Val av växelmotor och elektronik.

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
Bengt Samuelsson
Inlägg: 183
Blev medlem: 2012-05-09, 02:20
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Val av växelmotor och elektronik.

Inlägg av Bengt Samuelsson »

Vi, Växjö Rallarna, håller på att byta från Tilligs motorer till Tortoise p g a osäker drift och hög ljudnivå.
Tortoise klarar av att köras på så lite som 3V och då blir dom nästan helt ljudlös, lite långsam kanske.

Jag tror att Habo har ett bra pris
Medlem #20 har också en hemsida med lite av varje.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 957
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Val av växelmotor och elektronik.

Inlägg av kasoe »

Jag tror att Habo har ett bra pris
Det tror vi också... ;)

Men detta med servon, jag tycker personligen att det är att gå över ån efter vatten att använda RC-servon till växelomläggning. Det finns redan "specialservon" (Tortoise m.fl.) som klarar att lösa det som krävs med bara en switch. Varför lägga till extra elektronik och öka komplexiteten på systemet när det redan finns enkla lösningar? Jag personligen ser inte tjusningen i det...
Jag tror också att prisfrågan i slutet är marginell när man ser till dels det färdiga systemets resultat och den ökade komplexiteten... Gungor och karuseller...

Men om man ändå framhärdar med att använda servon, då vill jag kasta in lite erfarenheter från RC-hobbyn. "Billiga" servon som jag sett förespråkas på vissa håll kommer ta er ur askan i elden, de är otillförlitliga så lockas inte att lägga för lite pengar på servon. Jag såg en länk på SvMJF till servon för 20:-/st. De är troligen "Rejects" som säljs ut som "no-name" på eBay för att täcka in produktionskostanden. Inom RC-kretsar så finns de som köper 10 servon och räknar med att slänga två, andra vägrar att använda billiga servon i sina modeller. Varför ska man skicka upp en modell som kostar "några tusen" och förlita sig på funktionen på ett servo för några tior? Vansinne...

Så kika på servon som inte tillhör de allra billigaste. Även "billiga" servon är ofta bra så man behöver inte vara rädd, men köp inte de allra billigaste, även om modulen inte lär "krascha" så finns riken att man får hålla på att byta servon som strular.

Ett riktpris på ett "bra servo" är väl att de bör ligga mellan 79-99:-/st (i Sverige...). Och det finns ofta många recensioner m.m. så om du kan utröna märket på servot, t.ex. Tower Pro så gör en sökning på Google och kolla om det finns många negativa recensioner. I så fall så är det bra att kanske leta upp något annat. Tower Pro hör för övrigt till de som jag tror är helt OK.

Felen som kan uppkomma är dålig centrering, "brum" (=strömförbrukning) och dålig repetitionspositionering osv. Notera att ett servo som står och brummar drar ström så var noggrann vid justeringen så de inte står och drar när man har den i vad som borde vara ett viloläge. Har man ackar som strömförsörjning (som i flygplan) kan det bli ödesdigert rätt snabbt när strömmen sinar... De drar ofta en del ström, har mätt upp några till 2-400 mA när de snurrar...

Var och en blir dock salig på sin tro, jag här nog inte till de som kommer anamma servon till växlar, men till bommar, dörrar m.m. är de klockrena! Men som sagt, kör ni servo-spåret så spara inte in för mycket på servon även om det går... ;)

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Nicke
Inlägg: 833
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Val av växelmotor och elektronik.

Inlägg av Nicke »

För en gångs skull så håller jag inte med dig, i alla fall inte om allt.
Kanske för att jag har lite annan utgångspunkt, på 3R sidan finns ett reellt problem med att Märklins växelmotorer varken är prisvärda eller tillförlitliga.
Alltför många foruminlägg, både i Sverige och utomlands, vittnar om att de inte håller särskilt länge.
Så för att få lite klarhet i hur länge ett litet RC-servo kan tänkas hålla så köpte jag några från MGP. För 62 kr får man servo med hållare, så om han ska tjäna något på dem som kan de inte kosta så värst mycket mer än de billigaste från Kina.
Jag har monterat servot i en provbänk med en Märklinväxeloch låter servot lägga om växeln varje sekund, jag tänker låta det hålla på tills det säger upp sig.
Även om Tortoise kanske är outslitliga så är de klumpigare och dyrare, lättare att styra med relä eller omkopplare men svårare att driva med mikroprocessor (tycker i alla fall jag)
I skrivande stund har servot klarat långt över 300 000 omläggningar så även om det inte är outslitligt så håller det långt över mina förväntningar!
Odd J
Inlägg: 145
Blev medlem: 2013-09-06, 14:04

Re: Val av växelmotor och elektronik.

Inlägg av Odd J »

Bara en liten men kanske betydelsefull detalj...

