Skalenlig hastighet
-
- Inlägg: 787
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:18
Re: Skalenlig hastighet
Sedan måste man inte dra på för fullt. Och inte somna som den där lokföraren en tidig morgon någon gång på 70-talet. Han kom norrifrån och bromsade för sent inför kurvan före Linköpings central. Loket klarade kurvan men vagnarna la sig på vägbron bredvid spåret.
Jag har justerat de olika cv-värdena hit och dit men blir inte riktigt nöjd. Är det inte så att bromsarna kniper rätt bra alldeles i slutet av inbromsningen? Som jag har det nu fortsätter loket i stället att rulla för långt och långsamt på slutet. Det verkar som om cv6 vore en joker i spelet.
Fråga: Påverkas lämpliga cv-inställningar av om man har ljuddekoder eller inte? Jag har det inte på några lok. Gillar tystnad mer än (o)ljud.
Staffan
Jag har justerat de olika cv-värdena hit och dit men blir inte riktigt nöjd. Är det inte så att bromsarna kniper rätt bra alldeles i slutet av inbromsningen? Som jag har det nu fortsätter loket i stället att rulla för långt och långsamt på slutet. Det verkar som om cv6 vore en joker i spelet.
Fråga: Påverkas lämpliga cv-inställningar av om man har ljuddekoder eller inte? Jag har det inte på några lok. Gillar tystnad mer än (o)ljud.
Staffan
Re: Skalenlig hastighet
Har man väldigt mjuk start så blir också bromsen mjuk på slutet, det är samma kurva bara att det stegar åt olika håll beroende på acc eller broms.
Men om du inte drar ner vredet till noll utan och när farten motsvarar läget på körvredet trycker du på F4 och kan få så stort "knip" du vill på slutet med hjälp av vredet och lite känsla!
Den enda skillnaden på en standard och en ljuddekoder (ESU) är att det när ljudet är på kan det vara en fördröjning medans motor varvar upp eller annan uppstartssekvens tar sin tid. Denna tiden går tyvärr inte att ändra utan den ligger fast så som den som skapat ljudprojektet vill ha det!
Mvh. Eke
Men om du inte drar ner vredet till noll utan och när farten motsvarar läget på körvredet trycker du på F4 och kan få så stort "knip" du vill på slutet med hjälp av vredet och lite känsla!
Den enda skillnaden på en standard och en ljuddekoder (ESU) är att det när ljudet är på kan det vara en fördröjning medans motor varvar upp eller annan uppstartssekvens tar sin tid. Denna tiden går tyvärr inte att ändra utan den ligger fast så som den som skapat ljudprojektet vill ha det!
Mvh. Eke
- IngvarÖsterberg
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 2013-02-26, 15:19
- Ort: Partille
Re: Skalenlig hastighet
Jag har nog inte läst alla inlägg, men blir det inte lite för tekniskt.
Alla lok har ju egna fabriksinställningar. Detta med att behöva ändra CV-inställning varkar lite överkurs för mig.
Är inte det mer en känsla av vad som är "rätt " hastighet och hur det skall se ut för ögat.
Drar verkligen alla upp lok till maxhastighet?
Mina erfarenheter är att det ibland saknas tillräckligt med köruttag utefter banan,
vilket har orsakat tillbud, när man behöver bromsa. Och ibland har "dålig" tillsyn av sitt tåg.
Behövs det kanske mer information till lokförare?
Jag är alltså för vanligt sunt förnuft utefter banan.
Tycker Ingvar.
Alla lok har ju egna fabriksinställningar. Detta med att behöva ändra CV-inställning varkar lite överkurs för mig.
Är inte det mer en känsla av vad som är "rätt " hastighet och hur det skall se ut för ögat.
Drar verkligen alla upp lok till maxhastighet?
Mina erfarenheter är att det ibland saknas tillräckligt med köruttag utefter banan,
vilket har orsakat tillbud, när man behöver bromsa. Och ibland har "dålig" tillsyn av sitt tåg.
Behövs det kanske mer information till lokförare?
Jag är alltså för vanligt sunt förnuft utefter banan.
Tycker Ingvar.
Senast redigerad av 1 IngvarÖsterberg, redigerad totalt 2016 gånger.
- StefanFjällemark
- Inlägg: 1339
- Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
- Ort: Stenungsund på Västkusten
Re: Skalenlig hastighet
Och jag tar med min rullbänk med inbyggd hastighetsmätare. Rullbänken är samtidigt programmeringsspår, så det är lätt att både testa och justera farten utan att flytta loket till banan.Aurel skrev:Jag har en hastighetsmätarvagn som jag kommer till att ta med mig till Kil
Så med samlade insatser skall vi lära oss mer om vad skalenlig hastighet och realistisk körning kan vara.
Hälsningar från Stefan på västkusten
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Re: Skalenlig hastighet
Spännande, ser fram mot detta!StefanFjällemark skrev:Och jag tar med min rullbänk med inbyggd hastighetsmätare. Rullbänken är samtidigt programmeringsspår, så det är lätt att både testa och justera farten utan att flytta loket till banan.Aurel skrev:Jag har en hastighetsmätarvagn som jag kommer till att ta med mig till Kil
Så med samlade insatser skall vi lära oss mer om vad skalenlig hastighet och realistisk körning kan vara.
