Skalenlig hastighet

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Skalenlig hastighet

Inlägg av StefanFjällemark »

Hur snabbt skall tågen gå på en H0-bana? Vad är rimliga accelerations- och inbromsningssträckor?

Hastighet

Eftersom skalan är 1:87, är det så enkelt att dividera verklig hastighet med 87?

Exempel: Den skalenliga hastigheten för 80 km/h är 26 centimeter/sekund, vilket är detsamma som att man kör en meter på ca 4 sekunder.
Samtidigt finns det få banor som har en skalenligt längd på stationer och mycket sällan på linjen mellan stationerna och inte heller skalenliga kurvradier. Jag upplever därför att hastigheten delat med 87 så får tågen en högre hastighet än vad som känns bra, en mycket subjektiv upplevelse. Men jag vill påstå att det kan bli så när hastigheten är i skala men avstånden för korta för den skalenliga hastigheten.

Jag har införskaffat en rullbänk med hastighetsmätare och provat med några lok. Ett DSB MZ IV har max hastighet 165 km/h, vilket i skalenlig hastighet är 52 cm/s eller över 1 meter på 2 sekunder. Det upplever jag som att loket rusar fram på banan. Så testade jag med att ställa om mätningen till N-skala. Då blir 165 km/h i skala 28 cm/s. När loket kör med denna hastighet på banan hemma så tycker jag fortfarande att loken kör fort, men inte så fort att det känns orealistiskt. Upprepade testen med en T43 som har max fart 80-90 km/h som blir 15 cm/s. Kändes helt rätt.

Acceleration och inbromsning

Ett tåg har lång start- och stoppsträcka. Att starta från 0 km/h till 80 km/h kan ta 500 m. På denna sträcka är genomsnittshastigheten 40 km/h (11 m/s) och då tar det ca 45 sekunder att nå 80 km/h.

Ett tågsätt som accelererar från 0 till 100 på 2 sekunder är inte realistiskt. Eftersom avstånden på våra banor inte är 1.87 (utan snarare 1:870) så bör även sträckan för acceleration och inbromsning vara kortare. Mer realistiska värden är acceleration runt 15-30 sekunder och inbromsning runt 10-20 sekunder. Om loket har toppfart 160 km/h = ovan tar det 0,5 – 2 meter att starta eller stoppa ett tåg. Lokdekodrar kan programmeras med acceleration och inbromsning så att start och stop kan göras mer realistiskt.

Lokens acceleration och inbromsning kan programmeras med två parametrar:
  • I dekodern kan man lägga in en hastighetskurva som styr fart i förhållande till pådrag på körkontrollen. En rätt hastighetskurva ger en låg fart i de första fartstegen, så att loket börjar köra sakta. Men vrider man på snabbt sticker loket iväg i alla fall.
  • Även lokens maximala acceleration och inbromsning kan programmeras i dekodern. Med ett värde på 10 sekunder tar det 10 sekunder från 0 till maximal hastighet även om man vrider på full fart direkt.
Rekommendation

Oavsett vad du tycker om mitt resonemang, så rekommenderar jag att man alltid justerar lokens maximala hastighet till ett säkert värde, t.ex. förebildens maximal hastighet delat med 87, men gärna 160, samt att man har en hastighetskurva som ger krypkörning i de första fartstegen. Detta är speciellt viktigt på modulkörningar, där andra kommer att köra ditt lok.

Jag har valt att lägga in relativt långsamt acceleration 30 sekunder och 20 sekunders inbromsning, för då hänger ljud och fart bättre ihop. Samtidigt skall detta enkelt kunna slås av, så jag har jag valt följa Peter Ekelunds förslag med funktionstangenter så att man kan enkelt aktivera "rangering" [F3] som halverar maxfarten och/eller helt koppla bort den inprogrammerade "accelerationstiden" (och tiden inbromsningen) [F4], så att de är åtkomliga på alla typer av körhantag. Det är inte alltid det är praktiskt att ha accelerationen aktiverad.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Skalenlig hastighet

Inlägg av LLJ »

En gång i tiden hade Modul Syd ett körreglemente för H0, vet inte om det fortfarande gäller, det var före Modul Syd blev juridisk förening.
Då gällde att acceleration och framför allt deacceleration skulle vara i princip avstängd för fordon som användes i trafikspel. Alltså utan speciell knapptryckning.
Liknande gäller även i andra modulklubbar.

Kanske läge att kolla om detta körreglemente fortfarande gäller?

