Skalenlig hastighet
Re: Skalenlig hastighet
På modulträff i Kil med kreativa vänner nu och vi har diskuterat hur vi ska få lok att bete sig lite mer realistiskt angående hastigheten. Efter lite bollande av idéer och sedan en tur till den lokala handlaren för inköp så har vi hittat en enkel och effektiv lösning på problemet.
Mvh. Eke och Daniel
Mvh. Eke och Daniel
Re: Skalenlig hastighet
Det beror på hur spårplanen på stationerna ser ut. För att tågklareraren ska kunna hålla huvudspåret fritt krävs bl a att stationen har ett utdragsspår. De flesta svenska stationer låg på linjer med ganska lång tid mellan tågen vilket gjorde att man hann med att växla mellan tågen.Qrt skrev:Med tanke på nedanstående citat från trådens tidigare 8 sidor:
Kan man inte lägga tidtabeller så att somliga gods respektive persontåg kör igenom några stationer i rad utan att stanna? Kombinerat med ett krav - inte en rekommendation - på att de berörda stationsägarna ska hålla ett rakspår öppet just för genomgående tåg. Ordentligt och alltid öppet. Inte korsa linjen med rangeringar etc.
/Curt
Mvh Daniel
- DanCarlsson
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 2014-05-07, 15:31
- Ort: Kil
Re: Skalenlig hastighet
För att ett tåg skall kunna dundra genom en station krävs både spårläge, spårgeometri och tågvägslåsning! Annars får ni nöja er med sth 40 genom stationerna! Oavsett spårval!
Dan.
- DanCarlsson
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 2014-05-07, 15:31
- Ort: Kil
Re: Skalenlig hastighet
Bara att strö på spåret, eller måste man innan för kåpan?Eke skrev:På modulträff i Kil med kreativa vänner nu och vi har diskuterat hur vi ska få lok att bete sig lite mer realistiskt angående hastigheten. Efter lite bollande av idéer och sedan en tur till den lokala handlaren för inköp så har vi hittat en enkel och effektiv lösning på problemet.
Mvh. Eke och Daniel
Dan.
Re: Skalenlig hastighet
Det beror på!DanCarlsson skrev:
Bara att strö på spåret, eller måste man innan för kåpan?
Om man strör på spåret t.ex. Innan en station med svåra växelgator så påverkas all trafik på det berörda avsnittet men om man däremot vill behandla en enskild problematisk fordonsindivid är behandling under kåpan på denna det bästa alternativet!
Mvh. Eke
Re: Skalenlig hastighet
Medlet är väl MOT sniglar Inte värst lämpligt att såpa stationsspåren med då ?
Och hastighetsbegränsningar ska förstås respekteras (och skyltas väl synligt från insidan).
När det nu ofta är brist på anmälda linjemoduler men finns många fina stationer som även jag gärna ser är med så kan man väl minska trafiken till en del av dem. Kanske stänga (felaktigt ordval, se nästa inlägg) göra några stationer obevakade i varje spel så att alla används i spelet någon gång men inte hela tiden som bemannade stationer. Precis som inte alla tåg och lok får vara med hela tiden.
En del av de stängda(felaktigt ordval, se nästa inlägg) järnvägsstationerna kan ju istället användas som förbikörningsspår på linjen (Det kallas kanske mötestation?) där långsamma godståg får ta kisspaus så att persontåg och expressgodståg får passera utan att stanna.
/Curt
Jag tänker mig inte alls genomdundrande tåg som normalfall. Bara det att tåget slipper stanna ger ett helt annat intryck och håller genomsnittsfarten uppe på ett helt annat sätt än allt köande.DanCarlsson skrev:För att ett tåg skall kunna dundra genom en station krävs både spårläge, spårgeometri och tågvägslåsning! Annars får ni nöja er med sth 40 genom stationerna! Oavsett spårval!
Och hastighetsbegränsningar ska förstås respekteras (och skyltas väl synligt från insidan).
När det nu ofta är brist på anmälda linjemoduler men finns många fina stationer som även jag gärna ser är med så kan man väl minska trafiken till en del av dem. Kanske stänga (felaktigt ordval, se nästa inlägg) göra några stationer obevakade i varje spel så att alla används i spelet någon gång men inte hela tiden som bemannade stationer. Precis som inte alla tåg och lok får vara med hela tiden.
En del av de stängda(felaktigt ordval, se nästa inlägg) järnvägsstationerna kan ju istället användas som förbikörningsspår på linjen (Det kallas kanske mötestation?) där långsamma godståg får ta kisspaus så att persontåg och expressgodståg får passera utan att stanna.
/Curt
Senast redigerad av 2 Qrt, redigerad totalt 2016 gång.
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Re: Skalenlig hastighet
Att "stänga" en station är med dagens bestämmelser detsamma som att den inte får befaras av något fordon. Däremot kan en station vara "obevakad" varvid den är lämnad med låsta växlar och alla signaler på kör för genomfart. Då betraktas den som en del av linjen mellan två bevakade driftplatser.
