2R/3R moduler

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: 2R/3R moduler

Inlägg av Eke »

Tompa, jag tror du har fel i att ingen 2R:are skulle bygga med piggar!
Själv är jag ju mest 2R även om jag startade min MJ-bana med mittpiggar. Men i den grupp som bildats här i Skåne är det 2R:are i majoritet och jag tror att alla kommer bygga 2R/3R moduler solidariskt nu i början så vi får en gemensam del av banan där alla kan köra! Min Station Dörrby som är endast 2R kommer att hamna på en sidolinje för rena 2R moduler! Tony bygger en station med redan köpt material och icke slanka växlar och kommer att hamna på en sidobana för rena 3R moduler. Men en del av banan kommer alla att kunna köra på!
Vartefter vi har byggt några kombimoduler kan vi bygga fler moduler byggda för endast ena eller andra systemet!
Jag tror det är en styrka att göra så och som möjliggör ett större antal medlemmar i vår grupp vilket är en fördel när vi ska skaffa egen lokal och dela på hyran!

Mvh. Eke
Tompa
Inlägg: 2414
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: 2R/3R moduler

Inlägg av Tompa »

Eke skrev:Tompa, jag tror du har fel i att ingen 2R:are skulle bygga med piggar!
... i den grupp som bildats här i Skåne är det 2R:are i majoritet och jag tror att alla kommer bygga 2R/3R moduler solidariskt nu i början...
Som jag skrev så är det ju bara min fantasi :)
Tompa skrev: ...I min fantasi är det knappats några 2Rare som kommer bygga 3Rpiggar på sina moduler....
Det är ju jättebra att alla vill hjälps åt att bygga moduler sådana moduler så mina fantasier inte blir verklighet :-)
Jag är själv väldigt positivt till 23R iden!
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: 2R/3R moduler

Inlägg av Eke »

Fint Tompa! :)
Jag tror det kan komma något väldigt bra ur det här med 2R-3R tllsammans!

Mvh. Eke
Lokstallslasse
Inlägg: 85
Blev medlem: 2014-01-18, 10:05

Re: 2R/3R moduler

Inlägg av Lokstallslasse »

Tompa, du har fel i att ingen 2R:are skulle bygga med piggar!

Redan i MMM´s barndom då Nicke och några till började bygga 3R-moduler och skapade MMM 3R-normen började jag bygga på en "överföringsstation" mellan 2R och 3R. Nu var ju inte alla spåren valbara utan bara hälften, två rena 2R code 75 och två omkopplingsbara 2R/3R code 100. På grund av alla mothugg lades projektet på is flera gånger. Stationen finns fortfarande kvar men 3R-delen har aldrig blivit färdigställd.

Nu kommer den att ha fem spår längs hela stationen varav tre valbara med Peco code 100 och piggar plus ett 2R stick. Hela stationen kan alltså användas som 2R och tre spår ska kunna trafikeras med 3R.
Just den stationen är en av anledningarna till att jag hoppade med i Huddingegänget för att få bättre kontakt med "3R-gubbarna", men jag anser mig än i dag i huvudsak vara 2R-gubbe (som nästan alla ha börjat med Märklin).

Den och en del andra moduler framför allt de med FCS kommer att transporteras till Huddinge som fort jag får möjlighet till det för att färdigställas.

Stationen har funnits med i modulbiblioteket en massa år i ursprungsutförandet men har senare ritats om till det nyare utförandet i Powerpoint men har inte kommit med i nyare bibliotek p.g.a. att jag lyckats få in konstiga skalfel när jag ritade upp den på nytt.
Så här ser den i alla fall ut i nuvarande utförande.
Bild
Totallängden är 560 cm och moduldelarna 160 resp. 80 cm långa och 48 cm breda. Jag skall försöka modifiera infarten från 2R-spåren så att alla spåren kan nås från 2R-delen.
Lars-Erik Larsson
--------------------
Medlem bl.a. i SMJ http://www.smj.org/, MMM http://www.geocities.com/malarmodulmote/ och ModylSyd http://www.modulsyd.se/
Kör i första hand svenskt 80-tal, 2-R DCC
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"