MMM-moduler och FREMO-norm

Allmänt om H0
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

MMM-moduler och FREMO-norm

Inlägg av ErikKuiper »

Då Daniel bad oss att slut diskutera MMM-moduler och FREMO-norm i Töva Timmerterminal-tråden så öppnar jag en ny tråd för vidare diskussion.
daniel skrev:Om ni vill ha med MMM-moduler på svenska Fremo-träffar så får ni se till att det finns möjlighet att ansluta MMM-moduler (med tving eller annat), samt att MMM-moduler är accepterade som de är! Det är inte okej att försöka öva påtryckningar på MMM:arna att bygga Fremoiserade moduler bara för att de kan vara intressanta för Fremo-körningar.
Här håller jag inte med dig Daniel. Vilka regler som gäller för en träff bestämmer träffarrangören. En sådan rimlig regel för en H0-RE FREMO-träff i Sverige är att både FREMO-moduler och MMM-moduler med minsta växelradie på 1200 mm (t.ex. Peco Large och Tillig EW3) och linjemoduler med minsta radie på 1500 mm är välkomna. Detta är då hårdare krav än minimumkraven i MMM-normen, men något mindre linjeradie än gällande FREMO-norm. De närmast åren är det dock troligt att även Peco Medium växlar kommer att accepteras med lite knorr då vissa nyckelstationer är byggda med dessa växlar.

Skälet att vi FREMO-entusiaster även försöker påverka personer som bygger MMM-moduler att följa FREMO-normens minimikrav är av egoism (och även av omtanke för byggaren så hen vet vilka begränsningar vissa val kan ge) så att det finns en så stor palett av moduler som möjligt när det är dags för FREMO-körningar i Sverige.
Användarvisningsbild
pcederstrand
Inlägg: 377
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25
Ort: Stockholm

Re: MMM-moduler och FREMO-norm

Inlägg av pcederstrand »

Självklart ska man alltid gå i utvecklingens tangent och inte snäva in sig baklänges. MMM bör bygga så stora radier som möjligt och inte bara bygga minsta radie bara för att man får. Det bör gälla både MMM 2R liksom MMM 3R.

Det bör även gälla s.k. anpassning av 3R för 2R att ALLT som rullar/går (nu och i framtid) på 2R även skall kunna gå på anpassade 3R spår. Alltså bör radierna vara minst så nära 2R normen som det bara går.
Och även om fria rum normerna för 2R skulle tillåta piggar att sticka upp så finns inget sådant på 2R sidan så fordon som nyttjar allt ner till r.ö.k. kan och ska få förekomma även på anpassade spår.
(enkel teknik finns för att fixa detta). Annars är det ingen äkta 2R / 3R spår
Sedan måste strömmatning av hela växlarna finnas så ALLA korta 2 axliga fordon kommer igenom (både 2R och (anpassat) 3R).

Men visst man kan bygga precis vad man vill. Men det kan ínte kallas vara enligt norm om det avviker och det kan tänkas att den aldrig kan eller får vara med på en körning i framtiden.

peterc
mvh /peterc
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: MMM-moduler och FREMO-norm

Inlägg av daniel »

ErikKuiper skrev:
daniel skrev:Om ni vill ha med MMM-moduler på svenska Fremo-träffar så får ni se till att det finns möjlighet att ansluta MMM-moduler (med tving eller annat), samt att MMM-moduler är accepterade som de är! Det är inte okej att försöka öva påtryckningar på MMM:arna att bygga Fremoiserade moduler bara för att de kan vara intressanta för Fremo-körningar.
Här håller jag inte med dig Daniel. Vilka regler som gäller för en träff bestämmer träffarrangören. ....
I tråden om Töva timmerterminal så uppmanade Urban Johansson att bygga modulen efter Fremos spårstandard. Micke Westbergs omedelbara svar var:
Men varför pratar alla om fremo, jag ska bygga huvudlinje och dubbelspår eller mötesspåret i mmm standard, har inga avsikter att delta i fremoträffar.
Jag kommenterade Mickes fråga i inlägget under med kommentaren:
Urban är sedan länge Fremoit och flera i ModulSyd åker regelbundet på Fremoträffar. Men har du inga sådana planer så kan du lika gärna bygga efter MMM-standard.
Så går vi tillbaka till gårdagens diskussion. Urban svarade på min kommentar och skrev:
Det är lite lättare att hänvisa till en känd standard (t ex FREMO) än att börja skriva minsta kurvradie, minsta längd X mm rakspår mellan spårkorsen/motkurvan om växlarna har Y antal grader vid radien Z.
Det är här jag började surna till. Är man med i MMM, bara planerar vara med på MMM-träffar och inte har för avsikt att besöka Fremo-träffar så ska man inte behöva läsa Fremo-normen.

Arrangören av en träff har full rätt att ställa vilka krav han vill. Och det är bra om alla MMM-moduler lever upp till Fremos krav. Men om en MMM:are inte vill åka på Fremo-träffar så är det inte okej att försöka påverka vederbörande att bygga efter Fremo-standarden!!! Läs Urban Johanssons inlägg igen. Urban citerar Mickes svar där Micke skriver att han inte planerar att åka på Fremo-träffar! Urban inleder alltså sitt inlägg med att Micke skriver att han inte ska åka på Fremo-träffar och därefter argumenterar Urban för att Micke ska bygga Fremo-spårstandard!!

Med vänlig hälsning
Daniel
UrbanJohansson
Inlägg: 198
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: MMM-moduler och FREMO-norm

Inlägg av UrbanJohansson »

.
Senast redigerad av 1 UrbanJohansson, redigerad totalt 2016 gånger.
Urban "Södra Station" Johansson
UrbanJohansson
Inlägg: 198
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: MMM-moduler och FREMO-norm

Inlägg av UrbanJohansson »

UrbanJohansson skrev:Hej Daniel!

Du har i egenskap av moderator, redigerat/ändrat mina inlägg tidigare, helt utan min vetskap, därför ser jag det som meningslöst att fortsätta tråden.

/ Urban
Urban "Södra Station" Johansson
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: MMM-moduler och FREMO-norm

Inlägg av daniel »

Ändra andras inlägg brukar jag aldrig göra. Däremot har jag som moderator tagit bort hela inlägg i trådar men då brukar jag alltid säga det i den berörda tråden.

Sen har jag full förståelse för man kan bli sur om moderatorerna tar bort inlägg. Problemet är bara att andra blir sura om moderatorerna inte gör det. Det finns exempel där människor lämnar forumet eller slutar skriva i forumet pga ovidkommande diskussioner.

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"