Sida 1 av 1

Code 55 eller 40?

Postat: 2017-07-31, 14:39
av BjörnAndersson
Enligt FREMO N-RE är Cd55 maxhöjd för synliga spår men rekommendationen är Cd40. Vad jag kan se anger både sidorna för FNISS och skånskaN Cd55 som norm, men samtidigt att man följer FREMO.

Så vad gäller om man vill bygga svenskt i N-skala och kunna delta i de stora modulträffarna? Fungerar Cd40?

Hoppas att den fråga hamnade rätt på forumet!

Re: Code 55 eller 40?

Postat: 2017-08-01, 07:10
av AndersB
Hej
Det vanligaste på modulerna är Peco Cd55 men det finns några som använder handlagda Cd40, ibland genomgående och ibland endast växlar.
Kravet är (naturligtvis) att våra svenska/europeiska tåg (flänshöjden) ska kunna ta sig över modulen utan problem.
Tänk bara på att vara väldigt noggrann när rälsen byggs. Det finns enstaka exempel på moduler där de handlagda växlarna ( med tiden ) blev oframkomliga...
mvh/anders

Re: Code 55 eller 40?

Postat: 2017-08-01, 10:44
av BjörnAndersson
OK! Då vet jag. Jag har blivit lite nyfiken på att använda Fast Tracks jiggar. De borde väl ge ett ganska bra resultat. I värsta fall får man riva upp och lägga nytt.