Stelopererade kulisser eller fasta koppel typ obk för att undvika dragspelseffekt vid längre tågMekanoid skrev:Två frågor:
2. Vad är "fremo-iserade vagnar" och varför klarar de inte mindre än 1000 mm radie?
2R / 3R kompatibla moduler - puko krav?
Re: 2R / 3R kompatibla moduler - puko krav?
Re: 2R / 3R kompatibla moduler - puko krav?
Om man skall vara riktigt noga så skall en "FREMO-riserad" vagn ha kopplet inflyttat närmare buffertbalken (om bygelkoppel (Fleischmann 6511)) och ha fjädrande buffertar.
Ofta är det dessutom krav på RP25 axlar.
NEM 103 behandlar minsta kurvradie för olika längder på fordon.
Tilläggas bör att FREMO H0-RE (normalspår europa) har 2000 mm som minsta radie för huvudspår vid enkelspår och 3000 mm vid dubbelspår. D.v.s. 1000 mm är en teknisk minsta radie och det är inte den som man skall bygga.
/Lars
Ofta är det dessutom krav på RP25 axlar.
NEM 103 behandlar minsta kurvradie för olika längder på fordon.
Tilläggas bör att FREMO H0-RE (normalspår europa) har 2000 mm som minsta radie för huvudspår vid enkelspår och 3000 mm vid dubbelspår. D.v.s. 1000 mm är en teknisk minsta radie och det är inte den som man skall bygga.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
-
- Inlägg: 1237
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:15
Re: 2R / 3R kompatibla moduler - puko krav?
Klippt från FREMO-normen.
Dvs, fjädrande buffertar är inte ett krav.7.4.3
Vid användning av stela buffertar bör kopplingens stötplatta vara cirka 0,5-1,0 mm framför buffertytan. När fjädrande buffertar används kan stötplattan vara i nivå med buffertarna.
Bei Verwendung der starren Puffer sollte die Prallplatte der Kupplung ca. 0,5-1,0mm vor die Pufferebene vorstehen; bei Verwendung von Federpuffern kann die Prallplatte der Kupplung in Puffereben liegen.
Dvs, de mest känsliga grupperna inom FREMO H0 säger att alla fordon ska kunna köra på spår ner till 919 mm radie.4.2.4
H0fine och FREMO:87 grupperna använder uteslutande skalariktiga radier på modulerna.
...
80 m = 919 mm (1:87) På stickspår (industrispår) är det här den tekniskt minsta körbara radien där alla fordon kan framföras.
Godstrafik bedrivs fortfarande på spår med denna snäva radie.
Die Gruppen FREMO:87 H0fine und lassen ausschließlich maßstäblich vorbildgerechte Mindestradien auf den Modulen zu.
...
80 m = 919 mm (1:87) In Gleisanschlüssen, kleinster technisch befahrbarer Radius, dieser ist von allen verwendeten Fahrzeugen technisch zu befahren. Im Güterverkehr ist er auch heute noch tatsächlich in Anschlüssen zu finden.
Dvs, inga S-kurvor någon stans. Detta krav tror jag dock många övergångsväxlar även på FREMO-moduler inte möter.4.2.5
Mellan 2 motsatta kurvor (också mellan de avvikande spåren mellan 2 växlar) ska det alltid finnas ett rakt spåravsnitt om minst 100 mm. Detta för att förhindra att buffertarna går omlott. Därför ska också motsatta kurvor i en moduluppställning inte direkt planeras mot varandra utan man ska alltid planera in en raksträcka mellan dem.
Detta gäller för alla spår inklusive industrispår.
Zwischen zwei gegensinnigen Kurven (auch zwischen den abzeigenden Strängen zweier Weichen) sind immer gerade Schienenstücke von mindestens 100 mm Länge einzufügen um Überpufferungen zu vermeiden. So dürfen auch gegensinnige Kurvenmodule in einem Arrangement nie direkt hintereinander eingeplant werden, sondern es ist immer ein gerader Abschnitt dazwischen vorzusehen.
