Skalenlig hastighet

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Skalenlig hastighet

Inlägg av daniel »

Banverket kör ju kontinuerligt mätvagn efter lok för att kontrollera spåret eller kontaktledningen och jag tror att SJ tidigare har kört med mätvagn efter lok i samband med provkörning av loket.

Har man en vagn som mäter aktuell hastighet kan man lägga in den i trafikspelet. Det kan göras på flera sätt, t ex att vagnen åker med alla (lokal)godståg mellan station X och Y och tillbaks, dvs att tåg som växlar i X och ska till Y kopplar på mätvagnen sist, och lokföraren får order att accelerera till maxfart på loket och därefter anteckna lokindivid och maxfart på en speciell blankett. När tåget kommer till Y så kopplas vagnen av och får följa med nästa tåg till X varpå ny mätning görs.

Alternativt kan man ha speciella tåg i trafikspelet bestående av lok+mätvagn som körs specifikt för att mäta maxfart.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Skalenlig hastighet

Inlägg av StefanFjällemark »

daniel skrev:Har man en vagn som mäter aktuell hastighet kan man lägga in den i trafikspelet.
Det låter som en bra metod att kolla på plats. Men först bör vi bli eniga om vad som menas med "för fort". Själv har jag föreslaget 40 cm/s som max hastighet (125 km/h), då jag tycker att skalenlig fart i H0 blir farligt fort för lok med toppfart över 125 km/h. Men det finns kanske andra förslag och andra sätt att resonera.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Skalenlig hastighet

Inlägg av StaffanWiman »

Utgår från att man övertar ett nytt lok så testar man lite. Man drar inta på full hastighet förrän man märkt att den är rimlig, man inleder bromsning i god tid och gör kanske bromsprov på linjen för att lära sig lokets bromsbeteende.

Vad kan faktiskt bli fel så att man krockar? Överdrivet långa bromssträckor och även fördröjning vid start av lok med ljud. Det händer ingenting när man vill köra igång, man drar på lite mera och loket skjuter plötsligt fart.

För övrigt är nog fellagde växlar som man inte har sett, skymmande träd och annat, oklara besked från tkl eller osäkerhet om man ska köra in eller vänta utanför en station, får inte tag i uttag i tid och liknande större problem än dekoderingställningarna.

Snabbtåg ska väl kunna gå fort, men då är det på riktigt viktigt att bromsen fungerar omedelbart.
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Skalenlig hastighet

Inlägg av StaffanWiman »

Ägnade en del av morgonen åt att ställa in CV på Da-loket:
cv3: 100, cv4: 100, cv5: 150, cv6: 50
Maxhastigheten uppskattar jag som lagom utan mätning tills vidare. Bromssträckan blev nu nästan 3 meter, vilket kan vara väl mycket.

Sedan testade jag att göra samma inställningar på Trix P8 som har samma dekoder och ungefär samma original-topphastighet som Da-loket. Då blev emellertid maxhastigheten alldeles för hög och jag sänkte cv5 till 110. Då går båda loken i princip lika fort. Ökade även cv3 till 150.

(OT: det springer en mus inne i väggen över min arbetsplats. Acceleration och inbromsning tyder på att den har tryckt på funktion 4!)

Ska nog testa att öka cv3 och minska cv4. Kanske även minska cv6. Enligt manualen skulle fabriksinställningen vara 22 men när jag testade den så blev bromssträckorna väldigt korta. Verkar som om den påverkar övriga värden ganska mycket.

Återkommer när jag gjort flera ändringar men vet inte om jag hinner nu. Ser fram emot att få jämföra i Kil!

Staffan
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Skalenlig hastighet

Inlägg av daniel »

StaffanWiman skrev:Vad kan faktiskt bli fel så att man krockar?
Jag har ingen som helst vana vid lok som har lång acceleration och inbromsning. När jag börjar köra ett tåg så förväntar jag mig att loket ska svara. Gör det inte det så drar jag på max för att något ska hända. När loket väl har kommit upp i fart så är jag nöjd och kör så tills dess jag ska stanna. Då minskar jag farten men eftersom inget händer så drar jag ner till noll, men loket svarar fortfarande inte utan drämmer in i stoppbocken eller andra vagnar.

Har loket ljud och man hör att motorn varvar upp så har jag inget problem med att det tar lite tid innan loket rullar iväg, förutsatt att man hör motorn varvar upp. Men jag drämmer ändå in i stoppbocken när det är dags att stanna.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Skalenlig hastighet

Inlägg av daniel »

Jag inser att mitt svar ovan kan låta väldigt drastiskt och att jag kör oansvarigt vilket inte är fallet. Min poäng är att vi är bra på olika saker, några är superduktiga på landskap, några är stjärnor på elektronik, några älskar trafikspel. Själv är jag datatekniker/programmerare ut i fingerspetsarna.

