Skalenlig hastighet

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Skalenlig hastighet

Inlägg av Eke »

LLJ skrev:En liten "brasklapp" att lägga till:
Om man har stor utrullning, som kan kopplas på/av är det viktigt att den som kör med detta påslaget stänger av det i samband med köruppdragets slut.
Det är även viktigt att man drar ner hastigheten ända till 0 vid uppställning av tåget innan man drar ur körhandtaget. Det händer då och då att fordon sakta kommer krypande pga att de står på körsteg 1.

/Lars
Stämmer! Det gör ju att den inverterade F4 inte får så stor nytta eftersom många säkert kommer glömma att avaktivera den och så är vi tillbaks på ruta ett igen!
Röstar fortfarande på att nybörjare ska få info om fler av dom grundläggande funktionerna istället för att invertera knappar och bryta standarder!
Mitt T66 lånades ju ut till en nybörjare på DreamTrack och jag tror inte han hade problem med att utrullningen gick att ha både på och avslagen efter att jag visat honom! (Han ville ha utrullningen avslagen!)

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
PerOlofPettersson
Inlägg: 93
Blev medlem: 2016-03-06, 16:43
Ort: Trelleborg

Re: Skalenlig hastighet

Inlägg av PerOlofPettersson »

Jag vet, jag körde ett varv med det. Inga problem, körde med utrullningen frånslagen. Tyckte det var enklast, är ju inte så rutinerad som lokförare. Tack Peter för infon innan jag började köra, planera körningen när det är 5 m utrullning. Man får ju börja bromsa nästan innan man startat. Nä, jag kör med direkt kontroll även om det inte är så verklighetstroget.
Mvh

Per-Olof

Medlem i Merg nr M2857
Också medlem i Lundarallarna
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Skalenlig hastighet

Inlägg av Eke »

PerOlofPettersson skrev:Jag vet, jag körde ett varv med det. Inga problem, körde med utrullningen frånslagen. Tyckte det var enklast, är ju inte så rutinerad som lokförare. Tack Peter för infon innan jag började köra, planera körningen när det är 5 m utrullning. Man får ju börja bromsa nästan innan man startat. Nä, jag kör med direkt kontroll även om det inte är så verklighetstroget.
Tack Pelle! :)
Det loket var ju lite extremt, men vet man var knappen är så är så är inte ens det något problem!

Mvh. Eke
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Skalenlig hastighet

Inlägg av StaffanWiman »

Kom hem sent och testade och jämförde mina lok lite men ändrade inget. Experimentera får jag göra i morgon.

Några frågor: Det är ju nästan omöjligt att avgöra när ett lok kommit upp i maxfarten. Däremot är det lätt att mäta bromssträckan från maxfart till stopp. Är de båda storheterna varandras spegelbilder om man ställer in samma värde på båda?

En fråga: om jag ändrar maxfarten ändras då även bromssträckan eller inte?
Är det eventuellt så att värdet bestämmer broms-TIDEN så att därmed sträckan blir längre om maxhastigheten ökas?

CV6: Om CV5 står på 100 och CV6 på 50, innebär det att accelerationen/inbromsningen sker likformigt hela vägen och om CV6 står på 25 så kommer jag bara upp till 25% av maxhastigheten efter halva accelarationstiden (accelerationssträckan?) och 75% av inbromsningen sker i den övre halvan av fartregistret? Har för mig att jag ställde CV6 väldigt lågt på ett lok med resultat att det krypstartade nästan omärkligt :-)

(har lite svårt att avgöra om jag går för mycket utanför ämnet "skalenlig hastighet". Ny tråd: Dekoderinställningar?)

Staffan
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Skalenlig hastighet

Inlägg av daniel »

Jag har ingen aning, Staffan. Men jag skulle inte bli förvånad om det skiljer sig mellan olika tillverkares dekodrar.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Skalenlig hastighet

Inlägg av Eke »

StaffanWiman skrev:Kom hem sent och testade och jämförde mina lok lite men ändrade inget. Experimentera får jag göra i morgon.

Några frågor: Det är ju nästan omöjligt att avgöra när ett lok kommit upp i maxfarten. Däremot är det lätt att mäta bromssträckan från maxfart till stopp. Är de båda storheterna varandras spegelbilder om man ställer in samma värde på båda?
Ja, jag tror att det kan vara ett sätt att mer exakt avgöra acclerationens längd!
StaffanWiman skrev:
En fråga: om jag ändrar maxfarten ändras då även bromssträckan eller inte?
Är det eventuellt så att värdet bestämmer broms-TIDEN så att därmed sträckan blir längre om maxhastigheten ökas?
Ja, bromssträckan borde bli längre eftersom CV-värdena för acc och broms påverkar hur fort dekodern stegar upp eller ner och med högre utgångshastighet hinner loket rulla längre mellan varje nerstegning!
Alltså bromstiden, åtminstone på ESU där det står angivet i manualen hur man räknar ut tiden för varje steg genom att multiplicera CV-värdet med en tidsfaktor.
StaffanWiman skrev:
CV6: Om CV5 står på 100 och CV6 på 50, innebär det att accelerationen/inbromsningen sker likformigt hela vägen och om CV6 står på 25 så kommer jag bara upp till 25% av maxhastigheten efter halva accelarationstiden (accelerationssträckan?) och 75% av inbromsningen sker i den övre halvan av fartregistret? Har för mig att jag ställde CV6 väldigt lågt på ett lok med resultat att det krypstartade nästan omärkligt :-)
Är inte helt säker men jag tror det, men det skulle ju också kunna vara en grundkurva som påverkas, och med CV5/100 och CV6/50 är kurvan normalformad!
StaffanWiman skrev:
(har lite svårt att avgöra om jag går för mycket utanför ämnet "skalenlig hastighet". Ny tråd: Dekoderinställningar?)
Nädå, tycker det hör till ämnet, vi har ju berört lågfartsegenskaperna och dom är helt avhängiga vilken acc, broms och hastighetskurva som dekodern har!
StaffanWiman skrev:
Staffan
Mvh. Eke
Användarvisningsbild
pcederstrand
Inlägg: 377
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25
Ort: Stockholm

