Nya 2R-3R moduler!

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Nya 2R-3R moduler!

Inlägg av Eke »

Hej alla!

Har haft en liten tanke om en ny modultyp ett tag nu och har också pratat lite med några av er om detta!
Anledningen är att 3R går lite kräftgång här i syd och att jag tycker det är viktigt att inlemma 2R och 3R banorna med varandra på ett bättre sätt än vad som görs i dag. Det har hänt flera gånger nu att det inte blir någon 3R-del på våra träffar pga. dåligt deltagnade och detta innebär ju att träffdeltagarna totalt blir färre och att tillfällena att köra 3R minskar! Tror inte att detta är bra för modulhobbyn!

Förslaget går ut på att vi ska försöka skapa en linjedel som sammanbinder 2R och 3R med varandra där man kan köra både 2R och 3R-material, även lok! Alltså skulle man kunna ha ett trafikspel där systemen går in i varandra och att man inte bara puttar vagnar över en strömlös sektion!
Jag hade tänkt att man som bas skulle utgå från den FremoPuko-norm som tagits fram i tyskland men att lägga till MMM:s hålbild i gavlarna och att alla sådana moduler skulle vara 2R-3R kompatibla. Minsta kurvradie är 1 meter så att all rullande material ska kunna användas, även fremoiserade vagnar! Märklins slanka växlar och dess motkurvor är väl det normala valet då vi redan har flera sådana moduler även stora stationer som med framgång används på 2R, men även Peco code 100 med punktkontakter från t.ex. slaktad M-räls borde kunna funka om man vill ha flexräls! (Har för mig att 5200-kurvorna har lagom delning på "kuggstången".)

Men även MMM-moduler som uppfyller kraven på radie och 2R-3R kompabilitet fungerar naturligtvis!

Jag vet om minst två stationer som är 2R-3R kompatibla (Habbo och Vagnsta), men det kanske behövs ändras lite så att man kan välja 2R eller 3R för varje spår och växelgatorna separat så man kan ta in ett 2R-tåg på ett spår och ett 3R-tåg på ett annat! Det som behövs är ju att man isolerar spåren från växelgatorna så att man med hjälp av strömställare kan välja system för respektive spår och växelgata!
Det behövs ju en sådan station vardera på både 2R och 3R som den sammanbindande 2R-3R banan kan utgå från!
Det går nog att fixa så att systemvalet skulle kunna automatiseras om man skulle vilja, men detta är ju inget man behöver tänka på i början om man inte vill!

Rent tekniskt borde det inte vara något stort problem nuförtiden eftersom vi använder samma typ av digitalcentral både på 2R och 3R, antingen har vi gemensam central eller så skapar vi en möjlighet att byta central på linjen på samma sätt som fremo gör när dom nyttjar multipla centralenheter. Det går ju även att byta central manuellt vid ett planerat tågstop vid någon rödsignal eller mindre trafikplats om man vill göra det enkelt för sig!

I modulsyd har vi ju i många år nu blandat fremo och MMM-moduler utan problem och för 3R är det ju än mindre problem eftersom 3R aldrig haft skarvrälerna i sin norm. Fremomodulen innebär ju ytterligare en möjlighet för landskapsbygget då en 500mm bred modultyp med centrerat spårläge tillkommer bland möjligheterna!

Jag hade tänkt lägga fram detta för alla 3-rälsare i Norrköping nu i helgen men på grund av sjukdom sitter jag kvar hemma i stugan i min 3-rälslösa ensamhet! ;) Om ni i Norrköping läser detta så kan ni väl diskutera lite när ni är samlade och så kan vi och andra intresserade fortsätta här i den här tråden? Vad tror ni?

Själv har jag två M-playmoduler för Fremo som även har MMM-hålbilden i gavlarna och som jag kan lägga C-räls på istället för den vanliga 2-rälsen som bidrag till banan!

Mvh. Eke
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Nya 2R-3R moduler!

Inlägg av StaffanWiman »

Oj, det var inte mycket respons du fick på den här idén!
Jag håller på att bygga ett par moduler som i alla fall ska ha både en 2R- och en 3R-del. Det skulle kunna fungera som ett industriområde där systemen möts även om det bara blir genom att knuffa vagnar över mellan systemen men jag är inte klar ännu. Det är nog för svårt för mig att göra växlar omkopplingsbara.

