Nybörjarfråga igen, vagnkort-vagnar-laster

Allmänt om H0
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Nybörjarfråga igen, vagnkort-vagnar-laster

Inlägg av Arne Ivan »

ErikKuiper skrev:
Arne Ivan skrev:...
Hitta lämpliga från- resp. till-moduler vid aktuell körning.
...
Har jag missat nåt?
Det är bra att kolla med lastplatsägarna att det är OK att skicka vagnar dit, främst för att undvika överlast. Kolla också upp om det finns några särskilda instruktioner för träffen.

/Erik
Överlast låter ju spännande... ;)
Problemlösning...
Vad händer i verkligheten om ett spår blir överfullt och linjeloket är växellok?

Men oftast har man ju bara ett modulnamn på banskissen, då måste man ju veta vem som äger den, eller forska.
Hur gör man i verkligheten? Vem bokar plats på stickspåret? Så borde ju vi också göra om vi ska "köra tåg" som i verkligheten.
Särskilda instruktioner? Fanns det såna i Rotebro senast, i så fall missade jag dom helt.
Om dom särskilda instruktionerna finns kan dom knappast finnas med i inbjudan, om det handlar om trafikering av lastplatserna. Instruktionerna kan ju bara tas fram när lastplatserna är anmälda och kända.
Om instruktionerna bara kan handla om epok och koppel så är det ju redan klart i min checklista.
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: Nybörjarfråga igen, vagnkort-vagnar-laster

Inlägg av plj »

Finns inte plats för de vagnar som är adresserade dit så får de helt enkelt stå över till nästa dag. Är det en mycket angelägen leverans kan man ju tänka sig att "förhandla" med övriga kunder på lastplatsen om de kan tänka sig ge förtur till den angelägna lasten. Detta ger ju i så fall mer växling, vilket kan vara trevligt.
PLj
UrbanJohansson
Inlägg: 198
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Nybörjarfråga igen, vagnkort-vagnar-laster

Inlägg av UrbanJohansson »

Arne Ivan skrev:Jag har letat men inte hittat.
Om jag har en vagn, en O-vagn t.ex, och märker upp den och skaffar vagnkort.
Om jag sen tycker det är kul att ha en speciell last och dedikerar den för den vagnen, är det tillåtet?
Om lasten är avtagbar, så att vagnen går tom ibland, ska lasten i så fall finnas med på bilden på vagnkortet?
Det skulle kunna vara virkesbuntar till en flistugg-lastplats.
Hej Ivan!

Om vi börjar från början så behövs 1 vagn med tillhörande vagnskort. Man kan ha flera vagnskort till samma vagn - dock endast 1 vagnskort i trafikspelet.

Vi förutsätter:
1, Vagnen har ett eget individnummer.
2a, Vagnskort med bild på vagnen, "standardvariant" på vagnskortet. Vagnen ska vara olastad på bilden.
3, Löstagbar last t ex virkesbuntar.
4. Fraktsedlar

Varianter på ovanstående:
2b, vagnskortet har en text "Tomvagn, sänds åter X-by efter lossning" om man vill att vagnen ska "komma hem" efter utförd transport, alternativt "Sändes till Y-lösa efter lastning" om man vill "suga in" laster. Det finns ett antal varianter på texten, t ex "Återgångsvagn X-by - Y-lösa - X-by". I vissa fall vara vagnarna märkta med samma text på sidan.

3b Lasten kan vara lös (se Fredman inlägg) eller fast monterad men då blir det svårt med transportupplägget. Själv har jag några vagnar vilka är lastade med lådor (fast monterade) som går mellan olika stationer. Där klassas lasten som "maskindelar", fungerar även med lastade vagnar mellan två tågmagasin.
3c, det är inte helt ovanligt med helt lösa laster som har en egen fraktsedel - då får "stinsen" försöka att få tag i en vagn till lasten. Prova med en last av t ex flaggstänger - svängelvagnar eller långa boggieflakvagnar brukar vara ovanliga på trafikspel.