Re: Skalenlig hastighet

Inlägg av pcederstrand »

på ESU så påverkas stoppsträckans retardations CV av inställd topphastighet CV
men man kan även lägga in en konstant stoppsträcka (som normalt aktiveras av bromsutrustning i spåret)
och denna kan man även få som fungerande på detta sätt när man vrider till fartsteg noll. (finess som egentligen ska användas till datorstyrning där man då aktiverar konstant bromssträcka med fart=0 om man inte har olika bromssystem kopplat till spåret)

min åsikt extrema start och stoppsträckor bör inte förekomma .. utan noggran märkning och varning och möjlighet slå av och absolut inte på icke-ljudlok där man inte hör att motorljud ökar direkt vid inmatat körsteg 1.
jag har kört några idiotlok där man efter 5 sek börjar putta på loket vid körsteg halvfart för man tror det är strömlöst. då har man haft lite otur när man försökte realism.

ska det vara realistiskt ska loket reagera helt olika med få eller många, realistiskt, lastade vagnar. vilket borde gå med inställning av berg och dal lastavkänning (icke testat själv)

och topphastigheterna är åt h-e för höga på de flesta lok Som sagts 1:87 blir för högt (speciellt på våra korta banor) bör närmare vara 1:160 eller kanske 1:200. Fanns en bra artikel i en AoH årsbok om varför det inte skall skalas till 1:87

Vi kanske ska ha en rekommendationstabell att förebild A med sth 60 km/h skall ställas in till max X cm/s
förebild B med sth 100 skall ställas in till max y cm/s och förebild C med sth 180 skall ställas in till max z cm/s
vilket borde fungera även och räcka även för den största värsta längsta hemanläggning någon överhuvudtaget skulle kunna ha (= 0 st av våra medlemmar)


p

(edited: lite förtydningar)
Senast redigerad av 1 pcederstrand, redigerad totalt 2016 gånger.
mvh /peterc
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Skalenlig hastighet

Inlägg av StefanFjällemark »

pcederstrand skrev:På ESU så påverkas stoppsträckan av inställd topphastighet men man kan även lägga in en konstant stoppsträcka, även inkoppling då med nedvridning till fartsteg noll.
För att förtydliga så kan man t.ex. ange stoppsträckan till 2 meter och komplettera med en alternativt mycket kortare stoppsträcka när körhantaget sätts till noll. Så om man vrider ner till 0 stannar loken momentant, medan om man vrider ner till t.ex. 1 så har man kvar utrullningen. En förare har kanske inte koll på denna distinktion, jag skulle t.ex. inte fatta att vissa lok har detta beteende, så det känns som något man inte skall ha med när andra skall köra ditt lok.

Jag testade även varianten att ha en lite längre (men inte för lång) tid för acceleration men kort tid för inbromsning. Det ger två fördelar: loket går att stoppa snabbt, samt att loket inte går att dragster-starta, utan startar lugnare. Båda dessa skyddar ovana förare från oönskade manövrar.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Skalenlig hastighet

Inlägg av StefanFjällemark »

pcederstrand skrev:Och topphastigheterna är åt h-e för höga på de flesta lok.
Så vad gör vi åt det?
  • Vi kan blir duktigare på att felanmäla lok och ta dom ur trafik när köregenskaperna är åt h-e.
  • Vi kan testa alla trafikspelslok innan vi kör igång.
  • Vi kan bli bättre på att tala om vikla regler och rekommendationer som gäller inför våra träffar.
Finns det fler sätt? Vilka sätt kan fungera i praktiken?
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Skalenlig hastighet

Inlägg av StefanFjällemark »

pcederstrand skrev:På ESU så påverkas stoppsträckan av inställd topphastighet men man kan även lägga in en konstant stoppsträcka, även inkoppling då med nedvridning till fartsteg noll.
Funktionen med konstant bromssträcka fungerar endast när loket detekterar en bromssträcka och är till för att tåg skall stanna korrekt vid signaler etc. vid automatisk drift. Kör man via körhantag är det hastighetskurvan och inställningar av accelerationstid och bromstid som gäller.

Vill man att loket skall stoppa direkt när farten vrids ner till noll finns en sådan funktion i ESUs dekodrar: Stop behaviour.
Stoppinställning ESU.JPG
Stoppinställning ESU.JPG (44.26 KiB) Visad 3826 gånger
Senast redigerad av 3 StefanFjällemark, redigerad totalt 2016 gång.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"