Skalenlig hastighet

Allmänt om H0
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Skalenlig hastighet

Inlägg av StaffanWiman »

Varför krångla till det? Det bästa är att använda standardinställningarna och lämna loket så till nästa förare. Märker man att man inte kan stanna i tid med lokets inställda utrullning trycker man på F4 och problemet är löst. Svårare än så är det inte. Alla vet ju att F4 fungerar så på de allra flesta lok. (Jag har dock ett som har fått en Zimo-dekoder och där verkar funktionen inte finnas, men det skulle jag aldrig sätta in i ett trafikspel)

Staffan
Användarvisningsbild
PerreNygren
Inlägg: 45
Blev medlem: 2016-09-01, 20:36
Ort: Ransäter, Värmland

Re: Skalenlig hastighet

Inlägg av PerreNygren »

Naturligtvis ska F4 vara orörd, det F13 gör, är att halvera både ret. och acc. och då borde det logiska vara att istället ha den inverterad, när du kör ett långt och tungt tåg, då kan du trycka in F13 och få extra lång broms- och acc.sträcka, vilket skulle kännas narturligt.
Då kommer också skillnaden med F4 aktiverad eller inte att minska och jag tror fler vill prova att köra med F4 avslagen, och på så sett få loken/tågen att gå bättre utan raketstarter.

MVH Perre
Användarvisningsbild
PerreNygren
Inlägg: 45
Blev medlem: 2016-09-01, 20:36
Ort: Ransäter, Värmland

Re: Skalenlig hastighet

Inlägg av PerreNygren »

Måste kanske bli en ändring på F3 om F13 är inverterad, eller kan man ha fler utrullnings möjligheter än, avstängd halv och hel?
F3 skulle då vara halvfart, men när F13 är inkopplad, då blir F3 halvfart och halv broms- och acc.sträcka
Kan tyvärr för lite om just detta men Eke, du kanske kan reda ut detta :?

MVH Perre
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Skalenlig hastighet

Inlägg av LLJ »

Lite svårt att styra F13 på en FRED eller LH90 som bara har F0-F8. Båda dessa är vanliga handtag, särskilt FRED.

/Lars
Användarvisningsbild
PerreNygren
Inlägg: 45
Blev medlem: 2016-09-01, 20:36
Ort: Ransäter, Värmland

Re: Skalenlig hastighet

Inlägg av PerreNygren »

Lite svårt att styra F13 på en FRED eller LH90 som bara har F0-F8. Båda dessa är vanliga handtag, särskilt FRED.
Just därför vill jag ha den funktionen inverterad, Med mitt förslag blir normalläget medellång utrullning, det du då missar på FRED är den "extra långa" utrullningen.

MVH Perre
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Skalenlig hastighet

Inlägg av Eke »

Visst går det att invertera den dynamiska bromsen på F13, men man mister då möjligheten till halv broms med F3 i normalläget.
Jag har tänkt som så att i normalläget har man halv broms på F3 och "full broms" på F4, men med möjlighet att ha halv bromssträcka ständigt aktiverad med F13!
På något vis känns det mer logiskt att den dynamiska bromsen med sin halverade bromssträckan aktiveras på samma sätt oavsett om det är F3 eller F13 som används!
Och det är endast bromssträckan som halveras med den dynamiska bromsen, inte acclerationssträckan!
Skillnaden med att aktivera bromsen med F3 eller F13 är att på F3 aktiverar man även rangerfarten och minskar därmed toppfarten drastiskt vilket inte är lämpligt som normalläge ute på linjen men väldigt bra på bangården vid växling och rundgång.
Det är heller inget problem att aktivera/inaktivera F13 även om man kör Fred eller LH90, det är bara att göra det via en annan körkontroll och det kommer vara så tills man stänger av centralenheten om man inte ändrar det själv innan dess.

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Skalenlig hastighet

Inlägg av LLJ »

Eke skrev: Det är heller inget problem att aktivera/inaktivera F13 även om man kör Fred eller LH90, det är bara att göra det via en annan körkontroll och det kommer vara så tills man stänger av centralenheten om man inte ändrar det själv innan dess.

