Dubbelspår
Dubbelspår
MMM har diskuterat lite om dubbelspårsmoduler.
Här är mina tankar kring dessa.
Jag gillar dubbelspår.
Det är roligt att se tågen möta varandra ute på linjen och så gillar jag att köra mina TGV och det passar bäst på dubbelspår.
För att få ut det mesta av dubbelspåret är det bäst att stora stationer har dubbelspårsanslutning.
Sedan så tycker jag att industrimoduler bör ligga på separata moduler antingen via en förgrening eller från en station.
En önskebana hade varit en dubbelspårslinje med 2 eller fler stationer med dubbelspåranslutning som grenar av sig till enkelspårlinjer.
Då borde trafiken bli ganska jämn vilket hade varit roligt.
Vi får se vad som händer i framtiden.
MVH Jonas
Här är mina tankar kring dessa.
Jag gillar dubbelspår.
Det är roligt att se tågen möta varandra ute på linjen och så gillar jag att köra mina TGV och det passar bäst på dubbelspår.
För att få ut det mesta av dubbelspåret är det bäst att stora stationer har dubbelspårsanslutning.
Sedan så tycker jag att industrimoduler bör ligga på separata moduler antingen via en förgrening eller från en station.
En önskebana hade varit en dubbelspårslinje med 2 eller fler stationer med dubbelspåranslutning som grenar av sig till enkelspårlinjer.
Då borde trafiken bli ganska jämn vilket hade varit roligt.
Vi får se vad som händer i framtiden.
MVH Jonas
Re: Dubbelspår
Vad menar du med att få ut mest av?jhjelm skrev: För att få ut det mesta av dubbelspåret är det bäst att stora stationer har dubbelspårsanslutning.
Att ha en enkelspårig linje med ett antal mötesstationer och ordna möterna mellan tågen på bästa sätt är också intressant.
Varför?jhjelm skrev: Sedan så tycker jag att industrimoduler bör ligga på separata moduler antingen via en förgrening eller från en station.
Vad är det för fel att en industri hänger samman med linjen?
Såg senast nu i helgen (FREMO-träff i Hartmannsdorf) ett jättebra exempel på ett pappersbruk precis intill en dubbelspårig linje.
En sådan bana låter trevlig.jhjelm skrev: En önskebana hade varit en dubbelspårslinje med 2 eller fler stationer med dubbelspåranslutning som grenar av sig till enkelspårlinjer.
Då borde trafiken bli ganska jämn vilket hade varit roligt.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Dubbelspår
Jag tror jag menar att man kan bygga dubbelspåret på ett annat sätt om man kan sätta stationer var man vill på linjen.LLJ skrev:Vad menar du med att få ut mest av?jhjelm skrev: För att få ut det mesta av dubbelspåret är det bäst att stora stationer har dubbelspårsanslutning.
Att ha en enkelspårig linje med ett antal mötesstationer och ordna möterna mellan tågen på bästa sätt är också intressant.
/Lars
Givetvis är enkelspåriga linjer med mötesstationer jätteroligt också.
Jag menar det att om alla moduler skulle vara dubbelspårsmoduler med växlar för industrier så blir det lite konstigt.LLJ skrev:Varför?jhjelm skrev: Sedan så tycker jag att industrimoduler bör ligga på separata moduler antingen via en förgrening eller från en station.
Vad är det för fel att en industri hänger samman med linjen?
Såg senast nu i helgen (FREMO-träff i Hartmannsdorf) ett jättebra exempel på ett pappersbruk precis intill en dubbelspårig linje.
/Lars
Det blir liksom väldigt mycket växlar på linjen.
MVH Jonas
Re: Dubbelspår
Hej
Jag gillar också dubbelspår och att se tågen möta varandra ute på linjen är magiskt!
I Älmhult kommer vi att ha ca 11m dubbelspår (med bla Jonas linje) som avslutas i ett magasin som är byggt för dubbelspår. Detta tågmagasin är tänkt att senare byggas ut till Alvesta med allt vad det innebär.