PLj
PLj
- PerreNygren
- Inlägg: 45
- Blev medlem: 2016-09-01, 20:36
- Ort: Ransäter, Värmland
Re: Skalenlig hastighet
Hejsan, ha läst hela tråden flera ggr och tycker det mesta är vettigt, men blir lite frustrerad, F4 normal eller inverterad ??
Om jag har mina lok med "Eke-standard" eller använder tillverkarens standard, då används F4 eller motsvarande knapp för avstängning av acc och ret (utrullning). Detta gör att de flesta som idag köper ett nytt lok, är vana vid denna funktion, så att vid ett trafikspel ha denna funktion inverterad verkar vara dumt, varför just då byta plats på funktionerna? Tror det är viktigare med rätt info på körhandtaget, samt att ägaren till lok och körhandtag kan ju se till att F4 är aktiverad, handtag och lok kommer ju ihåg vad som sist var inställt, så länge inte loket har lyfts av spåret och spåret har varit helt strömlöst.
Om sen ändå det blir att detta måste var inverterat vid trafikspel, vem ska ställa om alla deltagande lok och sedan justera tillbaka dom efter spelet, alla som äger ett lok kan inte fixa med detta själva. Kör du sen ditt eget lok så kanske du krockar då du är van vid det på ett sätt men just under spelet är inverteringen inkopplad. Eller ska bara ett fåtal "trafikspelslok" få förekomma på spelet och vi som inte kan ändra våra lok, bara få använda dom på frikörningen?
Inte lätt med regler, men tror tyvärr inte på det där med invertering, däremot "utbildning" och mycket info, och tydligt utmärkta knappar
Hoppas jag får köra något nu i Timmele
Med vänlig hälsning Perre
Om jag har mina lok med "Eke-standard" eller använder tillverkarens standard, då används F4 eller motsvarande knapp för avstängning av acc och ret (utrullning). Detta gör att de flesta som idag köper ett nytt lok, är vana vid denna funktion, så att vid ett trafikspel ha denna funktion inverterad verkar vara dumt, varför just då byta plats på funktionerna? Tror det är viktigare med rätt info på körhandtaget, samt att ägaren till lok och körhandtag kan ju se till att F4 är aktiverad, handtag och lok kommer ju ihåg vad som sist var inställt, så länge inte loket har lyfts av spåret och spåret har varit helt strömlöst.
Om sen ändå det blir att detta måste var inverterat vid trafikspel, vem ska ställa om alla deltagande lok och sedan justera tillbaka dom efter spelet, alla som äger ett lok kan inte fixa med detta själva. Kör du sen ditt eget lok så kanske du krockar då du är van vid det på ett sätt men just under spelet är inverteringen inkopplad. Eller ska bara ett fåtal "trafikspelslok" få förekomma på spelet och vi som inte kan ändra våra lok, bara få använda dom på frikörningen?
Inte lätt med regler, men tror tyvärr inte på det där med invertering, däremot "utbildning" och mycket info, och tydligt utmärkta knappar
Hoppas jag får köra något nu i Timmele
Med vänlig hälsning Perre
- StefanFjällemark
- Inlägg: 1339
- Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
- Ort: Stenungsund på Västkusten
Re: Skalenlig hastighet
Efter att ha testat den inverterade F4 så har jag bestämt att inte använda detta. Utrullningen kommer att vara aktiv och stängs av helt med att aktivera F4. Jag följer nedanstående mall för funktioner som påverkar acceleration, inbromsning och maximal hastighet:PerreNygren skrev:F4 normal eller inverterad ??
- F3 = Rangergång, dvs. max fart ca 30-50% av toppfart och dynamisk broms dvs. halvering av acceleration- och stoppsträcka (vilken i praktiken blir väldigt mycket kortare på grund av den låga toppfarten).
- F4 = Avstängd fördröjning av acceleration och inbromsning, dvs. lokets fart följer direkt pådraget på körhantaget. Kan kombineras med F3 och ger rangergång utan acceleration och stoppsträcka.
- F13 = Dynamisk broms dvs. halvering av acceleration- och bromssträckan.
Bifogar exempel på mina funktionslistor för körhandtag:
Hälsningar från Stefan på västkusten
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
- PerreNygren
- Inlägg: 45
- Blev medlem: 2016-09-01, 20:36
- Ort: Ransäter, Värmland
Re: Skalenlig hastighet
Har tänkt igen
F13 är ju en bra funktion med halvering av broms- och acc.sträckan
Denna funktion kanske borde vara inverterad, då blir det normala halv broms- och acc.sträcka, och då slipper vi dom väldigt långa utrullningarna på modulkörningarna, vill jag ha "extra" lång utrullning aktiverar jag F13
Eller är jag helt fel ute som vanligt
MVH Perre
F13 är ju en bra funktion med halvering av broms- och acc.sträckan
Denna funktion kanske borde vara inverterad, då blir det normala halv broms- och acc.sträcka, och då slipper vi dom väldigt långa utrullningarna på modulkörningarna, vill jag ha "extra" lång utrullning aktiverar jag F13
Eller är jag helt fel ute som vanligt
MVH Perre