Tabell för trafikplatsförkortningar

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Tabell för trafikplatsförkortningar

Inlägg av LLJ »

Tabellen är enkel att uppdatera och editera.

Jag tycker man skall skilja på magasin och rangerbangårdar. Det finns ju moduler som har rangerbangårdar och inte är magasin, t.ex. Padborg.
För att kalla ett magasin för rangerbangård bör man kunna rangera med lok på en delmängd av spåren utan att påverka trafiken in/ut, d.v.s. ett separat utdragsspår.
Sker rangeringen i huvudsak med lok 050 (handen) är det ett magasin.

/Lars
Användarvisningsbild
ArneL
Inlägg: 127
Blev medlem: 2014-01-20, 12:12

Re: Tabell för trafikplatsförkortningar

Inlägg av ArneL »

För att föra in ett historiskt perspektiv i detta vill jag lyfta fram att det handlar om signaturer, inte förkortningar.

Signaturerna användes ursprungligen för anrop via morsetelegraf. Att det inte handlar om förkortningar framgår av följande exempel:
Sign. Trafikplats
Bor = Bor
Bro = Bro
Aga = AGA
Hova = Hova
Rös = Rö (!)

Trafikplatsen Rö har alltså signaturen Rös!

/Arne L
-----------------
/Arne Larsson
UrbanJohansson
Inlägg: 198
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Tabell för trafikplatsförkortningar

Inlägg av UrbanJohansson »

LLJ skrev:Tabellen är enkel att uppdatera och editera.

Jag tycker man skall skilja på magasin och rangerbangårdar. Det finns ju moduler som har rangerbangårdar och inte är magasin, t.ex. Padborg.
För att kalla ett magasin för rangerbangård bör man kunna rangera med lok på en delmängd av spåren utan att påverka trafiken in/ut, d.v.s. ett separat utdragsspår.
Sker rangeringen i huvudsak med lok 050 (handen) är det ett magasin.

/Lars
Öhum - Padborg och Hirtshavn är både magasin och rangérbangårdar.

Det är ytterst sällan det är så klockrent som Sävenäs Rangérbangård (Sär). Å andra sidan finns knappast magasin i verkligheten, möjligen några få stationer där man ställer upp vagnar som inte är i trafik. (Hallsberg) Hrbg. Men om detta kan vi diskutera länge - och vad ska då våra magasin ha för beteckning och på vilka kriterier? Är Charlottendahl (ex Leifboda) en stn eller en Rbg?
Urban "Södra Station" Johansson
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Tabell för trafikplatsförkortningar

Inlägg av LLJ »

UrbanJohansson skrev: Öhum - Padborg och Hirtshavn är både magasin och rangérbangårdar.
De två är väl knappast magasin. All rangering sker med lok. Hirtshavn har dessutom industrier.
UrbanJohansson skrev: Det är ytterst sällan det är så klockrent som Sävenäs Rangérbangård (Sär). Å andra sidan finns knappast magasin i verkligheten, möjligen några få stationer där man ställer upp vagnar som inte är i trafik. (Hallsberg) Hrbg. Men om detta kan vi diskutera länge - och vad ska då våra magasin ha för beteckning och på vilka kriterier? Är Charlottendahl (ex Leifboda) en stn eller en Rbg?
Charlottendahl är enligt min definition en station med tillhörande rangerbangård. Detta då rangerbangården ligger inom stationsområdet.
Nässjö har det på ett liknande sätt, fast även med en anslutande linje från Jönköping.

Som jag skrev förut, bygger man godstågen genom att lyfta på/av vagnar med händerna är det ett magasin.

/Lars
UrbanJohansson
Inlägg: 198
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Tabell för trafikplatsförkortningar

Inlägg av UrbanJohansson »

LLJ skrev:
Som jag skrev förut, bygger man godstågen genom att lyfta på/av vagnar med händerna är det ett magasin.

/Lars
Hej!

Jag skulle nog definiera ett magasin efter modulstationens huvudsakliga funktion, dvs att:
1, Vagn-en/arna når en destination som motsvarar "världen utanför".
2, Vagn-en/arna tas ur/sätts in i trafikspelet.

Padborg har/har haft(?) en ganska stor bangård för uppställning av vagnar som inte är med i trafikspelet (reserv). Hirtshavn är mer komplett utrustad med bl a ett komplett "vagnsförråd" i en mängd olika littra och för olika epoker.
Urban "Södra Station" Johansson
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Tabell för trafikplatsförkortningar

Inlägg av StefanFjällemark »

Vet inte om den omtalade modulen någonsin hetat Padborg. Idag heter den i alla fall Padby, men den får ofta funktion som gränsstation mellan Danmark och Tyskland.
Bilagor
20190921_164000829_iOS.jpg
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
RuneLjungströmmer
Inlägg: 26
Blev medlem: 2022-05-10, 16:06
Ort: Vänersborg

Re: Tabell för trafikplatsförkortningar

Inlägg av RuneLjungströmmer »

Ett lite ekivokt inlägg i denna debatt äro,
när jag samverkade med grabbarna i BV Projektering i G så var deras knorr på förkortningar BÖG nämligen Brännögård :shock: :o
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"