Så nu är det bara att anta utmaningen för någon och börja bygga en station till med dubbelspår för att få önskebanan.......
Jag gillar också dubbelspår och att se tågen möta varandra ute på linjen är magiskt!
I Älmhult kommer vi att ha ca 11m dubbelspår (med bla Jonas linje) som avslutas i ett magasin som är byggt för dubbelspår. Detta tågmagasin är tänkt att senare byggas ut till Alvesta med allt vad det innebär.
Så nu är det bara att anta utmaningen för någon och börja bygga en station till med dubbelspår för att få önskebanan.......
/MartinEn önskebana hade varit en dubbelspårslinje med 2 eller fler stationer med dubbelspåranslutning som grenar av sig till enkelspårlinjer.
Re: Dubbelspår
@Martin: Stationen finns ju redan i form av Leifboda. Men fler stationer med dubbelspår skulle inte skada.
/Lars
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Dubbelspår
Det finns ingenting som säger att ett industrispår måste vara anslutet till båda spåren på en dubbelspårslinje. Man kan ha en spärrfärd (vagnuttagning) som går i båda riktningarna på ett av spåren för vagnutbyte vid industrin. Är det en jätteindustri med stor trafik kan det givetvis underlätta om det finns förbindelse till båda spåren. Mest intressant för vår del är om industrin har en egen bangård med rundgångsspår och säkerhetsspår så att man kan låsa in sig och växla där utan att störa trafiken på dubbelspåret.
PLj
PLj
Re: Dubbelspår
Jag tycker fortfarande att det är bättre att göra rena industrimoduler med enkelspår som kopplas ihop med en förgrening eller station.
MVH Jonas
MVH Jonas
-
- Inlägg: 787
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:18
Re: Dubbelspår
Ja, hur ofta ligger industrier som har järnvägsanslutning mitt ute på en linje i verkligheten ?
Staffan
Staffan
Re: Dubbelspår
Rena linjeplatser på dubbelspårslinjer är förstås sällsynta, vanligen är det frågan om en driftplats. Däremot kan ju driftplatsen bestå av ett genomgående dubbelspår samt en växel till ett industrispår. Så var t ex fallet med den Fremomodul som Lars nämnt ovan. Den varianten torde inte vara ovanlig i verkligheten.
//Johnny
//Johnny
Re: Dubbelspår
Till Staffan W: I all hast kommer jag inte på något industrispår på linjen på en dubbelspårssträcka. Men förr fanns det ett antal utmed Västra Stambanan:
Grusgrop mellan Algutgården och Lagmansholm (Alingsås-Herrljunga), torvinustri norr om Herrljunga, flera kalkbrott mellan Falköping och Skövde.
Hur är det med anslutningen till Värö Bruk på Västkustbanan? Är det samtidigt "krysstation" eller kan Värö bara nås från ett av dubbelspåren? Och hur är det med anslutningen till bergtäkten vid Kållered (Göteborg-Kungsbacka)?
Lite OT i sammanhanget så finns Krökesbo (bergtäkt) mellan Forserun och Äng (Jönköping-Nässjö). Och Torsviksspåret (Jönköping-Vaggeryd). Men här är bara enkelspår.
PLj
Grusgrop mellan Algutgården och Lagmansholm (Alingsås-Herrljunga), torvinustri norr om Herrljunga, flera kalkbrott mellan Falköping och Skövde.
Hur är det med anslutningen till Värö Bruk på Västkustbanan? Är det samtidigt "krysstation" eller kan Värö bara nås från ett av dubbelspåren? Och hur är det med anslutningen till bergtäkten vid Kållered (Göteborg-Kungsbacka)?
Lite OT i sammanhanget så finns Krökesbo (bergtäkt) mellan Forserun och Äng (Jönköping-Nässjö). Och Torsviksspåret (Jönköping-Vaggeryd). Men här är bara enkelspår.
PLj