Vad för "EL" problem kan jag stöta på med tågmagasin med Roco Geoline.

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Vad för "EL" problem kan jag stöta på med tågmagasin med Roco Geoline.

Inlägg av RickardNordström »

Hallå där... :)

Gör det enkelt för mig då tågmagasinet troligtvis mer ofta än sällan kommer ligga innanför själva modulbanan.
Bygger med Roco´s Geolineräls och undrar kort och gott om det elektriska kan ställa till det i något avseende vid normal drift.
Ena änden kommer få ett MMM avslut för anslutning till MMM moduler och den andra änden kommer så småningom få en vändslinga med radie 70cm.
Bilagor
20160223_144914_resized.jpg
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Vad för "EL" problem kan jag stöta på med tågmagasin med Roco Geoline.

Inlägg av Eke »

Det elektriska är säkert hanterbart, men vad är det för radie på växlarna?

Med vänlig hälsning.
Eke
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: Vad för "EL" problem kan jag stöta på med tågmagasin med Roco Geoline.

Inlägg av RickardNordström »

Ja du Peter :-)
Det är nog en besvärlig radie... men allt rullande från de stora tillverkarna funkar ju där.
Alla tåg/modeller med svårigheter för dessa radier kommer använda rakspår. Innan vändslingan är klar får det bli som det blir...

Mvh Rickard
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Vad för "EL" problem kan jag stöta på med tågmagasin med Roco Geoline.

Inlägg av LLJ »

Vad menar du med att magasinet inte kommer att ligga med i modulbanan? Mad har man de då till?

/Lars
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: Vad för "EL" problem kan jag stöta på med tågmagasin med Roco Geoline.

Inlägg av RickardNordström »

Hallå Lars.
Tågmagasinet är en uppställningsplats för tågset. Detta tågmagasin kommer vara anslutet till huvudspåret via en växel på 1 av 2 tillhörande moduler. Då tågmagasinet kommer vara enkelt utfört gör det sig bäst utom synhåll för eventuell publik men är i allra högsta grad med på modul banan.
Mvh Rickard
Användarvisningsbild
PerOlofPettersson
Inlägg: 93
Blev medlem: 2016-03-06, 16:43
Ort: Trelleborg

Re: Vad för "EL" problem kan jag stöta på med tågmagasin med Roco Geoline.

Inlägg av PerOlofPettersson »

Hej!

Behövs verkligen korsväxeln?
Räknat nerifrån blir ju spår 1och 2 väldigt korta. Det gäller även i viss mån spår 3. Så jag tycker växlarna på spår 1-3 är onödiga.

Mvh
Per-Olof
Mvh

Per-Olof

Medlem i Merg nr M2857
Också medlem i Lundarallarna
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: Vad för "EL" problem kan jag stöta på med tågmagasin med Roco Geoline.

Inlägg av RickardNordström »

Magasinet blir minst 5 moduler långt. 2 tågset på ca 1,5 meter (Rc med 4st 80-talare) får då plats och kan lämna magasinet även om det står ett tågset framför. Lite flexibilitet helt enkelt.

Mvh Rickard
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Vad för "EL" problem kan jag stöta på med tågmagasin med Roco Geoline.

Inlägg av StaffanWiman »

Om du vill att magasinet faktiskt ska tas med på en modulkörning så måste du nog byta till slankare växlar. Det är sant att de flesta standardvagnar utrustade med kortkoppel (eller förlängningskoppel som fransmännen kallar dem) klarar växlarna men inte fremoiserade vagnar och många andra kommer att ha svårigheter speciellt när man måste backa in.

Staffan
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Vad för "EL" problem kan jag stöta på med tågmagasin med Roco Geoline.

Inlägg av daniel »

Som Rickard skriver längre upp i tråden kan tåg som inte klarar växlarna använda rakspåret. Och det är nog inte meningen att man ska backa in i magasinet.

För de träffar som Rickard själv ordnar är det inget problem, det är alltid arrangören som bestämmer villkoren för sin träff. (Om någon vill ordna en modulträff med kurvor på 30 cm radie och bara små korta lok och vagnar så är det fritt fram).

Vill man däremot ha med ett sånt här tågmagasin på en "vanlig" modulträff så måste man stämma av med arrangören och/eller banplaneraren eftersom modulen inte lever upp till minsta kurvradier. Det finns ju ställen även i fullskala där alla vagnar och lok inte kommer fram, t ex industrispår med 75 meters radie där boggivagnar inte kan användas.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: Vad för "EL" problem kan jag stöta på med tågmagasin med Roco Geoline.

Inlägg av RickardNordström »

Hallå...

Tack Staffan och Daniel för eran inputt.
Om detta magasin kommer/får användas på andra träffar får vi låta framtiden utvisa. Detta magasin har sin egen anslutningsmodul och kan således ses som ett bonusmagasin som kan användas av frivilliga. Slankare växlar i Roco´s Geoline serie tror jag inte det finns. Magasinet är en enkel lösning istället för att lägga åtskilliga månader på ett magasin när det är vackra linjelandskap och sedvanliga stationer som tilltalar mig bäst på modulkörningarna. Tågmagasin är för mig en plats där tågen vilar utan uppmärksamhet vare sig från modulnissar eller publik. Om det mot all förmodan finns glädje och användning för detta magasin på en körning och det väljs bort p.g.a av utförandet så är detta inget problem för mig. Jag ser bara möjligheter och positivt på allt.
Mvh Rickard
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"