Fordonsadresser

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Fordonsadresser

Inlägg av LLJ »

pcederstrand skrev: Och själv har jag 5700-5799 som jag alltid bokar på alla modulkörningar med kommentaren "fråga om du vill låna någon adress"
Detta eftersom jag aldrig riktigt vet vilka jag tar/tagit med
Du får nog kolla först att någon inte redan bokat någon av dessa adresser.

Generellt anser jag det är fel att boka fler adresser än man behöver för träffen.
Det arbetet får man faktiskt ta och bestämma och veta vad man tar med och vilka adresser de fordonen har (eller byta på plats).

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Fordonsadresser

Inlägg av Eke »

Även om inte Fremo sveriges lokadresser officiellt gäller i Modulasyd så har vi alltid respekterat dom! Så problemet finns inte!
Och om nu någon SMJ-medlem då har samma intervall kan det ju vara läge även för SMJ att inte använda 5800-5899 för fridens skull! Kunde ju också vara smidigt om Fremomedlemmarkommer på besök till SMJ, något som nog inte är helt osannolikt!

Mvh. Eke
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Fordonsadresser

Inlägg av Qrt »

Märklig diskussion det här. Å ena sidan skriver flera av debattanterna
StaffanWiman skrev:Klart pseudoproblem.
Eke skrev:Men är det något problem egentligen? Tycker att det har funkat ganska bra dom senaste åren på det viset vi redan gör. Vi kan både föranmäla och anmäla på plats ...
daniel skrev:Det här känns mest som en fråga för Stefan och hans program.
Eke skrev:....problemet finns inte!
Å andra sidan skrivs det för fullt olika förslag om att Förutsätta. Fasta adresser. Formalisera mera.
Mer administration året runt för att spara den lilla minut det tar att kolla att ingen adresskollision inträffar.
Vilket väl bör ingå i allmänt säkerhetsmedvetet uppträdande ändå innan man sätter sitt lok på banan.

Fremo, Fremo, Fremo. Fremo.
Är så stor andel av deltagarna på träffarna i syd, mellan eller nordsverige fremomedlemmar egentligen ?

Jag börjar känna olust inför hur flera trådar har utvecklat sig här i forumet.

Jag skulle inte bli förvånad om detta evinnerliga "så gör Fremo, så bör man göra" prat börjar avskräcka blivande modulträffsdeltagare.

Kom igen och strama upp redan fungerande rutiner och saker när de har drabbats av ett verkligt problem.
Som det gjorts med gränssnittet mellan modulerna.
Höjden över golvet.
Och elektriskan.
Bytet till den fantastiska "Eke-bussen" som ger frihet istället för att begränsa.
Arbetet kring 2R-3R standard för att båda inriktningarna ska kunna umgås mera.

Fortsätt sedan med att lösa de andra små sakerna på plats.

BTW:
Eke skrev:Kunde ju också vara smidigt om Fremomedlemmarkommer på besök till SMJ, något som nog inte är helt osannolikt!
Du sätter väl aldrig lok på någon annans bana utan att först ha kommit överens med den för tillfället banansvarige ? :P Alltså även det inget problem. Har inte varit , är inte och kommer ej att bli.

/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Fordonsadresser

Inlägg av daniel »

Jag kan hålla med om att det ibland blir lite för mycket Fremo på forumet. Men det vi nu pratar om är 100 adresser i ett adressintervall på 10 000 adresser. Och adresserna 5800-5899 är nog tämligen ovanliga som lokadresser.

I ModulSyd är det en del som är medlemmar i Fremo och som är med på många Fremo-träffar, så för DreamTrack och Timmele-träffarna så är det nog lämpligt att dessa adresser även fortsättningsvis används för Fremolok.

När det gäller MMM:s träffar så får MMM göra som de vill, det har ModulSyd inga synpunkter på.

Samtidigt håller jag med om att det är onödigt att Fremoiter har synpunkter på hur SMJ gör. Är man gäst hos SMJ så får man respektera att SMJ har andra adressintervall än Fremo!

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Fordonsadresser

Inlägg av LLJ »

daniel skrev:Jag kan hålla med om att det ibland blir lite för mycket Fremo på forumet. Men det vi nu pratar om är 100 adresser i ett adressintervall på 10 000 adresser. Och adresserna 5800-5899 är nog tämligen ovanliga som lokadresser.