Staffan
Nicke
Inlägg: 833
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Nya 2R-3R moduler!

Inlägg av Nicke »

Eke, tråkigt att du inte kunde komma, jag saknade dig i Norrköping!

Denna tråd hade jag helt missat, synd, för jag känner igen tankegångarna från tidigare diskussioner och tycker idén är jättebra!
Två stationer med 2R/3R-möjlighet samt ett dubbelspår däremellan borde kvalificera dem till en ganska central placering i en bana och intressanta omkopplingar mellan 2R och 3R-spår.

/Nicke
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Nya 2R-3R moduler!

Inlägg av Eke »

Bättre sen respons än ingen alls! ;)
Jag har inte gett upp tanken, snarare kan det vara så att den är mer aktuell än någonsin! På lördag den 5:e ska vi träffas några modellrallare med modulintresse här nere i Skåne och just detta kommer nog att komma upp då det är ca: 50-50% 2R och 3R i gruppen!
Kanske en snutt södra stambanan som är 2R-3R kompatibel med tvärbanor för respektive system kan vara något?

Tycker också det var tråkigt att inte vara i Norrköping, ska försöka bättra mig till nästa år! :)

Med vänlig hälsning. Eke
Fredman
Inlägg: 507
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Geflemodul i Gävle

Re: Nya 2R-3R moduler!

Inlägg av Fredman »

Kan nämna att Vagnsärad finns kvar men måste repareras och kompletteras-.
Sist den användes var det samma booster på 2R och 3R.
Thomas
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Nya 2R-3R moduler!

Inlägg av LLJ »

Fredman skrev:Kan nämna att Vagnsärad finns kvar men måste repareras och kompletteras-.
Sist den användes var det samma booster på 2R och 3R.
Thomas
Samma booster anser jag vara en förutsättning. Det blir säkrare för både boostrar och rullande materiel.

/Lars
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Nya 2R-3R moduler!

Inlägg av StaffanWiman »

Förlåt om jag lägger mig i med lite frågor:
Samma booster: Har inte systemen varit helt avskilda elektriskt och styrningsmässigt från varandra?

Kan man köra 2R och 3R med samma anläggning (jag kan det hemma när jag har ett litet spår med punktkontakter), men fungerar då lok med Märklins dekodrar?

2R: DCC, 3R: både DCC och Motorola (?).

På 3R-körningar brukar man ha Loconet. Är det Loconet som gör att Motoroladekodrar (?) i Märklinlok fungerar? Men Loconet brukar väl också användas för 2R (Fred)?

Jag har två Märklinlok. I det ena har jag bytt dekoder och det fungerar nu med Roco Multimus (DCC) Expressnet ?
Men det andra gör det inte. Loconet?

Någon som orkar reda ut begreppen för mig?

Staffan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Nya 2R-3R moduler!

Inlägg av LLJ »

Staffan, du måste skilja på digitalsignalerna som skickas i spåret och vilken handtagsbus som används, de är två helt skilda saker.

Z21, IB, ESU och några till klarar att skicka ut både DCC och MM i spåret samtidigt. Sedan är det upp till dekodrarna att avkoda rätt protokoll. mfx är det bara Märklin, Trix (ESU central station?) som klarar. Bäst vore att enbart använda DCC för både 2R och 3R, då många dekodrar klarar detta, dock inte fabriksmonterade dekodrar från Märklin, då man spärrat detta (vilket bara är onödigt trams).

Z21, IB och ESU klarar att styras via LocoNet. Z21 även via XPressNet. Så därför kan man med en Z21 köra ett Märklinlok med MM dekoder med en Roco multiMus.

/Lars
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Nya 2R-3R moduler!

Inlägg av StaffanWiman »

Tack Lars!

Staffan
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Nya 2R-3R moduler!

Inlägg av daniel »

StaffanWiman skrev:Samma booster: Har inte systemen varit helt avskilda elektriskt och styrningsmässigt från varandra?
Jo, men det var innan Z21:an hade kommit och vi började använda den.

Intellibox (IB) klarar både DCC och Motorola (Märklin), men IB klarar inte handtagsbussen XpressNet. Så det är först med Z21 som vi kan köra både XpressNet och LocoNet på samma central.

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"