Nybörjarfråga igen, vagnkort-vagnar-laster

Allmänt om H0
Hubert Österlund
Inlägg: 29
Blev medlem: 2014-01-18, 10:06

Re: Nybörjarfråga igen, vagnkort-vagnar-laster

Inlägg av Hubert Österlund »

VA! Är vagnkorten i storlek A5 (148 x 210 mm). Som LLJ skrev. Hoppas du har fel för jag har alltid sagt A6 (105 x 148 mm).

I övrigt vad som behandlas här vill jag påminna om vad som ligger till grund för ett trafikspel när det gäller rangerade godsvagnar. Nämligen att vi skall i spelform se till att godskunderna blir effektivt försörjda! Det är lastplatsägarna som har kontakt med kunderna och vet vad som önskas. Dessa önskemål på vagnlaster ut och in från resp lastplats skall framgår i vad MMM kallar M4-blankett(Gula sidorna ibland hos FREMO). Det är detta som utgör grunden för trafikspelets godsflöden! Utöver detta kan det vara lämpligt med några genomgående tågsätt (utan rangerande vagnar) som passera järnvägsdistriktet. Dessa bör då naturligtvis ha anknytning till orterna längs vår modulbana. Man kör kanske inte ett 40-vagnars malmtåg genom skånska nejder. Dessutom är det lämpligt att TA kollar upp godståg som går ut från upppackningsbangårdar så ett de, åtminstone de första tågen på speldagen, har tillräckligt med vagnar. Vi har för framtiden tänkt oss att varje modulägare har några vagnar med sig till spelet. De som har lastplatser tar med vagnar för det behovet, de övriga tar vad som finns. Övriga vagnar placeras med sina kort på angiven plats (Förrådsspår), för att kunna sättas in i spelet där det behövs. T ex efter en rekvisition av tomvagn hämtas den från "förrådet" och placera ut i ett godståg för leverans.
DET ÄR ALLTSÅ LASTPLATSÄGARNA SOM BESTÄMMER ÖVER OCH SER TILL ATT DERAS KUNDER FÅR SINA LASTER!)
Samtliga vagnar skall vara försedda med läsliga nummer. Är de inte det, måste vagnägaren bättra på numreringen, t ex genom att trycka upp små lappar (stilstorlek 8 går bra) med rätt bakgrundsfärg och färg på siffrorna. Klistras upp på vagnen SÅ ATT DE SYNS! Det räcker med de sista siffrorna i vagnens nummer. Har du flera vagnar med samma nummer, sära på den genom att ange t ex sista siffran olika. Naturligvis skall vagnkortnumret och vagnnumret vara lika. Detta har jag använt i många år utan att någon har givit någon negativ kommentar. NUMRET MÅSTE SYNAS! Att ange nummer på vagnens undersida förstår jag inte, skall jag vända på vagnen på bangå´rn?
Någon egen privat godstrafik i trafikspelet låter inte bra i mina öron. Möjligen kan du kontakta en lastplatsägare som kan sända din vagn på önskat sätt, men det skall förstårs vara laster som det finns behov av! Kom ihåg: Lastplatsägarna sköte godstrafiken!
Vi har ännu inte nåt därhän att alla lastplatsägare har det som behövs med sig till spelen så som Erik säger får vi hjälpa till lite fortfarande som t ex i DT 14 och i viss mån vid Rotebro15. Men målet är ju att alla skall komma till spelet med sina fraktsedlar, vagnar och sin fantasi för att inte TA skall behöva sätta timmar av jobb med vagn- och fraktsedel utsättning för varje speldag.
Hälsningar
Hubert Österlund (MMM)
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Nybörjarfråga igen, vagnkort-vagnar-laster

Inlägg av ErikKuiper »

Hubert Österlund skrev:Hoppas du har fel för jag har alltid sagt A6 (105 x 148 mm).
A6 är rätt.
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Nybörjarfråga igen, vagnkort-vagnar-laster

Inlägg av Eke »

Hubert Österlund skrev:VA! Är vagnkorten i storlek A5 (148 x 210 mm). Som LLJ skrev. Hoppas du har fel för jag har alltid sagt A6 (105 x 148 mm).

Samtliga vagnar skall vara försedda med läsliga nummer. Är de inte det, måste vagnägaren bättra på numreringen, t ex genom att trycka upp små lappar (stilstorlek 8 går bra) med rätt bakgrundsfärg och färg på siffrorna. Klistras upp på vagnen SÅ ATT DE SYNS! Det räcker med de sista siffrorna i vagnens nummer. Har du flera vagnar med samma nummer, sära på den genom att ange t ex sista siffran olika. Naturligvis skall vagnkortnumret och vagnnumret vara lika. Detta har jag använt i många år utan att någon har givit någon negativ kommentar. NUMRET MÅSTE SYNAS! Att ange nummer på vagnens undersida förstår jag inte, skall jag vända på vagnen på bangå´rn?
Någon egen privat godstrafik i trafikspelet låter inte bra i mina öron. Möjligen kan du kontakta en lastplatsägare som kan sända din vagn på önskat sätt, men det skall förstårs vara laster som det finns behov av!
Hubert Österlund (MMM)
Ja, visst ska det vara A6! Kanske var utskriften som avsågs, den är ju A5 innan man vikt ihop den!

Stora siffror är ju praktiskt men det är nog inte alla som vill göra så med sina vagnar, jag ser själv mina vagnar som modeller och vill därför inte märka om dom med större siffror! Däremot kan jag tänka mig andra individuella kännetecken som bättringsmålningar som då ringas in på bilden på vagnskortet för att uppmärksammas eller graffitti och klotter på modernare vagnar!

Den "privata godstrafiken" är något som jag varit med om på många träffar i både Tyskland och här hemma och är en ganska rolig företeelse så den vill åtminstone jag ha kvar, den får dessutom fler att känna sig delaktiga på ett positivt sätt!

Ett trafikspel som jag deltagit i hade allt från grafar till fraktsedlar tillhandahållna av konstruktören! Inget ont om denna omtanke och det fanns nog en anledning, men det blir inte lika roligt!

Mvh. Eke
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"