Mvh. Eke
Re: Skalenlig hastighet
Trevligt med mätvagnar. Intressant nytt och verklighetsnära användningsområde:
Det blir då som i många veteranbilsrallyn:
Ingen lägger sig i hur din bil är inställd men tävlingen bestämmer hur du ska köra, det vill säga vilken tid det ska ta dig att köra från A till B.
I modulsammanhang anges då hur många sekunder man ska använda för att avverka sträckan mellan två stationer om linjen är fri.
/Curt
Ett intressant upplägg. Då kan man få fram bör-tider mellan stationerna. Olika tider/hastighet för olika typer av tåg dessutom.daniel skrev:... har man en vagn som mäter aktuell hastighet kan man lägga in den i trafikspelet.] Det kan göras på flera sätt, t ex att vagnen åker med alla (lokal)godståg mellan station X och Y och tillbaks, ...Alternativt kan man ha speciella tåg i trafikspelet bestående av lok+mätvagn som körs specifikt för att mäta maxfart
Det blir då som i många veteranbilsrallyn:
Ingen lägger sig i hur din bil är inställd men tävlingen bestämmer hur du ska köra, det vill säga vilken tid det ska ta dig att köra från A till B.
I modulsammanhang anges då hur många sekunder man ska använda för att avverka sträckan mellan två stationer om linjen är fri.
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
- StefanFjällemark
- Inlägg: 1339
- Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
- Ort: Stenungsund på Västkusten
Re: Skalenlig hastighet
Visst är det kul med en mätvagn, den ger en siffra på hur fort det egentligen går. Men jag ställer mig tveksam till värdet av en sådan för att mäta bör-tider mellan stationer, av flera skäl:Qrt skrev:Ett intressant upplägg. Då kan man få fram bör-tider mellan stationerna. Olika tider/hastighet för olika typer av tåg dessutom.
- Jag gör trafikspel flera veckor innan det finns en bana byggd. Jag får en ritning av banan där jag kan se exakt antal meter mellan stationerna. Jag använder oftast avståndet centrum till centrum. Jag kan välja en maximal hastighet för tåget/sträckan, jag kan ta hänsyn till tågets längd, att man måste ha lägre fart inne på stationen och för acceleration och inbromsning. Sen är det ren matematik. Se bifogade exempel beräknade med ovanstående parametrar.
- Sen finns det andra faktorer som påverkar tidtabellsläggningen som inte låter sig mätas med en mätvagn men som man som tidtabellsplanerare ändå måste ta höjd för: antal samtidiga tåg på stationer och linjer, tid för tågklarering, strulfaktorn med fel lagda växlar, kortslutningar, ovana förare, förare som läser fel på köruppdraget, och andra orsaker till fördröjningar. Det gör man genom att lägga lite extra luft i tidtabellen, oftast mellan turerna, men även i stationsuppehållen och på körtiden.
- Det är som på riktig järnväg (och annan kollektivtrafik också): man kan inte planera efter ren körtid, det är en massa andra mer eller mindre slumpmässiga faktorer som gör att körtiden måste sättas något längre och att man har en tidsbuffert mellan turerna. Skillnaden är att den verkliga kollektivtrafiken körtiden kan mätas kontinuerligt och justeras baserat på dessa mätningar, medan en modulbana existerar i några få dagar, för att efter några månader uppstå i en helt ny skepnad. Därför är mätningar med mätvagn inte heller användbara till nästa modulträff.
- Bilagor
-
- Skalenlig hastighet.pdf
- (49.06 KiB) Nerladdad 204 gånger
Hälsningar från Stefan på västkusten
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Re: Skalenlig hastighet
Med tanke på nedanstående citat från trådens tidigare 8 sidor:
Kan man inte lägga tidtabeller så att somliga gods respektive persontåg kör igenom några stationer i rad utan att stanna? Kombinerat med ett krav - inte en rekommendation - på att de berörda stationsägarna ska hålla ett rakspår öppet just för genomgående tåg. Ordentligt och alltid öppet. Inte korsa linjen med rangeringar etc.
Då kan tågen lättare få sträcka ut och hålla hastighet en stund trots att modulbanan består av fler stationer än som egentligen är nödvändigt. Orealistisk vore ju inte en sån tidtabell heller. Såväl långsamma som snabba person eller godståg far förbi pendeltågsstationerna hela tiden medans man står och väntar på att få åka hem.
Allt under iakttagande av gällande hastighetsnedsättningar för station och växlar förstås.
/Curt
En annan del i det hela
/Curt
Kan man inte lägga tidtabeller så att somliga gods respektive persontåg kör igenom några stationer i rad utan att stanna? Kombinerat med ett krav - inte en rekommendation - på att de berörda stationsägarna ska hålla ett rakspår öppet just för genomgående tåg. Ordentligt och alltid öppet. Inte korsa linjen med rangeringar etc.