4 Fraktsedlar finns i en mängd varianter (bortsett från engångs resp inplastade "flergångs")
  • a, X-by -> Y-lösa (envägs transport)
    b, dito vändbar (tomvagns trp på "baksidan") då kommer vagnen att pendla mellan platserna.
    c, Omloppsfraktsedel där man noterat vilket/a tåg vagnen ska gå i
Fö anser jag att det är bättre att man försöker "ragga" gods till "sin" station än att man till varje pris vill "trycka ut" gods på banan.
Inom FREMO används ibland en sk "gula sidor" där man listar varje station och vilken sorts gods de tar emot resp sänder.
Urban "Södra Station" Johansson
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Nybörjarfråga igen, vagnkort-vagnar-laster

Inlägg av Arne Ivan »

UrbanJohansson skrev:
Arne Ivan skrev:Jag har letat men inte hittat.
Om jag har en vagn, en O-vagn t.ex, och märker upp den och skaffar vagnkort.
Om jag sen tycker det är kul att ha en speciell last och dedikerar den för den vagnen, är det tillåtet?
Om lasten är avtagbar, så att vagnen går tom ibland, ska lasten i så fall finnas med på bilden på vagnkortet?
Det skulle kunna vara virkesbuntar till en flistugg-lastplats.
Hej Ivan!

Om vi börjar från början så behövs 1 vagn med tillhörande vagnskort. Man kan ha flera vagnskort till samma vagn - dock endast 1 vagnskort i trafikspelet.

Vi förutsätter:
1, Vagnen har ett eget individnummer.
2a, Vagnskort med bild på vagnen, "standardvariant" på vagnskortet. Vagnen ska vara olastad på bilden.
3, Löstagbar last t ex virkesbuntar.
4. Fraktsedlar

Varianter på ovanstående:
3c, det är inte helt ovanligt med helt lösa laster som har en egen fraktsedel - då får "stinsen" försöka att få tag i en vagn till lasten. Prova med en last av t ex flaggstänger - svängelvagnar eller långa boggieflakvagnar brukar vara ovanliga på trafikspel.
Tack!
Åter från resa, och jag kom inte in i forumet från mobilen, kunde inte svara tidigare!

1 + 2a. Individnummer? Hur gör man det unikt? Finns det en central listning? Jag har försett mina två första O-vagnar med varsin unik graffitti som kommer att finnas med förstorade på bilden så man definitivt hittar vagnen vid växling. Räcker det?
Nu ska jag göra vagnskort. Finns det en bra mall att ladda ner/använda?

3c: Och fraktsedlar till mina knäppt dekorerade containers som man kan ställa på vilken O-vagn som helst. Mall?

Och så kom jag på den ultimata lastplatsen för att generera trafik, mer om den senare.
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Nybörjarfråga igen, vagnkort-vagnar-laster

Inlägg av Arne Ivan »

Har hittat excel-mall för vagnkort..
Börjar så smått.
/Arne
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Nybörjarfråga igen, vagnkort-vagnar-laster

Inlägg av jhjelm »

Jag tycker vagnskortstillverkningssidan är bra men det beror ju på vilken storlek man ska ha på vagnkorten.

http://www.modulsyd.se/forum/viewtopic.php?f=26&t=228

MVH Jonas
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Nybörjarfråga igen, vagnkort-vagnar-laster

Inlägg av LLJ »

A5 storlek är det normala både för FREMO (americaN använder andra mindre vagnskort), VMJF och Modul Syd när det gäller vagnskort.

/Lars
UrbanJohansson
Inlägg: 198
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Nybörjarfråga igen, vagnkort-vagnar-laster

Inlägg av UrbanJohansson »

Hej!

Unik individnummer = ändra siffrorna på vagnen enligt klubbens lista. Många struntar helt enkelt i att ändra nummer på sina vagnar och det fungerar bra tills samma vagnsnummer hamnar i samma tåg :lol: För FREMOs svenska vagnsnummer lista så kan du pm:a mig. Normalt så undviker man just "köpevagnnummer" utan man byter helt enkelt ut en siffra i löpnummret när man "fremo-iserar" vagnen. Tyvärr fungerar det inte rakt av med standardvagnar när man kommer till större trafikspel och tågen blir både långa och tunga.

