2R / 3R kompatibla moduler - puko krav?

Allmänt om H0
Lokstallslasse
Inlägg: 85
Blev medlem: 2014-01-18, 10:05

Re: 2R / 3R kompatibla moduler - puko krav?

Inlägg av Lokstallslasse »

Den senaste NEM 340 normen är utgåva 2008 och kan nog inte anses basera sig på alltför gammal Märklin materiel. Måttet 1,8 mm är inte det mått punktkontakterna får sticka upp över rälerna utan det lägsta måttet som mittkontakterna få ha i förhållande till rälerna. De uppstickande kontakterna får bara vara 0,6 mm och det behövs nog för att säkert undvika kortslutning mot korsande räl.

Själv försöker jag mig på med att använda PECO code 100 växlar med Erbert PUKO kontakter i höjder upp till RÖK och med korsande räler kapade och strömförsörjda via reläer beroende på växelns läge, allt enligt tips/ideér från en viss Peter C redan i MMMs barndom. Hoppas att detta blev förståeligt.
Lars-Erik Larsson
--------------------
Medlem bl.a. i SMJ http://www.smj.org/, MMM http://www.geocities.com/malarmodulmote/ och ModylSyd http://www.modulsyd.se/
Kör i första hand svenskt 80-tal, 2-R DCC
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: 2R / 3R kompatibla moduler - puko krav?

Inlägg av Eke »

Låter bra Lasse, är ju själv inne på liknande tankar! Men jag var nyfiken på det faktiska höjdmåttet på en slank C-växel, något säger mig att det är mycket mindre än 1,8 mm!

Mvh. Eke
Lokstallslasse
Inlägg: 85
Blev medlem: 2014-01-18, 10:05

Re: 2R / 3R kompatibla moduler - puko krav?

Inlägg av Lokstallslasse »

Fortfarande så är det bara 0,6 mm som är tillåtet enligt NEM!
Lars-Erik Larsson
--------------------
Medlem bl.a. i SMJ http://www.smj.org/, MMM http://www.geocities.com/malarmodulmote/ och ModylSyd http://www.modulsyd.se/
Kör i första hand svenskt 80-tal, 2-R DCC
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: 2R / 3R kompatibla moduler - puko krav?

Inlägg av Eke »

Lokstallslasse skrev:Fortfarande så är det bara 0,6 mm som är tillåtet enligt NEM!
Jo, men om dom slanka C-växlarnas piggar bara sticker upp 0,6 mm över rök då? Det var ju det jag funderade om!
Är det någon som har en slank C-växel och kan kolla?

Mvh. Eke
Nicke
Inlägg: 833
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: 2R / 3R kompatibla moduler - puko krav?

Inlägg av Nicke »

Jag har gjort en grov mätning på en slank C-växel, men det är svårt att få någon exakthet med bara ett skjutmått och inga andra anhåll, mitt resultat blev ca 0,6mm, kan möjligen vara uppåt 0,7.
Om inga koppel får hänga ner lägre än 1,0 så borde det inte vara några problem. Sätt en skruv 0,95 mm upp vid magasinutfarten, de som inte kommer förbi den följer inte standard och kan inte klaga över C-växlarna....
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: 2R / 3R kompatibla moduler - puko krav?

Inlägg av LLJ »

Men fordon som är förebildsenligt gjorda, med t.ex. låga plogar, är inte de välkomna?
För allas trevnad bör det åtminstone gå att köra igenom alla stationer med fordon med frigång 0.6 mm över r.ö.k. även om man inte kan köra på alla spår.
Eller är det ett för stort krav?

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: 2R / 3R kompatibla moduler - puko krav?

Inlägg av daniel »

LLJ: Av rent tekniska skäl behöver man ha lite marginal så det behöver finnas några tiondels mm mellan piggarna och kopplen. Sen är bara frågan om det är piggarna eller kopplen som ska ange normen. Men att tillåta piggarna sticka upp 0,6 mm över RÖK och samtidigt tillåta kopplen hänga ner till 0,6 mm över RÖK leder till problem. Och då blir följdfrågan om man ska tillåta Märklins slanka C-växlar i huvudspår på 2R.

Med vänlig hälsning
Daniel
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: 2R / 3R kompatibla moduler - puko krav?

Inlägg av UBJ »

Vad har Fremo för krav när det gäller detta?
Ett enkelt sätt att lösa det på är att följa Fremos norm och inte hitta på något eget.
Om Fremo inte tillåter något ovanför rök så bör vi inte göra det heller.

Det behöver inte innebära att alla 2/3r moduler med växlar där piggarna sticker upp måste byggas om, dom behöver bara förses med en kommentar att dom i detta avviker från normen.
Det hela är väl inget inget stort problem, bara man är tydlig med vad som gäller för träffar där såna moduler används i 2r-banan. Det är väldigt få fordon det handlar om.

Men frågan är, vad säger Fremos norm om detta?

Mvh UB
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: 2R / 3R kompatibla moduler - puko krav?

Inlägg av UBJ »

Jag kollade själv i normen och den nuvarande utesluter allt större än coden 83 så Märklins spår försvann redan där.
Det finns en fria rummet profil enligt Nem 102 och där är det som redan nämnts 0,6 mm mellan rök och profilen, innebär att man förstås inte kan ha punktkontakter på 0,6.
Så då borde frågan när det gäller nybygge vara klar, både Fremo och Nem säger samma sak.

Men sedan har vi redan byggda moduler och då brukar det bli komplicerat, vad tillåter Fremo där?
Här behöver man väl ha hjälp av en Fremoguru som har koll på alla förändringar i normen och vad som bestämts när det gäller bakåtkompabilitet.

Mvh UB
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: 2R / 3R kompatibla moduler - puko krav?

Inlägg av daniel »

UBJ skrev:Så då borde frågan när det gäller nybygge vara klar, både Fremo och Nem säger samma sak.
Men vare sig Fremo eller NEM har väl haft en tanke på 2/3R-spår när de har tagit fram normerna? Det är ju trots allt lite udda att blanda 2R och 3R på samma spår. Men för oss ger det ytterligare en dimension på modellrallandet med överlämningsbangård mellan 2R och 3R samt att stationer kan användas både på 2R och 3R.

En lösning på problemet kan vara att arrangören för en viss träff anger i inbjudan att på träff NN är inget över RÖK tillåtet och man kan köra med kadee-koppel m.m., och på träff NN är 2/3R-moduler välkomna och rullande material får inte ha något som hänger ner mer än 1 mm över RÖK. Peter C:s lösning med att ha en skruv 0,95 mm över RÖK vid utfarten från tågmagasinen löser det senare fallet.

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"