Av och till möter jag åsikten "landskap är ju väldigt enkelt, det är bara att..." eller "el är enkelt, gör bara så här...". Men vi är alla olika, har olika utgångspunkt och olika erfarenhet. Själv har jag stora problem med bedömningar, som att bedöma avståndet mellan A och B, bedöma vilken hastighet ett tåg har, bedöma bromssträckan eller bedöma hur lång tid det har gått sedan lunch. Det, i kombination med att jag aldrig annars kör lok med lång utrullning, gör att det blir väldigt problematiskt med lok som har lång utrullning. Med påföljd att tåget drar in i stoppbocken.

Värt också att notera är att jag nästan aldrig använder funktionsknapparna. Jag har kompisar som älskar lok med massor av funktioner och som mer än gärna demonstrerar femton olika ljud på loket. Medan jag knappt bryr mig alls. Är bara lyset på och ljudet igång så rör jag inte funktionsknapparna.

Med vänlig hälsning
Daniel
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Skalenlig hastighet

Inlägg av StaffanWiman »

En av fördelarna med diskussioner på sådana här "sociala medier" är att man får upp ögonen för hur oerhört olika människor är. Hur olika man prioriterar och vad som retar och inte. Vilka käpphästar man rider på (jodå, jag har ett helt stall själv!) och så vidare. Vilka åsikter som är vanliga och vilka som avviker.

Och det gäller för mig liksom för andra att försöka att aldrig reta upp sig på vad andra skriver. Det händer mig iblan att jag skriver saker som kan uppfattas som elaka. Oftast upptäcker jag det själv och raderar men inte alltid.

Staffan (som nog är en ganska rejäl avvikare)
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Skalenlig hastighet

Inlägg av LLJ »

StefanFjällemark skrev:
pcederstrand skrev:Och topphastigheterna är åt h-e för höga på de flesta lok.
Så vad gör vi åt det?
  • Vi kan blir duktigare på att felanmäla lok och ta dom ur trafik när köregenskaperna är åt h-e.
  • Vi kan testa alla trafikspelslok innan vi kör igång.
  • Vi kan bli bättre på att tala om vikla regler och rekommendationer som gäller inför våra träffar.
Finns det fler sätt? Vilka sätt kan fungera i praktiken?
Bara för att person X vill ha maxhastighet h så vill kanske inte ägaren det utan vill ha den skalenliga maxhastighet som ESU mätvagn visar när han kör med en sådan ihop med loket.

Vem bestämmer vad som är rätt och fel när det gäller ovanstående punkter? Den som anordnar träffen? Modul Syd / MMM / FREMO ?

Mycket beror också mycket på banan och framför allt dess kurvradier och snävhet i växlar. Med slankare kurvor och växlar bör det gå att hålla en högre hastighet på ett säkert sätt.

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Skalenlig hastighet

Inlägg av Eke »

LLJ skrev:
StefanFjällemark skrev:
pcederstrand skrev:Och topphastigheterna är åt h-e för höga på de flesta lok.
Så vad gör vi åt det?
  • Vi kan blir duktigare på att felanmäla lok och ta dom ur trafik när köregenskaperna är åt h-e.
  • Vi kan testa alla trafikspelslok innan vi kör igång.
  • Vi kan bli bättre på att tala om vikla regler och rekommendationer som gäller inför våra träffar.
Finns det fler sätt? Vilka sätt kan fungera i praktiken?
Bara för att person X vill ha maxhastighet h så vill kanske inte ägaren det utan vill ha den skalenliga maxhastighet som ESU mätvagn visar när han kör med en sådan ihop med loket.

Vem bestämmer vad som är rätt och fel när det gäller ovanstående punkter? Den som anordnar träffen? Modul Syd / MMM / FREMO ?

Mycket beror också mycket på banan och framför allt dess kurvradier och snävhet i växlar. Med slankare kurvor och växlar bör det gå att hålla en högre hastighet på ett säkert sätt.

/Lars
Håller med Lasse här, det är upp till varje medlem att besluta hur man vill ha topphastigheten! Jag tycker både skalenlig H0-hastighet eller som Stefan gör använda N-skalans är ok, det är också ok att visuellt bedöma hastigheten så den ser lagom ut! Det handlar ju om att få bättre lågfartsegenskaper samt att loken inte drar iväg som raketer och buskörs, om man sedan inte har exakt hastighet på linjen spelar nog inte så stor roll bara loken går bra och är trevliga att köra!
Själv tänker jag använda skalenlig H0-hastighet på mina lok så fort jag hittar min hastighetsmätarvagn, tills dess är det okulär hastighetsbedömning som gäller!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
Aurel
Inlägg: 143
Blev medlem: 2012-11-02, 14:43

Re: Skalenlig hastighet

Inlägg av Aurel »

Hej

Jag har en hastighetsmätarvagn som jag kommer till att ta med mig till Kil :D .

Mvh

Aurel
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"