Nya 2R-3R moduler!

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Nya 2R-3R moduler!

Inlägg av LLJ »

Kan tillägga att man även med Digikeijs nya central DR5000 kan köra med både XpressNet och LocoNet samtidigt. Dock så verkar den inte stödja MM protokollet i rälsen.

/Lars
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Nya 2R-3R moduler!

Inlägg av UBJ »

Hej

Jag har missat den här diskussionen men tycker det låter mycket intressant. Jag har en 3r-station med tre mötesspår med C-räls som enkelt kan moddas för 2r/3r.
Kanske skulle den kunna funka som en ¨mellanstation¨ på en linje med två lite större 2r/3r-stationer i var ände. Jag har planer på att lägga till ett stickspår eller två med lastplatser.
Jag täntker också lägga till en liten H0e-bangård med möjlighet för omlastning av vagnar till H0e och en anslutning för H0e-moduler enligt Fremos standard.

Mvh UB
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Nya 2R-3R moduler!

Inlägg av Eke »

UBJ skrev:Hej

Jag har missat den här diskussionen men tycker det låter mycket intressant. Jag har en 3r-station med tre mötesspår med C-räls som enkelt kan moddas för 2r/3r.
Kanske skulle den kunna funka som en ¨mellanstation¨ på en linje med två lite större 2r/3r-stationer i var ände. Jag har planer på att lägga till ett stickspår eller två med lastplatser.
Jag täntker också lägga till en liten H0e-bangård med möjlighet för omlastning av vagnar till H0e och en anslutning för H0e-moduler enligt Fremos standard.

Mvh UB
Ja, det borde funka! Det man måste tänka på är att varje spår samt även att växelgatorna i ändarna måste ha en egen strömställare för att välja 2R/3R, annars kan ju inte ett 2R-tåg möta ett 3R-tåg på stationen! Det blir alltså fem strömbrytare som krävs för din station för 2R/ 3R valet!
Vill man kunna rangera smidigare så skulle man även kunna dela dom genomgående spåren på mitten så man kan man t.ex. ha ett 2R linje lok kopplat i tågets ena ände medans man växlar med ett 3R växellok i andra änden!
Naturligtvis kan man ju ha stationen osektionerad och låta den ha samma system som för tillfället finns på linjen, men då kan endast lok från samma system mötas och befinna sig där samtidigt!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2079
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Nya 2R-3R moduler!

Inlägg av stasv »

Har med intresse läst tråden. Och ser hoppfullt på att elektroniken nu medger mer än bara för några år sedan. Som inbitne märklinist ser jag fördelar med att kunna vara med på fler körningar med modulerna. Sträckmoduler är 2R/3R klara. Men steget till att göra växlarna det har jag inte tagit än. Och att sen enkelt kunna styra mellan AC och DC på stationen.
Kanske skulle en helgsamling med räls och nödvändiga komponenter behövas för att sprida hantverket till en som jag med begränsade kunskaper i det som verkar vara en nödvändig färdighet.
För mig räcker det inte alltid med att läsa och se instruktionsfilmer. Jag är mer i behov av att under ledning få göra det i verkligheten.
UBJ ska vi satsa på en gemensam aktivitet?
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Nya 2R-3R moduler!

Inlägg av Arne Ivan »

stasv skrev:Har med intresse läst tråden. Och ser hoppfullt på att elektroniken nu medger mer än bara för några år sedan. Som inbitne märklinist ser jag fördelar med att kunna vara med på fler körningar med modulerna. Sträckmoduler är 2R/3R klara. Men steget till att göra växlarna det har jag inte tagit än. Och att sen enkelt kunna styra mellan AC och DC på stationen.
Kanske skulle en helgsamling med räls och nödvändiga komponenter behövas för att sprida hantverket till en som jag med begränsade kunskaper i det som verkar vara en nödvändig färdighet.
För mig räcker det inte alltid med att läsa och se instruktionsfilmer. Jag är mer i behov av att under ledning få göra det i verkligheten.
UBJ ska vi satsa på en gemensam aktivitet?
Jag har en kort 2R/3R i pipeline.. jag kan skynda på byggandet lite, men bara att vara med och se live vad ni bygger är värt att besöka.
Ska skaffa gula bananstift med sidhål.. Elfa?
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2079
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Nya 2R-3R moduler!

