Sida 3 av 3

Re: Svenska stationsförebilder...

Postat: 2013-12-13, 12:38
av MickeC
plj skrev:Ulricehamn. Den stationen skulle heller inte vara dålig som modul. Med fyra utgående linjer och relativt många spår. Men den skulle bli ganska lång då gods och persontågsdelen ligger efter varandra. Men som station mitt i en större modulanläggning skulle den vara bra. Plats för mycket godstågsrangering. Och även lokstall för uppställning av lok.
PLj
Ulricehamn är alltid trevligt men som du säger blir den stor om den skall vara trovärdig. Sen är den ju inget för elloksdiggarna. Pratar man stationsönskemål för N-RE skulle det vara en station med en elektrifierad linje igenom och en anslutande bibana utan tråd. Limmared är en bra kandidat. Vartofta, Hestra och Gånghester är möjliga men mest genomgående trafik och inte så mycket utbyte... , trafiken utgick från en större knutpunkt i närheten. Sen finns ju alltid möjligheten att "skapa" en fiktiv men verklighetsbaserad station av lagom storlek. Jag har en tanke på ett projekt när 1:1 huset är klart...

Re: Svenska stationsförebilder...

Postat: 2013-12-13, 12:47
av LLJ
Vad är det för fel att köra utan tråd?
"Härligt dieselmuller" från en T21/T43 :)

Alvesta är väl också en intressant station, eller är den för stor?

/Lars

Re: Svenska stationsförebilder...

Postat: 2013-12-13, 13:31
av daniel
Alvesta är runt 2 km lång och 100 meter bred om jag räknar rätt. Så i N-skala blir den runt 12 meter lång och 60 cm bred. Måtten ska dock tas med en nypa salt då de är hämtade från en ritning som inte nödvändigtvis behöver vara helt exakt.

Se sida 11 i detta dokument:
http://www.trafikverket.se/PageFiles/22 ... apport.pdf

Med vänlig hälsning
Daniel

Re: Svenska stationsförebilder...

Postat: 2013-12-13, 13:47
av MickeC
LLJ skrev:Vad är det för fel att köra utan tråd?
"Härligt dieselmuller" från en T21/T43 :)

Alvesta är väl också en intressant station, eller är den för stor?

/Lars
Inget fel att köra dieslar utan tråd däremot kanske prio inte är en "stor" station bara reserverad för det utan en möjlighet att byta från el till diesel och vise versa...

Alvesta känns som ett nummer för stor om man inte lyckas bygga den som en klubbansträngning...

Realism finns ju på flera plan, trafik, landskap men även en ekonomisk och tidsmässig för modulbyggare...

Re: Svenska stationsförebilder...

Postat: 2013-12-13, 14:32
av LLJ
Sant att ekonomi och tid är nog så viktiga aspekter på ett bygge. Och utrymme, både för att bygga och transportera moduler.

För att återgå till förebilder:
Helsingborg F var en intressant bangård.
Skulle dock bygga en något modernare variant med två färjelägen i så fall.

/Lars

Re: Svenska stationsförebilder...

Postat: 2013-12-15, 21:52
av JanFrelin
En överraskande liten bangård är Skellefteå, som dessutom inte elektrifierades förrän 1997.

http://www.ekeving.se/r/bgd/SJ-bsk/14-21ts15_1930.jpg

Kanske borde förklara att jag främst letat efter ej elektrifierade bangårdar.

Helsingborg ser ut som en häftig miljö, men väldigt stor även i N.

Re: Svenska stationsförebilder...

Postat: 2013-12-16, 13:03
av MickeC
En förklaring med storleken på Skellefteå kan vara att trafikutbytet skedde i Kallholmen och Skelleftehamn

http://www.jarnvag.net/index.php/bangui ... nt=1&page=

http://www.ekeving.se/r/bgd/SJ-bsk/14-21ts16_1930.jpg

Re: Svenska stationsförebilder...

Postat: 2013-12-16, 15:03
av JanFrelin
Vad gällde hamntrafik absolut, men i Skellefteå stad fanns en del småindustrier och huvuddelen av persontrafiken.

Re: Svenska stationsförebilder...

Postat: 2014-07-08, 08:41
av alsum
Jag hörde att arton eller tjugofyra hållplatser på linjen Skellefteå-Rönnskär.