Nybörjarfråga igen, vagnkort-vagnar-laster

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Nybörjarfråga igen, vagnkort-vagnar-laster

Inlägg av jhjelm »

[quote="Arne Ivan]
I generatorn för kort fanns det ett krav på vagnsägare. Om min privatvagns ägarbolag inte finns i listan, vad gör jag då? Sätter den som ägde vagnen när plasten pressades av Roco?
/Arne.[/quote]

Är det inte bara att skriva in vilken ägare det är. Listan är väl bara för redan inlästa bilder.

MVH Jonas
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Nybörjarfråga igen, vagnkort-vagnar-laster

Inlägg av Arne Ivan »

LLJ skrev:Det där med koppel, hjulprofil är mer för FREMO än för de som växlar mellan klubbar. Skriv de uppgifter som stämmer med bilden.
Om du sedan byter koppel för annan körning, är det ingen som tänker på det.

(OT: jag har gjort en egen mall i Libre Office för att enklare kunna styra innehållet i fälten, men websidan är enklare att hantera)

/Lars
Thanx. Jag laddade ner mallen i XLs,så jag lägger upp en kopia av den hos mig med dom standardvärden som stämmer för mina vagnar. Sen blir det ju inte så mycket mer att fylla i.
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Nybörjarfråga igen, vagnkort-vagnar-laster

Inlägg av Arne Ivan »

Måste vagnsnumret vara numeriskt?
Jag tänkte om man har ett ägarbolag som förkortas XX, kan då vagnarna ha nummer XX001, XX002 osv?
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Nybörjarfråga igen, vagnkort-vagnar-laster

Inlägg av LLJ »

Du har normalt xx på annan plats, ägare betäckning t.ex. SJ eller GC (till skillnad från modellens ägare).
Så numret innehåller normalt bara siffror, mellanslag och - före kontrollsiffran.

/Lars
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: Nybörjarfråga igen, vagnkort-vagnar-laster

Inlägg av plj »

Som jag ser det är vagnsnumret till för att kunna identifiera vagnen. Finns det annat specifikt för just den vagnen och som framgår av vagnskortet anser inte jag att vagnsnummer behövs. Men för att särskilja vagnar av samma typ kan specifika nr behövas. Men då så stora siffror att de kan läsas utan att man måste lyfta upp vagnen och använda förstoringsglas för att tyda det.
PLj
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Nybörjarfråga igen, vagnkort-vagnar-laster

Inlägg av Arne Ivan »

plj skrev:Som jag ser det är vagnsnumret till för att kunna identifiera vagnen. Finns det annat specifikt för just den vagnen och som framgår av vagnskortet anser inte jag att vagnsnummer behövs. Men för att särskilja vagnar av samma typ kan specifika nr behövas. Men då så stora siffror att de kan läsas utan att man måste lyfta upp vagnen och använda förstoringsglas för att tyda det.
PLj
Okej, då blir det unik graffitti eller reklam, inget vagnsnummer om det inte finns flera likadana med samma reklam, då blir det ett stort nummer, typ ryska långtradares bakände.

LLJ skrev:Du har normalt xx på annan plats, ägare betäckning t.ex. SJ eller GC (till skillnad från modellens ägare).
Så numret innehåller normalt bara siffror, mellanslag och - före kontrollsiffran.

/Lars
Kontrollsiffran?
Den fanns inte i mallen/exemplet.
Där stod det 86 759
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Nybörjarfråga igen, vagnkort-vagnar-laster

Inlägg av LLJ »

Kontrollsiffra är beroende på vilken epok vagnen återger. Har vagnen UIC littera, har den även kontrollsiffra. Ibland saknas - och kontrollsiffran skrivs med mindre stil istället.

/Lars
UrbanJohansson
Inlägg: 198
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Nybörjarfråga igen, vagnkort-vagnar-laster

Inlägg av UrbanJohansson »

Arne Ivan skrev:Måste vagnsnumret vara numeriskt?
Jag tänkte om man har ett ägarbolag som förkortas XX, kan då vagnarna ha nummer XX001, XX002 osv?
Hej!
Märkningen är helt beroende av vald epok + land, såvida man inte frilansar rakt av. ;)
Idag har alla fordon en numerisk kod, även för ägaren.
Tidigare fanns det enskilda vagns ägare (obs inte järnvägsbolag) som inte hade ägarsignatur eller löpnummer på sina vagnar - men det är extrema undantag.
Dåvarande regelverk krävde att alla fordon som gick i allmän trafik skulle ha ägarbeteckning + löpnummer på fordonen.
Urban "Södra Station" Johansson
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: Nybörjarfråga igen, vagnkort-vagnar-laster

Inlägg av plj »

Till Urban. Jag håller helt med Dig om att vagnarna för att vara modellriktiga även ska ha epokens beteckningar. Men för trafikkörning på våra träffar är det viktigt att också kunna särskilja vagnar från andra lika vagnar så att rätt vagn kommer till rätt plats. Då ska man, tycker jag, inte behöva förstoringsglas eller att lyfta upp vagnen för att identifiera den. Vagnar för trafikspel bör ha tydliga identifieringstecken. Här får man ge avkall på modellriktigheten.
PLj
Fredman
Inlägg: 507
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Geflemodul i Gävle

Re: Nybörjarfråga igen, vagnkort-vagnar-laster

Inlägg av Fredman »

Har försökt hitta vilka färger som är till t.ex. Skåne eller mellersta Norrland som man kan märka fraktsedlar med om en viss station inte finns med på träffen. Ett magasin märks med t.ex. brunt och gult t.ex.
MVH Thomas
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"