Modulbygge

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
PerOlofPettersson
Inlägg: 93
Blev medlem: 2016-03-06, 16:43
Ort: Trelleborg

Modulbygge

Inlägg av PerOlofPettersson »

Har börjat planer för mina moduler. Finns en risk att det blir mycket spår, om jag lyckas få ihop spårplanen. Så är det tänkt att bli Trelleborg Övre, hur exakt den kommer att bli återstår att se och om det överhuvudtaget kommer att gå. Kommer iaf att bygga den genomgående med modifierad Märklin c-räls.
Mvh

Per-Olof

Medlem i Merg nr M2857
Också medlem i Lundarallarna
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Modulbygge

Inlägg av Eke »

Kalasbra Per-Olof, det är en bra början för vårat modulgäng i H0 i Skåne!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
PerOlofPettersson
Inlägg: 93
Blev medlem: 2016-03-06, 16:43
Ort: Trelleborg

Re: Modulbygge

Inlägg av PerOlofPettersson »

I brist på annat namn så har jag döpt spårplanen till SSMV. Får se vad namnet blir på modulerna, som det ser ut nu blir det minst 5 moduler och ena änden blir det en kurva med radien 1114,6.
Får kanske skaffa en större bil.

Mvh
Per-Olof
Mvh

Per-Olof

Medlem i Merg nr M2857
Också medlem i Lundarallarna
Användarvisningsbild
PerOlofPettersson
Inlägg: 93
Blev medlem: 2016-03-06, 16:43
Ort: Trelleborg

Re: Modulbygge

Inlägg av PerOlofPettersson »

För att krångla till det ännu mer, jag gillar när det är olika spårvidder i samma spår. Tidigare funderingar jag har haft, skulle jag ha normalspår, med några smalspår i. Hade tänkt ha fungerande 12, 9 mm och sen skulle det ligga en bit 6 mm som inte fungerade utan bara skulle vara en nerlagd bana. Som ännu inte hade blivit uppriven. Men om det går att kombinera med c-räls återstår att se, det kan ju bli trångt med mittledaren. Det måste bli driftsäkert.
Mvh

Per-Olof

Medlem i Merg nr M2857
Också medlem i Lundarallarna
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Modulbygge

Inlägg av daniel »

Ett alternativ är att ha huvudspåren med C-räls och sedan något eller några sidorspår med Tillig räls. Tillig har växlar för H0 + H0e.

Några stockholmare bygger moduler i H0e men jag har inte koll på vilken standard de följer.

För övrigt kan det nämnas att Växjö faktiskt har haft fyra spårvidder samtidigt: 600mm, 891mm, 1067mm och 1435mm. 600mm från stationen till regementet i samband med att regementet I11 byggdes, 891mm mellan Växjö och Västervik/Oskarshamn, 1067mm till Tingsryd och 1435mm till Alvesta resp. Kalmar och Karlskrona.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
PerOlofPettersson
Inlägg: 93
Blev medlem: 2016-03-06, 16:43
Ort: Trelleborg

Re: Modulbygge

Inlägg av PerOlofPettersson »

Det är den stationen jag har haft i tankarna. Får se hur det blir när bygget kommer igång, enklare att ha bitarna i handen och prova med. Istället för papper och penna.

mvh
Per-Olof
Mvh

Per-Olof

Medlem i Merg nr M2857
Också medlem i Lundarallarna
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"