Skalenlig hastighet

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Skalenlig hastighet

Inlägg av Eke »

På modulträff i Kil med kreativa vänner nu och vi har diskuterat hur vi ska få lok att bete sig lite mer realistiskt angående hastigheten. Efter lite bollande av idéer och sedan en tur till den lokala handlaren för inköp så har vi hittat en enkel och effektiv lösning på problemet.

Mvh. Eke och Daniel
Bilagor
image.jpg
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Skalenlig hastighet

Inlägg av daniel »

Qrt skrev:Med tanke på nedanstående citat från trådens tidigare 8 sidor:
Kan man inte lägga tidtabeller så att somliga gods respektive persontåg kör igenom några stationer i rad utan att stanna? Kombinerat med ett krav - inte en rekommendation - på att de berörda stationsägarna ska hålla ett rakspår öppet just för genomgående tåg. Ordentligt och alltid öppet. Inte korsa linjen med rangeringar etc.

/Curt
Det beror på hur spårplanen på stationerna ser ut. För att tågklareraren ska kunna hålla huvudspåret fritt krävs bl a att stationen har ett utdragsspår. De flesta svenska stationer låg på linjer med ganska lång tid mellan tågen vilket gjorde att man hann med att växla mellan tågen.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
DanCarlsson
Inlägg: 72
Blev medlem: 2014-05-07, 15:31
Ort: Kil

Re: Skalenlig hastighet

Inlägg av DanCarlsson »

För att ett tåg skall kunna dundra genom en station krävs både spårläge, spårgeometri och tågvägslåsning! Annars får ni nöja er med sth 40 genom stationerna! Oavsett spårval! :!:
Dan.
Användarvisningsbild
DanCarlsson
Inlägg: 72
Blev medlem: 2014-05-07, 15:31
Ort: Kil

Re: Skalenlig hastighet

Inlägg av DanCarlsson »

Eke skrev:På modulträff i Kil med kreativa vänner nu och vi har diskuterat hur vi ska få lok att bete sig lite mer realistiskt angående hastigheten. Efter lite bollande av idéer och sedan en tur till den lokala handlaren för inköp så har vi hittat en enkel och effektiv lösning på problemet.

Mvh. Eke och Daniel
Bara att strö på spåret, eller måste man innan för kåpan? :lol:
Dan.
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Skalenlig hastighet

Inlägg av Eke »

DanCarlsson skrev:
Bara att strö på spåret, eller måste man innan för kåpan? :lol:
Det beror på!
Om man strör på spåret t.ex. Innan en station med svåra växelgator så påverkas all trafik på det berörda avsnittet men om man däremot vill behandla en enskild problematisk fordonsindivid är behandling under kåpan på denna det bästa alternativet!

Mvh. Eke
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Skalenlig hastighet

Inlägg av Qrt »

:?: Medlet är väl MOT sniglar :?: Inte värst lämpligt att såpa stationsspåren med då ? :?
DanCarlsson skrev:För att ett tåg skall kunna dundra genom en station krävs både spårläge, spårgeometri och tågvägslåsning! Annars får ni nöja er med sth 40 genom stationerna! Oavsett spårval! :!:
Jag tänker mig inte alls genomdundrande tåg som normalfall. Bara det att tåget slipper stanna ger ett helt annat intryck och håller genomsnittsfarten uppe på ett helt annat sätt än allt köande.
Och hastighetsbegränsningar ska förstås respekteras (och skyltas väl synligt från insidan).

När det nu ofta är brist på anmälda linjemoduler men finns många fina stationer som även jag gärna ser är med så kan man väl minska trafiken till en del av dem. Kanske stänga (felaktigt ordval, se nästa inlägg) göra några stationer obevakade i varje spel så att alla används i spelet någon gång men inte hela tiden som bemannade stationer. Precis som inte alla tåg och lok får vara med hela tiden.

En del av de stängda(felaktigt ordval, se nästa inlägg) järnvägsstationerna kan ju istället användas som förbikörningsspår på linjen (Det kallas kanske mötestation?) där långsamma godståg får ta kisspaus så att persontåg och expressgodståg får passera utan att stanna.