/Lars
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Skalenlig hastighet

Inlägg av StaffanWiman »

Några praktiska frågor:
Olika värden på CV 3, 4 och 5: Brukar värdena vara lika på alla dekodrar eller har andra märken helt andra värden? (på ESU V4 kan de varieras mellan 1 och 250 ungefär. (jag är inte hemma så jag tar värdena ur minnet))

Går det att få rekommenderade värden för vissa vanliga lok så att man får lämplig maxfart och accelerations-/inbromsningskurva. T.ex. Rocos Da-lok? Jag provar mig fram till vad som verkar lagom men det vore kul att veta att om CV5 är x så motsvarar det toppfarten 110 km/h (?).

Om jag har samma dekoder och samma värde på CV5 i olika lok, går de då UNGEFÄR lika fort, eller är skillnaderna betydande?

Staffan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Skalenlig hastighet

Inlägg av LLJ »

@Staffan: Vilka värden som går att ställa in varierar mellan olika dekoder fabrikat.
Och även med samma dekodertyp men olika lokmodeller så varierar hastigheten som en viss inställning ger bl.a. beroende på motor, mekaniskt utväxling och storlek på drivhjul.
Man måste helt enkelt ställa in varje fordon för sig.

/Lars
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Skalenlig hastighet

Inlägg av StefanFjällemark »

LLJ skrev:Då gällde att acceleration och framför allt deacceleration skulle vara i princip avstängd för fordon som användes i trafikspel. lltså utan speciell knapptryckning.
Vad är motivationen till en sådan regel? Vad vill man uppnå?

Mitt nöje med att köra tåg hemma, på modulträffar eller på t.ex. LMMJ är att körningen känns så realistisk som möjligt. För mig innebär realistisk körning att man har en känsla för att man kör ett tungt fordon/tågsätt. Det innebär tågen körs med en hastighet, acceleration och inbromsning som känns rätt och att farten anpassas efter förhållandena, t.ex. låg fart inne på stationer där tågvägen kräver "varsamhet".

Jag vill poängtera att de flesta kör alldeles utmärkt och har den rätta känslan. Problemet är att jag fortfarande på träffarna alltid ser några som kör sina tåg för fort, speciellt inne på stationerna. Det är inte speciellt kul med tåg som accelererar som dragsters och tvärnitar som om det bara fanns av/på. Vi lägger ner massor av tid på att bygga upp jättefina och realistiska banor och miljöer, så att jobba med att få till även en realistisk körning tycker jag hör till.

Är jag TKL brukar jag "skälla ut" ;) de lokförare som dönar in i full fart på sidotågväg för att de inte respekterar "varsamhet". När ett tåg kör in på sidotågväg eller lämnar station från sidotågväg är det normalt "varsamhet" som gäller, med oftast 40 km/h som max fart. När tågen kör ut från stationen gäller hastighetsbegränsningen tills sista vagnen har passerat sista växeln.

Om man ställer detta mot hur det faktiskt kan gå till i vissa fall på t.ex. modulträffar, och utan hänsyn eventuella befintliga regler, så skulle jag vilka rangordna regler och rekommendationer i följande ordning:
  1. Lok skall ha en maxhastighet t.ex. 100 km/h omräknat i skala 1:87. Problemet är att om tågen kan köras fortare så är det alltid någon som också kör fortare - ofta max. Det är både orealistiskt och riskfyllt: urspårningar, kollisioner...
  2. Lok skall ha goda krypkörningsegenskaper. Mycket användbart vid växling, men gör också att ett lok inte far iväg i allt för hög fart redan på låga körsteg. När man får ett lok som far i väg direkt blir det både tråkigt och farligt att köra, för man kan inte finreglera de låga hastigheterna. Det är inte heller speciellt realistiskt att ett tåg startar med ett ryck.
  3. Man skall kunna använda inprogrammerad acceleration och inbromsning. Ett sätt att få till den regel, som Lasse hänvisar till, är att invertera funktionen [F4] i Peters förslag, så att acceleration och inbromsning är avslagen som standard, med kan slås PÅ med [F4].
Kanske behövs både gemensamma riklinjer och utbildning. Ett sätt är att se till att alla får information innan träffen. Om man själv är osäker på hur man skall anpassa lokdekoderns inställningar får vi som kan dekoderprogrammering erbjuda utbildning och hjälp på plats.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Skalenlig hastighet

Inlägg av MickeC »

StefanFjällemark skrev:
LLJ skrev:Då gällde att acceleration och framför allt deacceleration skulle vara i princip avstängd för fordon som användes i trafikspel. lltså utan speciell knapptryckning.
Vad är motivationen till en sådan regel? Vad vill man uppnå?
Den regeln är fortfarande giltig för bl.a americaN

Motivet är säkerhetsskäl, att man alltid måste kunna stanna direkt vid körning på en modulbana. Speciellt när man hela tiden kör andras lok som man är ovan vid...

