H0n3 svenskt vs US ?

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
pcederstrand
Inlägg: 377
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25
Ort: Stockholm

H0n3 svenskt vs US ?

Inlägg av pcederstrand »

Det pratas mer och mer om H0n3 i modul-sverige idag.

Antalet moduler är få men antalet lok och vagnar verkar öka dramatiskt både inom svenskt (som man måste bygga själv) och för US.

Frågan är då vilken norm man bör bygga efter?

Idag verkar störst antal moduler finnas hos Stefan och Johan O. Svenskt 891 mm och byggt efter "Modulnorm för svenskt smalspår i H0n3" (förr även kallad MMMp)
http://www.smalspar.se/norm/norm.pdf ver. 0.92

Det är många andra med långt gångna planer på samma svenskt enligt denna norm.
Några vill även kunna "droppa" in amerikanskt material, främst hus osv. för att kunna använda samma modul för både och.

Så på Hjulmarknaden igår var vi några stycken som diskuterade och bestämde oss för att även US bör bygga efter denna SVENSKA norm.
Av den enkla anledningen, att kunna öka antalet och samutnyttja de moduler som byggs när/om vi vill bygga större banor.
Och för att jag inte sett att någon annan byggt något hon3-us ens enligt fremo i sverige.

Om, säger om någon vill bygga efter någon annan Fremonorm bara för att dom kommer köra mer eller hellre i Tyskland, Holland så får dom göra det. OCH bygga en övergång till den svenska modulen om dom vill vara med här hemma.
Lika enkelt är det för de andra som bygger med svensk norm att dom får bygga någon övergångsmodul för fremo den dan när dom vill åka utomlands (om dom uppfyller alla andra krav enligt den den utländska träffens norm)

Kanske dags att göra en öppen H0n3 avdelning i forumet också


peterc
med stora planen på Byvalla i H0/H0n3 enl. MMM och Sv Smalsp norm
men först redan påbörjat Ödeshög 1950-tal som redan har fått sitt US alias Desert Hill (somewhere in fiction Colorado) enl. samma normer
mvh /peterc
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: H0n3 svenskt vs US ?

Inlägg av MickeC »

Trevligt att det byggs smalspår. :) sen tror jag bara det är att låta naturen ha sin gång så får vi se vilka normer som används. Men så länge man inte väljer avvikande höjd är problemen lösbara med övergångmoduler (eller tving)
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: H0n3 svenskt vs US ?

Inlägg av LLJ »

Håller med MickeC att bygg det som används.

Sedan är det naturligtvis bra om man rekommenderar att bygga kurvor i huvudspår som inte är snävare än vad Fremo US-normen säger (om nu "MMMp" tillåter snävare kurvor, har inte kollat detta alls), för att ha en framtida kompabilitet. Man behöver ju inte bygga enligt minsta tillåtna radie bara för att man får, vilket alltför ofta sker både inom normalspår för både MMM och Fremo.

/Lars
Robban
Inlägg: 258
Blev medlem: 2014-01-18, 10:07

Re: H0n3 svenskt vs US ?

Inlägg av Robban »

"Kurvradier.
Minsta tillåtna kurvradie för huvudspår på linjemoduler är 650 mm, på sidobanor och på stationer tillåts 600 mm och i industrispår 450 mm.
I huvudspår, både på stationer och lastplatser bör växlar med minst vinkel 1:6 (#6) användas."

https://www.fremo-net.eu/modulsysteme/b ... hon3-norm/ @ 2.6

Robban
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: H0n3 svenskt vs US ?

Inlägg av LLJ »

Mao så är "MMMp" striktare än Fremo H0n3 när det gäller kurvradier och växlar.

Så bygg lite moduler så det finns något att köra era fina modeller på.

/Lars, H0e och On30 rallare men inte H0n3.
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: H0n3 svenskt vs US ?

Inlägg av hakang »

Sätt igång och få Fremo att ändra sin norm nu då...! 8-)
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: H0n3 svenskt vs US ?

Inlägg av LLJ »

hakang skrev:Sätt igång och få Fremo att ändra sin norm nu då...! 8-)
Förmodligen finns det både fler byggare inom FREMO som bygger H0n3 (US) än i Sverige och därtill byggda moduler, så det känns dumt att ändra en norm som redan finns en massa moduler byggda enligt :) .

Sedan finns det mängder av både H0m och H0e moduler inom FREMO, om man önskar köra europeiskt.
Men det finns inget som hindrar att de som bygger "MMMp" skapar en egen norm inom FREMO (om de bara går med i FREMO) med svensk förebild, då övriga normer har andra förebilder.

/Lars
Olle Sahlin
Inlägg: 27
Blev medlem: 2014-01-17, 16:24

Re: H0n3 svenskt vs US ?

Inlägg av Olle Sahlin »

Växelfråga när vi ändå är i farten så här i starten.

Just nu har jag några växlar från Shinohara och jag har förstått att de kräver en del jobb för att de ska kunna användas, men är lite osäker på vad som behöver göras. Vilken typ av växel är annars att rekommendera? Det senaste jag hört är att Unifrog från Peco ska vara enklast att ploppa ner på banan. Vad jag har sett hittills finns de dessutom bara som #5 eftersom typen verkar vara rätt ny.
Användarvisningsbild
pcederstrand
Inlägg: 377
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25
Ort: Stockholm

Re: H0n3 svenskt vs US ?

Inlägg av pcederstrand »

Peco var den som jag tyckte var fulast.
Micro Engineering ser faktiskt snyggast ut och har finast och skarpast kors och tungor. Så den kommer jag nog att köra på.
Shinoharas tungor är faktiskt elektriskt "kortslutna med varandra vid omläggningsstången vilket ju kan ge problem för kortslutning mellan tungan-hjul-andra rälen.
mvh /peterc
Olle Sahlin
Inlägg: 27
Blev medlem: 2014-01-17, 16:24

Re: H0n3 svenskt vs US ?

Inlägg av Olle Sahlin »

Om jag inte vill meka något med växlarna utan enbart är ute efter rätt funktion vid digitalkörning och inte heller bryr mig om det estetiska alltför mycket - är det då unifrog jag ska använda? Funktionalitet utan besvär är vad jag är ute efter.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"