Får en Tortoise plats under spårbädden om du kör med M-play? Det är bara 4 mm över på höjden om man bygger spårbädden av 5 mm kork och 12 mm plyfa i den 106 mm höga lågprofilmodulen.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Val av växelmotor och elektronik.

Inlägg av LLJ »

Men Tortoise går väl att montera även liggande, och via länkarm överföra rörelsen?

/Lars
Odd J
Inlägg: 145
Blev medlem: 2013-09-06, 14:04

Re: Val av växelmotor och elektronik.

Inlägg av Odd J »

Jo det är klart att den går att montera liggande med det speciella kitet som finns. Men då får man väl betala en hundralapp till förutom dom tvåhundra som själva motorn kostar. Och då tycker då jag att det börjar bli lite dyrt i jämförelse med Nickes variant.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Val av växelmotor och elektronik.

Inlägg av LLJ »

Vad kostar Nickes variant komplett med propeller och relä med två växlande kontakter om vi skall få en jämförbar lösning?

/Lars
Fredman
Inlägg: 507
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Geflemodul i Gävle

Re: Val av växelmotor och elektronik.

Inlägg av Fredman »

En annan sak man kanske inte tänker på är om servot eller elektroniken som skall styra servot ballar ur hur går det då att lägga om en växel?
Går det att vrida på servot utan att det går sönder.
Hur blir det med polomkastningen vid 2rälsdrift?
Jag menar att det verkar inte tänkas på backupsystem .
Vad jag vet så kan man lägga om turtlar och Conrad samt liknande med fingerkraft direkt på dessa.
Inte roligt om en hel station ballar ur vid trafikspel t.ex.
MVH Thomas
Gävle
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 957
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Val av växelmotor och elektronik.

Inlägg av kasoe »

För en gångs skull så håller jag inte med dig, i alla fall inte om allt.
Det är helt tillåtet, bara det inte blir någon vana... ;) Bara för att jag inte tycker servo är bästa lösningen för att lägga om en växel så innebär inte det att jag tycker alla växelmotorer är bra. Känner till Märklins problem och personligen skulle jag inte välja en Peco-motor, även om de finns som "lågströms" idag. Men precis som med valet att ta servon så är det mitt personliga val och jag lämnar det helt fritt för andra att välja själva! :)
För 62 kr får man servo med hållare, så om han ska tjäna något på dem som kan de inte kosta så värst mycket mer än de billigaste från Kina.
Jag har inte nämnt MGPs servon, men krasst, bara en tia i skillnad gör stor skillnad. Och Kineser är inte så bra på att räkna priser, de har nästan ingen differentiering mellan handlare och slutkund, en del har det men ju närmare fabriken man kommer... ;)

Och jag har läst om din test, men som med alla tester, du testar en individ och den kan ha varit en av de bra... ;) De fel man kan råka ut för (och jag säger inte att man gör det, bara att man kan...) är de som Olle beskriver:
Jag har haft lite problem med att de tappar bort mittpunkten och sedan får lite "spel"
Så urvalet av testobjekt ger inget bevis för att alla beter sig på samma sätt. Men å andra sidan, man gör samma testurval när man kvalificerar flygplan så det kan nog anses vara praxis... ;) Det är andra parametrar som styr och det som kostar, även i Kina, är kvalitetskontroll...

Och för att lägga till en parameter till, jag är inte så mycket för att göra lösningar med micro-processorer och Ardinosar m.m. Jag tycker att en vanlig omkopplare är mer än tillräckligt, höjden av teknikinblandning för mig är väl nämnda Blue Point... Där kanske jag diskvalificerade mig ur fortsatt debatt, jag tänkte bara delge de tongångar som finns om "billiga servon" i flyg-kretsar, använd efter tycke och smak... :)

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Nicke
Inlägg: 833
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Val av växelmotor och elektronik.

Inlägg av Nicke »

kasoe skrev: Det är helt tillåtet, bara det inte blir någon vana... ;)
Ska försöka låta bli...men det hänger till 50% på dig också :D

Som jag skrev så har jag lite annan utgångspunkt, det är inget som säger att min lösning är den bästa för alla.
I mitt fall behöver jag inte tänka på polarisering av växelkors eller tungor.
Jag ska fixa en en växelgata till ett magasin med 8 spår med en enkel och intuitiv kontroll, då tycker jag att de vanliga vippströmbrytarna går bort.
Om någon ändå vill jämföra kostnad så räknar jag med att 7 servon, mikroprocessor, strömförsörjning, knappar, kablage och display landar på dryga tusenlappen.

Att plocka ut ett enda servo och "köra skiten ur det" (om uttrycket tillåts) är naturligtvis ingen heltäckande kvalitetskontroll, men det har åtminstone bevisat (för mig) att ett relativt billigt servo är långt mycket uthålligare än jag kunde ana... :shock:

btw: 383 942 and counting
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"