I ModulSyd är det en del som är medlemmar i Fremo och som är med på många Fremo-träffar, så för DreamTrack och Timmele-träffarna så är det nog lämpligt att dessa adresser även fortsättningsvis används för Fremolok.
Varför får man inte tala om FREMO, europas största modulklubb, som fyller 35 år i år, utan att det blir liv?
Så länge som man enbart beskriver hur FREMO gör utan att se ner på andra föreningar eller hur de gör borde det vara ok.
Även inom SMJ finns det en del personer som är med i FREMO, men det vågar de kanske inte tala om?

Och skall vi inte få tala om FREMO, som är en modulklubb, så skall vi inte få tala om SMJ eller andra klubbar som inte bygger moduler här på forumet.
Ni inser att detta bara blir tråkigt i slutänden, om vi skall ha en massa restriktioner.

Vi får tänka en extra gång innan vi skriver istället så att vi kan ha högt i tak och kan diskutera det mesta inom mj-hobby, oavsett skala eller klubbhörighet.

/Lars
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Fordonsadresser

Inlägg av StaffanWiman »

Håller med Lars och är emot censur (= käpphäst) och tycker att man bör få skriva vad man vill till och med om Fremo!

Skämt åsido så är det väl inte konstigt att man jämför och förhåller sig till en förening och modulstandard som är så utbredd. Därmed inte sagt att den skulle på något sätt vara bättre än Smj eller MMM eller någon annan förening/standard. Tvärtom tycker jag mycket inom MMM är bättre, t.ex. spårläget och den flexiblare modulbredden - men det är en annan diskussion.

Måste även erkänna att jag glömde anmäla lokadresser i förväg till träffen i Kil men en koll sista dagen visade att ingen lyckats pricka in vare sig mina tre Fremoadresser eller de andra 6078, 6080, 6081 eller 6082 som jag körde med.

Staffan (som ska skärpa sig till Gävlemodul!)
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Fordonsadresser

Inlägg av daniel »

LLJ skrev:Varför får man inte tala om FREMO, europas största modulklubb, som fyller 35 år i år, utan att det blir liv?
Det som folk reagerar på är kommentarer som den här:
Eke skrev:Och om nu någon SMJ-medlem då har samma intervall kan det ju vara läge även för SMJ att inte använda 5800-5899 för fridens skull! Kunde ju också vara smidigt om Fremomedlemmarkommer på besök till SMJ, något som nog inte är helt osannolikt!
SMJ har funnits i många decennier och har en väletablerad struktur i tilldelning av lokadresser. Och i MMM är det få personer som åker iväg på Fremoträffar, inte minst med tanke på avstånden.

Det är inga problem att prata om Fremo så länge man respekterar varandra. Men det är lite för ofta som Fremoiter förväntar sig att andra ska rätta sig efter hur Fremo har det. Och framförallt är det många Stockholmare som känner att Fremoiterna inte respekterar MMM:s vägval. Jag har själv varit med i MMM och jag har haft löpande kontakt med MMM:are de senaste 10 åren så jag vet att dom känslorna inte är omotiverade.

Rent krasst så är intresset för Fremo i Stockholmsområdet mycket svalt, i hög grad pga enstaka personer som i sina försök att argumentera för Fremo snarare har sått fiendskap mot Fremo. Och ju mer fremoiterna argumenterar för att MMM och SMJ ska anpassa sig efter Fremo, desto större kommer den här klyftan bli. Folk lämnar forumet och till och med hobbyn helt och hållet pga av det här.

ModulSyd har en hel del som åker på Fremoträffar och därmed finns det också skäl att på ModulSyds träffar anpassa sig efter Fremo. MMM har andra förutsättningar och det måste fremoiterna acceptera.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Fordonsadresser

Inlägg av Eke »

daniel skrev: Det som folk reagerar på är kommentarer som den här:
Eke skrev:Och om nu någon SMJ-medlem då har samma intervall kan det ju vara läge även för SMJ att inte använda 5800-5899 för fridens skull! Kunde ju också vara smidigt om Fremomedlemmarkommer på besök till SMJ, något som nog inte är helt osannolikt!
SMJ har funnits i många decennier och har en väletablerad struktur i tilldelning av lokadresser. Och i MMM är det få personer som åker iväg på Fremoträffar, inte minst med tanke på avstånden.

Det är inga problem att prata om Fremo så länge man respekterar varandra. Men det är lite för ofta som Fremoiter förväntar sig att andra ska rätta sig efter hur Fremo har det. Och framförallt är det många Stockholmare som känner att Fremoiterna inte respekterar MMM:s vägval. Jag har själv varit med i MMM och jag har haft löpande kontakt med MMM:are de senaste 10 åren så jag vet att dom känslorna inte är omotiverade.

