Modul bygget

Allmänt om H0
GabrielClazzer
Inlägg: 2
Blev medlem: 2015-12-15, 23:16
Ort: Malmö

Modul bygget

Inlägg av GabrielClazzer »

Hejsan alla :) jag undrar om det är någon speciel modul ni vill att jag ska göra TX en raka eller en station eller liknande men det kommer bli mitt första modul bygge så har ni något tips?
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Modul bygget

Inlägg av daniel »

Börja med en enkel rak modul. Då lär du dig grunderna i modulbygge, t ex ramen, ben, el, m.m. När du har byggt din första modul så kan du sedan gå vidare och bygga mer komplexa moduler, t ex stationer och kurvor.

När det gäller linjemoduler är det vanligt att man utgår från en styrofoamskiva, dvs blå eller rosa "cellplast", och den köps på byggvaruhus. Dessa skivor är betydligt stabilare än den vita cellplasten men dyrare. Jag brukar ha en 50mm tjock styrofoamskiva. Ha gavlarna i t ex 12 mm björkplywood och sedan kan du ha långsidor i 4 mm plywood. Det ger en lätt modul som är lätt att bära och hantera.

Byggvaruhusen brukar kunna hjälpa till med att såga till plywoodskivor och sågsnitten blir mycket bättre än om man försöker såga själv. Men det skiljer sig lite i kvalité på sågningen på olika byggvaruhus, bl a beroende på vad byggvaruhuset har för såg att såga med (baserat på erfarenheter från byggvaruhusen i Växjö).

Lycka till !

Med vänlig hälsning
Daniel
GabrielClazzer
Inlägg: 2
Blev medlem: 2015-12-15, 23:16
Ort: Malmö

Re: Modul bygget

Inlägg av GabrielClazzer »

Tack så mycket för tipsen Daniel, uppskattade det. Men då tror jag att jag börjar på mitt första projekt
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"