer.
Man får helt enkelt adresser tilldelade när man anmäler fordon till en träff. De kan man sedan behålla vid framtida Modul Syd träffar.
En nummerserie för tillfälliga nr bör också finnas, som man boka per träff.

Största problemet är att allt sådant här kräver administration.

/Lars
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Fordonsadresser

Inlägg av StaffanWiman »

Klart pseudoproblem. Det finns cirka 9970 tillgängliga adresser om vi plockar bort 3 och intervallet 99-129. Om vi är 50 personer som mer eller mindre regelbundet deltar i modulträffar så har vi nästan 200 adresser var. Om man inte envisas med att ha de vanligast lokens loknummer som adress är krockrisken minimal och man kan nästan alltid bevara samma adress från träff till träff. Sedan jag lärde mig programmera fyrsiffriga adresser har jag aldrig varit med om någon krock (utom på 3R-sidan med gamla Märklindekodrar som bara klarar tvåsiffrigt).

Vi skulle kunna ha en lista med allas lokadresser som vi förnyade vart tionde år utan att det blev några problem. (sen är ju frågan var listan skulle finnas...)

Staffan
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Fordonsadresser

Inlägg av Eke »

Men är det något problem egentligen? Tycker att det har funkat ganska bra dom senaste åren på det viset vi redan gör. Vi kan både föranmäla och anmäla på plats och åtminstone min uppfattning är att man lärt sig vilka lokadresser man får ha i fred!
Eller är det många som programmerar om sina lok inför varje träff? Det är i alla fall ytterst sällan som någon lagt beslag på någon av "mina lokadresser" trots att jag anmält sent!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Fordonsadresser

Inlägg av LLJ »

Jag vet att det är ett antal personer som byter adress mellan träffarna.
Det är kanske inget jätteproblem just nu, men förhoppningsvis blir vi fler.

Att slippa att behöva anmäla sina fordon ger mer tid att jobba med vagnskort och fraktsedlar.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Fordonsadresser

Inlägg av daniel »

Det här känns mest som en fråga för Stefan och hans program.

Fremos adressområde är inte formellt reserverat enbart för fremoiter i ModulSyd, så skulle någon annan vilja använda någon av de adresserna på t ex DreamTrack så finns inget som hindrar det. Dock är nog de adresserna ovanliga och därmed risken liten att det problemet inträffar i praktiken. Och är ni 30-40 personer som delar på 100 adresser så får ni väl ändå byta adress på era lok i detta intervallet? Annars kan ju varje person bara ha tre fremo-lok var.

Problemet med adresserna uppstår ju för de lok där man vill ha samma adress som loknumret och där flera personer äger samma lok. Att man kan reservera ett populärt loknummer och sedan behålla det permanent tror jag inte är någon bra idé, det blir nog bara sura miner då.

Jag är nog inne på samma teori som Staffan och Eke, att det egentligen berör få personer. Kolla upp vilka personer det kolliderar mellan och kom överens om att LLJ tar adress 9000-9050, Stefan tar adress 9051-9100, osv. Sen är nog problemet löst.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Fordonsadresser

Inlägg av LLJ »

daniel skrev: Fremos adressområde är inte formellt reserverat enbart för fremoiter i ModulSyd, så skulle någon annan vilja använda någon av de adresserna på t ex DreamTrack så finns inget som hindrar det. Dock är nog de adresserna ovanliga och därmed risken liten att det problemet inträffar i praktiken. Och är ni 30-40 personer som delar på 100 adresser så får ni väl ändå byta adress på era lok i detta intervallet?
Faktum är att de adresserna är väldigt fasta, och är tänkta att vara så sett från FREMO:s horisont. På FREMO:s hemsida finns listor över varje adressområde, s.k. segment, med vilket fordon och ägare som har resp. adress. Dock så behöver Sverige snart ytterligare ett segment då antalet FREMO medlemmar växer stadigt.

/Lars
Användarvisningsbild
pcederstrand
Inlägg: 377
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25
Ort: Stockholm

Re: Fordonsadresser

Inlägg av pcederstrand »

undras vem inom SMJ som har 5800 -5899? ;-)
nån som snart börjar med modulkörning ;-)
(men då gör han nog bäst i att byta på smj)

Seth o har 5600-5699
Och själv har jag 5700-5799 som jag alltid bokar på alla modulkörningar med kommentaren "fråga om du vill låna någon adress"
Detta eftersom jag aldrig riktigt vet vilka jag tar/tagit med

Att ha loknumret på köpelok är nog sämsta regeln ;-(
mvh /peterc
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Fordonsadresser

Inlägg av LLJ »

Den personen kan kallt räkna med att få adresskollisioner på DreamTrack och andra Modul Syd träffar.

Precis som Daniel skriver så är inte detta område officiellt automatiskt reserverat på Modul Syd:s träffar men har blivit det som standard, så vi som har fordon inom detta intervall brukar räkna med att våra adresser är lediga. Vi är ju förhållandevis många som delar på ett ganska litet adressområde, så jag hoppas att det kan få fortsätta även i fortsättningen.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"