Mvh. Eke
Förutsatt att du inte skall ändra tågvikt är det en användbar metod, men när man kör ensamt lok vid rundgång vill man kanske inte ha det så. Eller kan man överrida det med rangerläget?

/Lars
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Skalenlig hastighet

Inlägg av StefanFjällemark »

LLJ skrev:Eller kan man överrida det med rangerläget?
F13 är halvering av sträckan från max fart till stopp, även kallat dynamisk broms. Har inget med rangergång att göra. Rangergång är att maxfart sänks till mitten av fartkurvan, vanligen 30-50% av max fart. För bra rangeringsegenskaper lägger man in rangergång + dynamisk broms på F3, vilket kan aktiveras på alla typer av körhandtag.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Skalenlig hastighet

Inlägg av Eke »

LLJ skrev:
Eke skrev: Det är heller inget problem att aktivera/inaktivera F13 även om man kör Fred eller LH90, det är bara att göra det via en annan körkontroll och det kommer vara så tills man stänger av centralenheten om man inte ändrar det själv innan dess.

Mvh. Eke
Förutsatt att du inte skall ändra tågvikt är det en användbar metod, men när man kör ensamt lok vid rundgång vill man kanske inte ha det så. Eller kan man överrida det med rangerläget?

/Lars
Om du med ändra tågvikt avser att du halverar bromsträckan med hjälp av dynamisk broms på F13 så går det inte att överrida det med F3.
F3 är som Stefan skrev både rangerfart samt dynamisk broms (samt hyttbelysning vid stillastående)
Man kan inte aktivera dynamisk broms mer än en gång, är den aktiverad på F13 kan du inte halvera bromssträckan ytterligare en gång med hjälp av F3!
Annars är väl enda sättet att ändra tågvikten med hjälp av CV3 och CV4, och inte heller det kan du göra med en Fred! Möjligtvis kan man se det som att man kan ändra tågvikten till noll med hjälp av F4.

Själv ser jag inte den dynamiska bromsen som ett sätt att ändra tågvikt utan som ett sätt att kunna variera bromskraften med hjälp av F3 när man ska bromsa in för att stanna vid en förutbestämd punkt. Om man trots möjligheten till variabel bromskraft missbedömmer den möjliga bromssträckan kan man ta till F4 och få stopp på tåget bums eller sakta ner farten med hjälp av körvredet när F4 är aktiverad på samma sätt som när man inte har någon utrullning!

Att den dynamiska bromsen finns även på F13 är för att man ska kunna aktivera den permanent utan att aktivera rangergång samtidigt, detta för att tillfedställa dom som inte vill bromsa med hjälp av dom finesser som dagens dekodrar har, och vill man Att loket ska bete sig helt som på den analoga tiden så aktiverar man även F4!

Vid rundgång brukar jag själv aktivera F3 och ibland även F4 för att få total kontroll och känslan av att det inte hänger något i kroken! ;)
Jag vill gärna att den skalenliga farten vid rangerfart via F3 ska vara ca: 40 skalenliga km/h vilket gör att all körning på stationsområdet eller bangården kan göras med F3 aktiverad och ibland kompletterad med F4 för ökad finkänslighet i körningen!

Mvh. Eke
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Skalenlig hastighet

Inlägg av Qrt »

Ett inlägg i hastighetsdebatten:
Jag har svårt för att räkna ut skalenliga hastigheter. I tråden Tyresö16 skrev jag att jag avverkade 100 meter på 1½ timme. Det blir väl inga 15 km/tim : 87. Snarare 7.
Och det stämmer nog ty jag försökte hålla den hastighet som står som tillåten på ASF lokomotorernas sida: 6 km/tim.
Den maximala hastigheten som förare i verkligheten har uppnått med tomfarande Zö lär vara cirka 15 km/h så den har jag satt som max i CVt. Med rangerläget i 50% når jag tillåtna 6.
Mina erfarenheter från rangering med små lokomotorer på mindre mj-stationer säger mig att det egentligen är en bra hastighet, vida bättre än 40 km/h. Det ser fint ut. Det är 1-1 stressen som gör att man vill köra fortare.
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"