Köra mjukt klarar den med lite simultankapacitet av ändå med rätt körkontroll. Det är ju bara att ta ett steg i taget

Personligen lyfter jag av lok och väljer ett annat om någon trots allt har ställt upp ett med onödiga fördröjningar...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Skalenlig hastighet

Inlägg av StaffanWiman »

Tacksam för hjälp och utbildning i programmering av dekodrar.
Kan ni med era utrustningar direkt ställa in en maxfart eller måste ni också pröva er fram?

Jag har försökt att i möjligaste mån få samma dekoder i alla lok för att programmeringen ska bli så jämförbar som möjligt (ESU Lokpilot V4 tror jag de heter).

Finns det någon som har förslagsvärden för några lok / dekodrar (Da t.ex.) ?

Maxhastigheterna skiljer sig ju ganska mycket mellan olika lok men accelareationen borde kanske kunna vara ungefär samma.

Hur vet jag när jag kör cirka 40? (dum fråga, jag ska bara känna att det går ganska långsamt)

De där hastighetsmätarna som förekommer ibland (tror mest jag sett dem på 3R), räknar de dividerat med 87?

Staffan
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Skalenlig hastighet

Inlägg av StaffanWiman »

Om hastighetskurvan är så reglerad, att det går mycket vrdining för den första accelerationen och sista inbromsningen så går det ju lättare att köra mjukt även utan inställd fördröjning.
Säkerhet: Fredarna är ju bra på så sätt att man alltid kan direktstoppa tåget om man skulle ha missbedömt bromssträckan. Normalt är det ju inte något bekymmer.

Staffan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Skalenlig hastighet

Inlägg av LLJ »

Att acc och deacc normalt är avslagen men kan slås på låter som en bättre variant än tvärtom.
Sedan går de flesta lok bättre om dekodern har lite acc och deacc inställd, men så pass lite att man inte har problem att stanna där man tänkt.

/Lars
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Skalenlig hastighet

Inlägg av StefanFjällemark »

MickeC skrev:Motivet är säkerhetsskäl, att man alltid måste kunna stanna direkt vid körning på en modulbana. Speciellt när man hela tiden kör andras lok som man är ovan vid...
Ja, det är ju mycket viktigt. Men det skulle väl uppfyllas av att [F4] slår PÅ fördröjd acceleration/inbromsning istället för att slå av den. Då är den ju avstängd i standardläget, men kan aktiveras efter behov. Om jag då kör med den påslagen - för att vet att funktionen finns och för att jag vill köra så - så har jag ju inget problem att få stopp på tåget: tryck F4 för att slå av fördröjningen och vrid ner till 0 så tvärstoppar tåget (kräver lite simultankapacitet ;) )
MickeC skrev:Köra mjukt klarar den med lite simultankapacitet av ändå med rätt körkontroll. Det är ju bara att ta ett steg i taget.
Det fungerar endast om lokets hastighetskurva är någorlunda vettigt inställd. Jag har fått köra andras lok där skillnaden mellan körsteg 0 och 1 är alldeles uppåt väggarna. Ett sånt lok skulle JAG ställa av. På körsteg 1 och en bit upp anser jag att ett lok skall krypa fram, och det skulle jag tro att du håller med mig om.
StaffanWiman skrev:Hur vet jag när jag kör cirka 40?
Det vet man ju inte exakt, men 40 km/h motsvarar 13 cm/s i H0 och 7 cm/s i N, så säg att du kör runt 10 cm/s. Det kan man nog klara med ögonmått. Det är en personvagnslängd på 3 sekunder, så räkna 1001, 1002, 1003... ;). För ett två meter långt tåg tar det minst 16 sekunder att passera en punkt när det kör i 40 km/h.
StaffanWiman skrev:Om hastighetskurvan är så reglerad, att det går mycket vridning för den första accelerationen och sista inbromsningen så går det ju lättare att köra mjukt även utan inställd fördröjning.
Håller med dig till 100%. Men problemet är att inte alla lokägare gör den inställningen. Det är ju en av anledningarna till att jag tar upp frågan om skalenlig hastighet.

Om läsarna av mina inlägg uppfattar det som att jag driver en kampanj för att man skall ha fördröjd acceleration/inbromsning, så har jag formulerat mig otydligt. Jag är ute efter att vi försöker köra realistiskt. Metoden är underordnad, och det handlar inte bara om teknik utan även en känsla för vad som är realistiskt. Jag använder ofta påslagen acceleration/inbromsning för att åstadkomma en realistisk körning, men jag har full förståelse att alla inte tycker att det fungerar att köra på det viset. Så kan vi hitta en lösning som uppfyller eventuella regler med som har valmöjligheten kvar?
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"