/Curt
Senast redigerad av 2 Qrt, redigerad totalt 2016 gång.
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: Skalenlig hastighet

Inlägg av plj »

Att "stänga" en station är med dagens bestämmelser detsamma som att den inte får befaras av något fordon. Däremot kan en station vara "obevakad" varvid den är lämnad med låsta växlar och alla signaler på kör för genomfart. Då betraktas den som en del av linjen mellan två bevakade driftplatser.
PLj
Användarvisningsbild
PerreNygren
Inlägg: 45
Blev medlem: 2016-09-01, 20:36
Ort: Ransäter, Värmland

Re: Skalenlig hastighet

Inlägg av PerreNygren »

Hejsan, ha läst hela tråden flera ggr och tycker det mesta är vettigt, men blir lite frustrerad, F4 normal eller inverterad ??
Om jag har mina lok med "Eke-standard" eller använder tillverkarens standard, då används F4 eller motsvarande knapp för avstängning av acc och ret (utrullning). Detta gör att de flesta som idag köper ett nytt lok, är vana vid denna funktion, så att vid ett trafikspel ha denna funktion inverterad verkar vara dumt, varför just då byta plats på funktionerna? Tror det är viktigare med rätt info på körhandtaget, samt att ägaren till lok och körhandtag kan ju se till att F4 är aktiverad, handtag och lok kommer ju ihåg vad som sist var inställt, så länge inte loket har lyfts av spåret och spåret har varit helt strömlöst.
Om sen ändå det blir att detta måste var inverterat vid trafikspel, vem ska ställa om alla deltagande lok och sedan justera tillbaka dom efter spelet, alla som äger ett lok kan inte fixa med detta själva. Kör du sen ditt eget lok så kanske du krockar då du är van vid det på ett sätt men just under spelet är inverteringen inkopplad. Eller ska bara ett fåtal "trafikspelslok" få förekomma på spelet och vi som inte kan ändra våra lok, bara få använda dom på frikörningen?
Inte lätt med regler, men tror tyvärr inte på det där med invertering, däremot "utbildning" och mycket info, och tydligt utmärkta knappar

Hoppas jag får köra något nu i Timmele ;)

Med vänlig hälsning Perre
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Skalenlig hastighet

Inlägg av StefanFjällemark »

PerreNygren skrev:F4 normal eller inverterad ??
Efter att ha testat den inverterade F4 så har jag bestämt att inte använda detta. Utrullningen kommer att vara aktiv och stängs av helt med att aktivera F4. Jag följer nedanstående mall för funktioner som påverkar acceleration, inbromsning och maximal hastighet:
  • F3 = Rangergång, dvs. max fart ca 30-50% av toppfart och dynamisk broms dvs. halvering av acceleration- och stoppsträcka (vilken i praktiken blir väldigt mycket kortare på grund av den låga toppfarten).
  • F4 = Avstängd fördröjning av acceleration och inbromsning, dvs. lokets fart följer direkt pådraget på körhantaget. Kan kombineras med F3 och ger rangergång utan acceleration och stoppsträcka.
  • F13 = Dynamisk broms dvs. halvering av acceleration- och bromssträckan.
Instämmer att det är bäst om man dokumenterar de viktigaste funktionerna och att denna information sitter på körhandtaget som hör till loket.
Bifogar exempel på mina funktionslistor för körhandtag:
Fordonsfunktion.pdf
(66.55 KiB) Nerladdad 250 gånger
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
PerreNygren
Inlägg: 45
Blev medlem: 2016-09-01, 20:36
Ort: Ransäter, Värmland

Re: Skalenlig hastighet

Inlägg av PerreNygren »

Har tänkt igen :?
F13 är ju en bra funktion med halvering av broms- och acc.sträckan
Denna funktion kanske borde vara inverterad, då blir det normala halv broms- och acc.sträcka, och då slipper vi dom väldigt långa utrullningarna på modulkörningarna, vill jag ha "extra" lång utrullning aktiverar jag F13

Eller är jag helt fel ute som vanligt ;)

MVH Perre
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"