Då kan tågen lättare få sträcka ut och hålla hastighet en stund trots att modulbanan består av fler stationer än som egentligen är nödvändigt. Orealistisk vore ju inte en sån tidtabell heller. Såväl långsamma som snabba person eller godståg far förbi pendeltågsstationerna hela tiden medans man står och väntar på att få åka hem.
Allt under iakttagande av gällande hastighetsnedsättningar för station och växlar förstås.
/Curt
StefanFjällemark skrev:Hur snabbt skall tågen gå på en H0-bana? Vad är rimliga accelerations- och inbromsningssträckor?
....
finns det få banor som har en skalenligt längd på stationer och mycket sällan på linjen mellan stationerna
StefanFjällemark skrev:Beroende på att vi trycker ihop längdperspektivet på våra banor, håller jag med om att acceleration och utrullning inte kan vara skalenliga. Det är av samma anledning som den skalenliga hastigheten upplevs som för hög.LLJ skrev:Nu finns det inte alltid (oftast) inte så mycket linje att tillgå och det anmäls ofta en himla massa stationer, men skall man gå hela vägen med realismen får man nog ändra även när det gäller banplaneringen. Eller så får man ha snabbare acc och inbromsning så att tågen snabbare kommer upp i maxfart för tåget och kan stanna igen på de korta sträckor som är mellan stationerna.
StefanFjällemark skrev:Jag har väl samma upplevelse, men kopplar detta till tidtabellen jag fått att köra efter. Detta ju något som vi som gör trafikspel måste ta till oss.hakang skrev:För övrigt irriterar jag mig mer på det här jääävla krypandet med tågen. Jag köper resonemanget om att skalenlig hastighet upplevs som för fort men det innebär ju inte att persontåg måste köras i 30 km/h. (För att inte tala om de långa godståg som ofta körs i gånghastighet...).
LLJ skrev:För att återgå till huvudfrågan, skalenlig hastighet. Om acc och inbromsning skall vara skalenliga men avstånden inte är det får vi en konstig situation med långsamma tåg, bara för att de inte hinner att få upp farten innan de skall stanna igen. Ett sätt att få detta bättre är att bygga banorna med färre stationer och mer linje emellan. Nu finns det inte alltid (oftast) inte så mycket linje att tillgå och det anmäls ofta en himla massa stationer, men skall man gå hela vägen med realismen får man nog ändra även när det gäller banplaneringen.
Eller så får man ha snabbare acc och inbromsning så att tågen snabbare kommer upp i maxfart för tåget och kan stanna igen på de korta sträckor som är mellan stationerna./Lars
>>>>>>>>>>>>>>>>><<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<StefanFjällemark skrev:Då är det dags för oss som gör trafikspelen att strama upp körtiden mellan stationernaFredman skrev:Jag tycker de flesta kryper fram med tågen.
En annan del i det hela
Jag slår åter ett slag för Fredmans frus långa svepande kurva (jag tror det är åtta moduler i det modulskåpet). Den har jag tryggt kört norskt flygtåg snabbt i. Det var vackert.StefanFjällemark skrev:Samtidigt och inte heller skalenliga kurvradier.
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
- StefanFjällemark
- Inlägg: 1339
- Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
- Ort: Stenungsund på Västkusten
Re: Skalenlig hastighet
Det görs också. Planeraren disponerar huvudspåren på stationen och lägger in tidtabellen med hänsyn till spårens beläggning. I trafikspelet i Kil i helgen har jag rätt många stationer där bara vissa tåg stannar medan X2000 susar förbi. Men det är jag som planerar vilket spår tåget skall använda på respektive station.Qrt skrev:Kan man inte lägga tidtabeller så att somliga gods respektive persontåg kör igenom några stationer i rad utan att stanna? Kombinerat med ett krav - inte en rekommendation - på att stationsägarna ska hålla ett rakspår öppet just för genomgående tåg. Ordentligt öppet. Inte korsa linjen med rangeringar etc.
Då kan tågen lättare få sträcka ut och hålla hastighet en stund trots att modulbanan består av fler stationer än som egentligen är nödvändigt. Orealistisk vore ju inte en sån tidtabell heller.
Om det sedan går att köra igenom utan att stanna beror på vilken framförhållning tågklareraren har.
Hälsningar från Stefan på västkusten
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
-
- Inlägg: 1237
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:15
Re: Skalenlig hastighet
Intressant tråd som jag bara har läst brottstycken ur. Jag vill dock betona Stefan sista kommentar (med trafikspelsperspektiv natuligtvis ).
/Erik
För att tåg ska kunna dundra genom ett par stationer krävs det att tågklarerarna arbetar proaktivt och begär nästa linjesträcka innan tåget har kommit in. Denna insikt/erfarenhet/förmåga (välj det ni tycker passar bäst) har inte alla som står som tågklarerare.StefanFjällemark skrev:Om det sedan går att köra igenom utan att stanna beror på vilken framförhållning tågklareraren har.
/Erik