Har man en vanlig vagn (-styp) bör man nog ha något kännemärke. Ett vanligt knep bland just O-vagnsägare är att skriva ut numret i läsbar text på undersidan. Vagnsnummret på svenska O-vagnar är synnerligen svårläst. :ugeek:

Själv använder jag bara "trafikspelssidan" på vagnkorten och förutsätter att de är i rätt ordning, dvs från loket räknat när jag får vagnskortsbunten. Bilden på baksidan har man eg bara nytta av när man ska dubbelkolla att det är rätt vagn. Håller alla bara ordning på korten behöver man inte läsa (av så ofta). :!:

Beskrivning till FREMOs kort, med mera finns här:
http://www.fremo-net.eu/index.php?id=320&L=9

Mina egna översättningar av FREMOs trafikspel finns här:
http://lokomochka.webs.com/fremotrafikspelet.htm

Sedan finns det andra varianter på vagnskort, och i 99% av fallen fungerar det bra med dem också. Det är ytterst få spel där man tar hänsyn till bl a broms, el- resp ångvärme-ledningar.

För varje fundering som ställs, så finns det 10 till med samma fundering. :D Behöver du hjälp med något så PM:a mig.
Urban "Södra Station" Johansson
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Nybörjarfråga igen, vagnkort-vagnar-laster

Inlägg av Arne Ivan »

UrbanJohansson skrev:Hej!
Unik individnummer = ändra siffrorna på vagnen enligt klubbens lista. Många struntar helt enkelt i att ändra nummer på sina vagnar och det fungerar bra tills samma vagnsnummer hamnar i samma tåg :lol: För FREMOs svenska vagnsnummer lista så kan du pm:a mig.
Näpp, jag tänker inte låsa mitt körande till en enda klubb.
UrbanJohansson skrev:Hej!
Har man en vanlig vagn (-styp) bör man nog ha något kännemärke. Ett vanligt knep bland just O-vagnsägare är att skriva ut numret i läsbar text på undersidan. Vagnsnummret på svenska O-vagnar är synnerligen svårläst. :ugeek:
Alla kommer att ha unik reklam eller graffitti. Numret blir onödigt att kunna läsa. Nummer på undersidan? Okej! Personnummer plus löpnummer för varje vagn kan det nog bli.
UrbanJohansson skrev:Hej!
Mina egna översättningar av FREMOs trafikspel finns här:
http://lokomochka.webs.com/fremotrafikspelet.htm
Ah, det är du som är lokomochka. :D Det var där, längst ner, som jag hittade mallen.
UrbanJohansson skrev:Hej!
För varje fundering som ställs, så finns det 10 till med samma fundering. :D Behöver du hjälp med något så PM:a mig.

PM-a. Njae.. då får dom andra 10 samma problem som jag haft. jag frågar mer här i stället.

Mina spelvagnar ska ha, kommer att ha, nem-ficka. Jag har köpt 30 st 6511-or. Om jag byter koppel inför en körning som kräver t.ex KaDee, måste jag göra ett vagnkort till då?
Och hjulprofilen, hur vet man den?
I generatorn för kort fanns det ett krav på vagnsägare. Om min privatvagns ägarbolag inte finns i listan, vad gör jag då? Sätter den som ägde vagnen när plasten pressades av Roco?

Det här var ju kul, att öka sin kunskap, och kanske andras, som inte vågar fråga.

/Arne.
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Nybörjarfråga igen, vagnkort-vagnar-laster

Inlägg av LLJ »

Det där med koppel, hjulprofil är mer för FREMO än för de som växlar mellan klubbar. Skriv de uppgifter som stämmer med bilden.
Om du sedan byter koppel för annan körning, är det ingen som tänker på det.

(OT: jag har gjort en egen mall i Libre Office för att enklare kunna styra innehållet i fälten, men websidan är enklare att hantera)

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"