2R/3R moduler

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

2R/3R moduler

Inlägg av Eke »

Är bortrest en vecka till, när jag är hemma kommer en tråd med diskusion om ny
2R/3R-norm så vi slipper diskusioner öppet i svenskt mj-forum!

Mvh. Eke
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: 2R/3R moduler

Inlägg av Qrt »

Fast denna tråd ligger också öppen, om än i ett mer obskyrt = mindre besökt forum.

Och jag vidhåller att / i normnamnet är opraktiskt.
En massa olika program vägrar spara filer med / i filnamnet = totalt onödigt merarbete med att man måste döpa om filerna varje gång man vill spara nåt.

Jag är den förste att tycka det är fel men den kloke skiljer på vad man rår på och vad man inte rår på.
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: 2R/3R moduler

Inlägg av Eke »

Jag håller med dig om namnet Curt!
Och jag ska prata med Daniel om en mer avskild plats för diskusionen när jag kommer hem!

Med vänliga semesterhälsningar från ett helt spårlöst Kap Verde under en skuggande palm Med en lokal öl bredvid mig! ;)

Eke
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: 2R/3R moduler

Inlägg av LLJ »

Namnförslag: Modul2-3

/Lars
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: 2R/3R moduler

Inlägg av StefanFjällemark »

Eftersom vi benämnder de andra med 2R resp 3R så varför inte 23R? Det behövs inga skiljetecken anser jag.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: 2R/3R moduler

Inlägg av daniel »

Eke skrev:Är bortrest en vecka till, när jag är hemma kommer en tråd med diskusion om ny 2R/3R-norm så vi slipper diskusioner öppet i svenskt mj-forum!
Eke skrev:Och jag ska prata med Daniel om en mer avskild plats för diskusionen när jag kommer hem!
Jag har på Peters önskan skapat en intern avdelning för diskussionen om 2/3R-norm som han är ansvarig för. Jag föreslår att ni avvaktar tills Peter har kommit hem och att diskussionen flyttar till den interna avdelningen. Vi har inget emot diskussioner på det öppna forumet och vi önskar att det mesta avhandlas helt öppet, men erfarenheten har visat att just diskussioner om standarder sker bäst på ett internt forum av en mindre grupp.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: 2R/3R moduler

Inlägg av LLJ »

Så de som önskar vara med och diskutera normen begär tillträde till den nya avdelningen via Eke? Så vet alla vad som gäller.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: 2R/3R moduler

Inlägg av daniel »

Exakt :)

Med vänlig hälsning
Daniel
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: 2R/3R moduler

Inlägg av Tompa »

Jag saknar 3Rares åsikter i frågan.
Diskussionen har förts i flera trådar och på flera forum men vad jag har kunnat uppfatta så har ingen 3Rare uttalat sig, bortsett från ett inlägga från Nohab.
Jag tror det blir svårt att få någon acceptans för en 2R/3R norm om man inte bjuder in 3Rare i diskussionen.
Jag tänker som så att 3R fordon kommer aldrig kunna köra på 2Rspår, men 2R fordon kan fås att fungera på 3Rspår.
I min fantasi är det knappats några 2Rare som kommer bygga 3Rpiggar på sina moduler utan 2Rarna hoppas att 3Rare kommer bygga sina moduler 2R/3R så att 2R kan köra där och på så sätt blir det fler moduler att köra 2R på.
Om min fantasi har bäring eller ej kan diskuteras men faktum kvarstår att 3Rare inte har sagt något i diskussionen vad jag kan se.
Och om vi förväntar oss att 3Rare ska bygge 2R/3R moduler får vi nog bjuda in 3Rarna i diskussionen.

Fotnot: Till 3Rare räknar jag inte 2Rare som också kör 3R ibland.
Användarvisningsbild
pcederstrand
Inlägg: 377
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25
Ort: Stockholm

Re: 2R/3R moduler

Inlägg av pcederstrand »

Mina moduler är båda 2R / 3R men visst endast linje så det är inget problem för någon sida.
Visst blir det lite obalans i intresse och debatt eftersom släpsko aldrig kan åka genom en 2R växel. Men den som hittar på något som lyfter upp släpskon skulle kunna åka överallt också.

Men det kanske blir fler moduler som båda gängen ha nytta av.
mvh /peterc
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"