Rent krasst så är intresset för Fremo i Stockholmsområdet mycket svalt, i hög grad pga enstaka personer som i sina försök att argumentera för Fremo snarare har sått fiendskap mot Fremo. Och ju mer fremoiterna argumenterar för att MMM och SMJ ska anpassa sig efter Fremo, desto större kommer den här klyftan bli. Folk lämnar forumet och till och med hobbyn helt och hållet pga av det här.

ModulSyd har en hel del som åker på Fremoträffar och därmed finns det också skäl att på ModulSyds träffar anpassa sig efter Fremo. MMM har andra förutsättningar och det måste fremoiterna acceptera.

Med vänlig hälsning
Daniel
Ber om ursäkt för min kommentar, var absolut inte menat som någon proFremo propaganda! Känner mycket väl till det spända läget mellan Vissa MMM och Fremoförespråkare och önskar bara att det kan lägga sig så småningom så vi alla kan ha kul tillsammans!
Visst, jag är medlem i Fremo men även i ModulSyd och ser mig snarare som modulrallare som tar det bästa från både MMM och Fremo. Ser mig inte som Fremoit överhuvudtaget (Det hade knappast blivit någon Ekebuss i så fall), ser hellre likheterna som tillsammans med individuella olikheter kan bidra till att bredda modulhobbyns möjligheter!
Kan också vara ganska kritisk mot vissa stelbenta företeelser inom Fremo, men kan också se fördelar där det finns på samma sätt som jag ser på MMM och dess för och nackdelar! Tycker att både Fremo och MMM (och SMJ) bidrar till mitt intresse för MJ och modelljärnväg!
Jag ser ibland fördelar med samordning för att underlätta för oss och det var i den andan jag skrev ovanstående kommentar och det kunde lika gärna ha varit en MMM eller SMJ-företeelse som Fremo-sverige kunde ha tagit till sig!
Ett ytterligare exempel på samordning som jag försöker få till är att samordna Xpressnetadresserna för våra Lenzhandtag och jag för samtal med både SMJ och MMM om detta. Det är garanterat helt fritt från Fremo, det går lite segt men jag tänker inte ge upp!

Mvh. Eke, Modulrallare med flera horisonter
Tompa
Inlägg: 2409
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Fordonsadresser

Inlägg av Tompa »

Qrt skrev:Märklig diskussion det här. Å ena sidan skriver flera av debattanterna
StaffanWiman skrev:Klart pseudoproblem.
Eke skrev:Men är det något problem egentligen? Tycker att det har funkat ganska bra dom senaste åren på det viset vi redan gör. Vi kan både föranmäla och anmäla på plats ...
daniel skrev:Det här känns mest som en fråga för Stefan och hans program.
Eke skrev:....problemet finns inte!
Å andra sidan skrivs det för fullt olika förslag om att Förutsätta. Fasta adresser. Formalisera mera.
Mer administration året runt för att spara den lilla minut det tar att kolla att ingen adresskollision inträffar.
Vilket väl bör ingå i allmänt säkerhetsmedvetet uppträdande ändå innan man sätter sitt lok på banan.
Jag håller med dig Qrt.
Min upplevelse är att det utvecklats en modulfalang som ska styra upp allt och alla genom förbud, ofta tekniska förbud.
Och med "sägningar" eller antydningar som att det är den enda rätta vägen.
Qrt skrev: Jag börjar känna olust inför hur flera trådar har utvecklat sig här i forumet.
Jag håller med.

Qrt skrev: Fremo, Fremo, Fremo. Fremo.
Är så stor andel av deltagarna på träffarna i syd, mellan eller nordsverige fremomedlemmar egentligen ?
Jag skulle inte bli förvånad om detta evinnerliga "så gör Fremo, så bör man göra" prat börjar avskräcka blivande modulträffsdeltagare.
Det avskräcker redan både nya och gamla modulrallare.
Jag upplever kanske inte att det är just FREMO snacket som är problemet. Det är intressant att lära hur modulrallandet görs inom olika föreningar.
Min upplevelse är mer att FREMOsnacket snabbt faller in i detta förbudsnack och att allt ska styra upp och dom personer som inte tycker som förbudsaktivisterna är inte OK.
Och det är här olustkänslan kommer smygande.

Qrt skrev: Kom igen och strama upp redan fungerande rutiner och saker när de har drabbats av ett verkligt problem.
Som det gjorts med gränssnittet mellan modulerna.
Höjden över golvet.
Och elektriskan.
Bytet till den fantastiska "Eke-bussen" som ger frihet istället för att begränsa.
Arbetet kring 2R-3R standard för att båda inriktningarna ska kunna umgås mera.

Fortsätt sedan med att lösa de andra små sakerna på plats.
Bra sagt Qrt!
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"