Inlägg av stasv »

Arne, Elfa där hämtade jag såna idag tillsammans med övrigt kablage idag. Notera rea denna vecka!
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Användarvisningsbild
MathiasM
Inlägg: 130
Blev medlem: 2012-05-09, 02:19

Re: Nya 2R-3R moduler!

Inlägg av MathiasM »

Hej EKe!
Tycker det låter som en himla kul idé.

Kan du rita en tänkt spårplan och hur du tänker dig att det ska fungera.
Jag ser en bild framför mig men den kanske inte är densamma som du ser?

Ska det/ måste det vara två stationer med linje mellan?
... eller menar du att ena, eller båda linjerna, som ansluter till stationen måste kunna växla system, för att det ska gå att rangera?
Ska det kunna mötas 2R- och 3R-lok samtidigt på samma station. Menar du då att stationen är ändstation för båda systemen fast från var sitt håll?

Rita gärna, då det är lättare att förstå! :)

Mvh
Mathias
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Nya 2R-3R moduler!

Inlägg av Eke »

Hinner inte riktigt rita upp något just nu! Men om du tänker dig två modulanläggningar bredvid varandra, en 2R och en 3R. Och så drar man en linje mellan anläggningarna som kan vara både 2R och 3R beroende på vilket tåg som kör där för stunden, och stationerna som den linjen ansluter till på varje anläggning måste ju också vara 2R-3R kompatibla! Denna linjen och dom två stationerna blir gemensamma för båda systemen!
Det tekniska är nog inte så svårt att få till och jag har nog några lösningar snurrande i huvudet som skulle kunna funka!
Med ett sådant upplägg skulle ju 2R och 3R bli mer involverade i varandra vid trafikspel och det skulle generera ett större antal deltagare på våra träffar om alla kan vara med från både 2R och 3R.

På lördag ska vi träffas några stycken nere i Malmö för att försöka dra igång lite modulverksamhet i H0 i Skåne, och det är folk som kör både
2R och 3R i gänget så vi kommer säkert att diskutera detta då också!

Jag tror att det skulle kunna vara en bra grej!


Mvh. Eke
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Nya 2R-3R moduler!

Inlägg av ErikKuiper »

Jag tycker ni tar ett för stort första steg. Det kräver två stationer där delar av dem kan växla mellan 2R och 3R. Börja med att ha en (förgrenings-)station där de flesta spår kan växla mellan 2R och 3R (på liknande sätt som man växlade mellan körkontroller på analogtiden). Det kommer att ge en förbättrad integration jämfört med stationer där det finns ett överlämningsspår (typ Vangsärad). När vi har en fungerande station så kan vi börja jobba på att få en till och sedan dra en linje mellan dem som kan alterneras.

/Erik
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Nya 2R-3R moduler!

Inlägg av Eke »

ErikKuiper skrev:Jag tycker ni tar ett för stort första steg. Det kräver två stationer där delar av dem kan växla mellan 2R och 3R. Börja med att ha en (förgrenings-)station där de flesta spår kan växla mellan 2R och 3R (på liknande sätt som man växlade mellan körkontroller på analogtiden). Det kommer att ge en förbättrad integration jämfört med stationer där det finns ett överlämningsspår (typ Vangsärad). När vi har en fungerande station så kan vi börja jobba på att få en till och sedan dra en linje mellan dem som kan alterneras.

/Erik
Jo, naturligtvis är det så!
Men man måste ju ändå börja någonstans och ändå kunna ha en vision om vad man kan eller vill åstadkomma! En del linjemoduler som skulle funka finns det nog en hel del av redan, men station finns ingen!
Men det kan ju vara bra att ha i bakhuvudet om man bygger nya linjemoduler att bygga dom så att inget utesluts genom att bygga kurvor med för små radier till exempel. Kurvor med märklins 24912 kurvor har ju en radie på 1114,6 mm, dessa kan man ju även köra fremoiserade vagnar på och dom skulle kunna funka på en bandel som är gemensam för 2R och 3R även i ett trafikspel med Fremodeltagare på 2R-sidan. Och så naturligtvis bara dom slanka växlarna från Märklin, men det vet nog dom flesta vid det här laget!

Det som saknas är alltså en station för att komma igång, antingen en ny eller en befintlig där några spår modifieras elektriskt så att man kan ta emot fordon från bägge systemen!
En befintlig station kan ju kompletteras med en förgreningsmodul om den inte redan har en förgrening.


Mvh. Eke
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"