Dies gilt für alle Gleise, d. h. auch in Industrieanschlussgleisen.
Re: 2R / 3R kompatibla moduler - puko krav?
En liten länk till en nystartad tråd i Svenskt MJ-forum!
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... ic=17779.0
Mvh. Eke
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... ic=17779.0
Mvh. Eke
Re: 2R / 3R kompatibla moduler - puko krav?
Intressant om kurvradierna! Men, även om det var jag som syndade först med OT om dessa tycker jag vi startar en ny tråd i det ämnet om någon har andra åsikter om radier på metern eller mer!
Och om inte så känns det skönt att vi alla är överens om något!
Åter till pukosarna!
Mvh. Eke
Och om inte så känns det skönt att vi alla är överens om något!
Åter till pukosarna!
Mvh. Eke
-
- Inlägg: 198
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Re: 2R / 3R kompatibla moduler - puko krav?
Dessa tyska kurvor med radien 80 meter är nästan uteslutande smalspår som blev breddade till normalspår. Kurvorna består av 1 inre skena av vignol-typ och en ytterskena av U-typ alt liggande vignolskena (dvs flänsbärande). Normalt trafikeras dessa av korta 2-axliga fordon. Tyska försvarsmakten har specialbyggda boggieflakvagnar som går på dessa snäva radier.ErikKuiper skrev:Klippt från FREMO-normen.
4.2.4
H0fine och FREMO:87 grupperna använder uteslutande skalariktiga radier på modulerna.
...
80 m = 919 mm (1:87) På stickspår (industrispår) är det här den tekniskt minsta körbara radien där alla fordon kan framföras.
Godstrafik bedrivs fortfarande på spår med denna snäva radie.
Die Gruppen FREMO:87 H0fine und lassen ausschließlich maßstäblich vorbildgerechte Mindestradien auf den Modulen zu.
...
80 m = 919 mm (1:87) In Gleisanschlüssen, kleinster technisch befahrbarer Radius, dieser ist von allen verwendeten Fahrzeugen technisch zu befahren. Im Güterverkehr ist er auch heute noch tatsächlich in Anschlüssen zu finden.
Dvs, de mest känsliga grupperna inom FREMO H0 säger att alla fordon ska kunna köra på spår ner till 919 mm radie.
Tyskarna har precis som vi, en teknisk minimiradie på c:a 150 meter för att alla typer av normala fordon ska kunna framföras.
Urban "Södra Station" Johansson
-
- Inlägg: 198
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Re: 2R / 3R kompatibla moduler - puko krav?
Japp!Eke skrev: Urban, du som kan Fremo! Kör dom helt på Nem helt vad gäller fria rummet?
Mvh. Eke
Jämför gärna måtten för "markfrigång" (H1) :
http://www.greencargo.com/sv/godsvagnsh ... r/sverige/ med
http://www.morop.eu/de/normes/nem301_d.pdf
och så har vi den klassiska Fleischmann 6511:
http://www.morop.eu/de/normes/nem360_d.pdf
Och speciellt för våra Märklinvänner:
http://www.morop.eu/de/normes/nem645_d.pdf Någon som läst punkt 6?
Någon annan får gärna ta fram lägsta tillåtna höjden för fast monterade plogar på svenska lok. T ex Infranords DLL (ex SJ Tb)
Det var väl på någon FREMO-träff som någon körde med Märklins klassiska ånglok och två gröna plåtvagnar
Urban "Södra Station" Johansson
Re: 2R / 3R kompatibla moduler - puko krav?
Trist om man ska behöva förstöra magnetkoppelfunktionen för att kunna använda sina US-modeller på fria körningar.StaffanWiman skrev:Kadeekoppel är inget större problem. Någon enstaka vagen kan ta i. Då får men böja upp slangen lite eller kapa den den bit.
I och för sig fel utseende, men ändå trots allt diskretare än alla de andra vanliga koppeltyperna.
Staffan
Att dom inte går med i trafikspelen har man ju sen länge accepterat.
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)
MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län