Dra el på ett tågmagasin/station? Hur långt mellan spåren?

Allmänt om H0
PerJohansson
Inlägg: 629
Blev medlem: 2012-06-18, 13:14

Re: Dra el på ett tågmagasin/station? Hur långt mellan spåre

Inlägg av PerJohansson »

Extra säkerhet just där är inget fel... Har varit nära ett par gånger, och även om det är en bit så vet man aldrig. Räcker med en liten list som går upp 2 cm över modulkant. Förslagsvis i transparent plexi. :)

Per.
Medlem i Fremo.
Kör AmericaN.
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Dra el på ett tågmagasin/station? Hur långt mellan spåre

Inlägg av Eke »

Och jag skulle nog ha en skarv på rälsen även på en pappmodul! Det är ju ändå olika material som blandas och påverkas av fukt och temperatur!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: Dra el på ett tågmagasin/station? Hur långt mellan spåre

Inlägg av RickardNordström »

Eke skrev:Och jag skulle nog ha en skarv på rälsen även på en pappmodul! Det är ju ändå olika material som blandas och påverkas av fukt och temperatur!

Mvh. Eke
Kommer aldrig på fråga ;)
Rälsen (Slipers) sitter bom fast i var ände och där i mellan limmad med en rörlig silikon fog/lim.
Det är detta som är provat och en av fördelarna med M-play modulerna. Man kan bygga en raksträcka och behöver inte vara orolig att det är en snäv kurva efter ett halvår i källaren. :P
Time will tell :arrow: :|

Mvh Rickard
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: Dra el på ett tågmagasin/station? Hur långt mellan spåre

Inlägg av RickardNordström »

Hej igen...

Hittar inte tråden där jag behandlade anslutningarna mellan modulerna så det (Nästan) färdiga resultatet får visas i denna tråden istället. Har fått fram en färdig plastbit som är vikt 90 grader. Resultatet är gott men kommer göra den ca 0,5cm bredare för att få bra plats för en 3.e anslutning för 3 räls moduler. Provlimmat på en M-Play modul och den sitter som berget. Använde mycket kraft för att testa om den släpper. Den tål mycket misshandel.
Vad tycker ni :?:

Mvh Rickard :)
Bilagor
20150306_213559.jpg
20150306_213559.jpg (44.89 KiB) Visad 2513 gånger
20150306_213616.jpg
20150306_213616.jpg (44.56 KiB) Visad 2513 gånger
Senast redigerad av 1 RickardNordström, redigerad totalt 2015 gånger.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Dra el på ett tågmagasin/station? Hur långt mellan spåre

Inlägg av LLJ »

Ser bra ut.

Som jag tror jag nämnt förut är det att föredra att ha kablarna mellan sektionerna/modulerna fast monterade.
Förutom att man följer normen, så är risken mindre att man glömmer kablarna hemma, vilket har hänt flera gånger, särskilt när vi började med moduler.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"