"Max" prototypisk tåglängd i Sverige: 7½m

Allmänt om H0
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

"Max" prototypisk tåglängd i Sverige: 7½m

Inlägg av Qrt »

Jag vill bara korrigera en del mer eller mindre underbyggda påståenden som jag har gjort till exempel här under 2014:
http://www.modulsyd.se/forum/viewtopic. ... 96&start=0

Enligt följande ännu oemotsagda Wikipedia artikel har max tåglängd för svenska spår varit 630 meter de senaste åren.
http://sv.wikipedia.org/wiki/T%C3%A5gl%C3%A4ngd
Det betyder att den som inför publik vill köra långa men ändå prototypiskt riktiga godstågssätt inte bör sätta ihop längre tåg än cirka 7 meter i H0, inte uppåt 10 som jag på olika sätt antytt tidigare.
Det motsvarar cirka 25 boggievagnar inkl 1 eller 2 lok beroende på genomsnittlig längd och tidsepok.
Toppmoderna tågsätt (men det finns väl knappt materiel till) kan vara upp till 8½ meter.

Så sent som inför 2013 tilldelades godstågen mestadels tåglängder mellan 400 och 650 meter av Trafikverket dvs 4½ - 7½ m i H0.
http://www.trafikverket.se/PageFiles/83 ... n_2013.pdf

Se även
http://www.tydal.nu/postvagnen/457669.htm

/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: "Max" prototypisk tåglängd i Sverige: 7½m

Inlägg av MickeC »

Då är det bara för förespråkarna för realististisk tåglängd att börja bygga tillräckligt långa stationer...

Skall man vara lite hård kan man till och med säga att man inte får propagera för längre tåglängd än man själv har mötesspår på egen modul ;)
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
IngvarÖsterberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 2013-02-26, 15:19
Ort: Partille

Re: "Max" prototypisk tåglängd i Sverige: 7½m

Inlägg av IngvarÖsterberg »

Så att mitt "långa godståg", med sammansättningen:
Traxx + Sdkms + Lgjns + Hbbins + Hbbins + Hbbins + Tbis + Shimmns + Shimmns + Habillns + Habbins + Hbikks-v + Hbikks-v +
Habins + Hbins-v med totallängden 2,95 meter är inte alls så långt med andra ord. Bara hälften av det du pratar om.
Går fint på spåren med Fleischmann Profi-koppel.
Det bådar ju gott för DT-15, (ganska maffigt tåg i alla fall) :P
Hälsar Ingvar
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: "Max" prototypisk tåglängd i Sverige: 7½m

Inlägg av Qrt »

Ja,Ingvar, bara hälften. Men det lär inte bli det enda långtåget på DT15. Dit kommer ju även andra som kör modernt.

Men personligen propsar jag egentligen inte på tåg med 7 meters längd.
De kan vara ett roligt, informativt och imponerande udda inslag men inte som regel.
Hellre söker jag då rätt på tåg som faktiskt rullat med färre vagnar och trots det inte är udda.
Som Gt6682 av 8oktober 2007 vilket jag skriver om här
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... #msg155984

Min käpphäst är att betraktaren ska få känslan av igenkännande. Det uppnår man med olika medel varav tåglängden är ett och i verkligheten förekommande tågsammansättningar av vagnar med hyfsat rätt utseende och last några andra.

Mina senaste tåg har då landat på 12 respektive 18 vagnar vilket bara råkar bli 3½ meter vardera. En längd som många fasta klubbanor såväl som modulbanor kan hantera hyfsat.

BTW: Jag har (ännu?) svårt att visualisera ett tåg bara efter en rad med beteckningar.
En illustration av dina knappa tre meter skulle ju underlätta.
Under tre meter får väl plats i en bild ? :P

Men Traxx . Jovisst ja, det är ju bland annat sådana där HR241.
Jag fick frågan häromdagen hur många HR 241 det finns:
Vid tidpunkten för Wikiartikelns komponerande var det 12 stycken.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hector_Rail
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Niklas
Inlägg: 166
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Re: "Max" prototypisk tåglängd i Sverige: 7½m

Inlägg av Niklas »

IngvarÖsterberg skrev:Så att mitt "långa godståg", med sammansättningen:
Traxx + Sdkms + Lgjns + Hbbins + Hbbins + Hbbins + Tbis + Shimmns + Shimmns + Habillns + Habbins + Hbikks-v + Hbikks-v +
Habins + Hbins-v med totallängden 2,95 meter är inte alls så långt med andra ord. Bara hälften av det du pratar om.
Kul blandning efter ett TRAXX. Boggivagn + 2 axlig + boggi + boggi + 2 axlig + boggi + boggi + boggi + boggi + 2 axlig + 2 axlig + 2 axlig + 2 axlig. Reserverar för att ha fel.

Man kan köra många olika vagnar efter traxx eftersom det är ett populärt lok att hyra. Många små operatörer hyr hellre, än att köpa lok så som Hector och deras 241. Hoppas få se en film på detta tåg, ska försöka få ihop några filmer på mina långa tåg.

Hector 241 10 st Habbins boggi vagnar Transwaggon ca: 2,9 m
TX Logistik 185 9 st Hobbytrade dubbelbilvagna ca. 2,9 m
Valfritt lok och 9 st Sdgms containervagnar med flis 2,2 m

Jag hoppas på idén med en separat dubbelspårs bana blir av så dessa tåg kan köras.

Bild
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: "Max" prototypisk tåglängd i Sverige: 7½m

Inlägg av LLJ »

Hobbytrade dubbelbilvagnar är inga bra vagnar. De rullar väldigt trögt om man inte fixerar de "enaxliga boggierna".
Vi försökte att köra långa tåg med dem på FREMO träffen i Kolding i höstas, men det funkade inte. Det verkar som om "boggierna" ställer sig på tvären i spåret.

/Lars
DagCatoSkårvik
Inlägg: 52
Blev medlem: 2013-09-07, 00:51

Re: "Max" prototypisk tåglängd i Sverige: 7½m

Inlägg av DagCatoSkårvik »

Det stemmer Lars. Det var mine vogner vi prøvde. Håpløst. Må et større arbeide og bytte av hjulsatser for å få det til. I tillegg er fjæra for kortkobbel alt for slakk slik at også koblene blir dratt ut og gjør det tregere.
MVH
Dag Cato
Användarvisningsbild
IngvarÖsterberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 2013-02-26, 15:19
Ort: Partille

Re: "Max" prototypisk tåglängd i Sverige: 7½m

Inlägg av IngvarÖsterberg »

Hej Niklas!

Jo, Traxxen är en MGW, en mörkblå tjusig sak.
Alla Hbbins + Tbis är 2-axliga och Habins boggie. Så "Good enough", som fransmännen säger.
Jag har haft med godståget de senaste träffarna. Längden fungerade skapligt på Innovatum.
Bra både på frikörning på DT14 och på Timmele.
Använder som alternativ Vossloh diesel som dragare.

Lars! Alla vagnarna är Roco utom Lgjns från NMJ. Har rullat suveränt.

Hälsar Ingvar. :P
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: "Max" prototypisk tåglängd i Sverige: 7½m

Inlägg av LLJ »

@DagCato: Jag tror att det räcker att man limmar "boggierna" helt rakt, så blir vagnarna som vilka tvåaxliga vagnar som helst.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"