StaffanWiman skrev:Kom hem sent och testade och jämförde mina lok lite men ändrade inget. Experimentera får jag göra i morgon.
Några frågor: Det är ju nästan omöjligt att avgöra när ett lok kommit upp i maxfarten. Däremot är det lätt att mäta bromssträckan från maxfart till stopp. Är de båda storheterna varandras spegelbilder om man ställer in samma värde på båda?
Ja, jag tror att det kan vara ett sätt att mer exakt avgöra acclerationens längd!
StaffanWiman skrev:
En fråga: om jag ändrar maxfarten ändras då även bromssträckan eller inte?
Är det eventuellt så att värdet bestämmer broms-TIDEN så att därmed sträckan blir längre om maxhastigheten ökas?
Ja, bromssträckan borde bli längre eftersom CV-värdena för acc och broms påverkar hur fort dekodern stegar upp eller ner och med högre utgångshastighet hinner loket rulla längre mellan varje nerstegning!
Alltså bromstiden, åtminstone på ESU där det står angivet i manualen hur man räknar ut tiden för varje steg genom att multiplicera CV-värdet med en tidsfaktor.
StaffanWiman skrev:
CV6: Om CV5 står på 100 och CV6 på 50, innebär det att accelerationen/inbromsningen sker likformigt hela vägen och om CV6 står på 25 så kommer jag bara upp till 25% av maxhastigheten efter halva accelarationstiden (accelerationssträckan?) och 75% av inbromsningen sker i den övre halvan av fartregistret? Har för mig att jag ställde CV6 väldigt lågt på ett lok med resultat att det krypstartade nästan omärkligt
Är inte helt säker men jag tror det, men det skulle ju också kunna vara en grundkurva som påverkas, och med CV5/100 och CV6/50 är kurvan normalformad!
StaffanWiman skrev:
(har lite svårt att avgöra om jag går för mycket utanför ämnet "skalenlig hastighet". Ny tråd: Dekoderinställningar?)
Nädå, tycker det hör till ämnet, vi har ju berört lågfartsegenskaperna och dom är helt avhängiga vilken acc, broms och hastighetskurva som dekodern har!
StaffanWiman skrev:
Staffan
Mvh. Eke