TAM-apparat

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 772
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: TAM-apparat

Inlägg av FreddePettersson »

@Tompa
Med DIN kontakt menade någon rund mångpolig sak, tex sådana som dom äldre radioapparaterna hade.
Men själva tanken var "avvikande kontakt från RJ12/RJ11, Rj45"

/ Fredde
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Tompa
Inlägg: 2414
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: TAM-apparat

Inlägg av Tompa »

Johnny skrev:..Man skall nog undvika att sammanblanda detta system med signalsystemet.
....för undvikande av missförstånd så bör inte signalliknande symboler nyttjas.
Håller helt med dig Johnny.
Tågmeldern är som den är. Om Norrmännen nu inte ska fortsätta supporta den och
vi vill utveckla/förbättra ideen så kanske vi ska göra ett linjeblocksystem.
Jag tänker det kanske är det vi diskuterar?

FreddePettersson skrev:@Tompa
Med DIN kontakt menade någon rund mångpolig lite dom älde radioapparaterna hade.
Men själva tanken var "avvikande kontakt från RJ12/RJ11, Rj45"
/ Fredde
Nu kör jag i huvudsak 3R men har sett 2R använda DIN till körhandtagen och RJxx blandat.
När vi kör H0e i Stockholm lånar vi den körhandtagsbussen.
Bilden visar en DIN-körhandtagskontakt i bakgrunden.

Bild

Men det kanske är ovanligt med DIN som bilden visar.
Jag vill bara som du undvika sammanblandning.
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: TAM-apparat

Inlägg av Eke »

DIN-kontakter finns i en mämgd olika utföranden med olika antal stift, det går kanske att hitta någon variant som är inkompatibel med dom 5-poliga 180° som används till Xpressnet?

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: TAM-apparat

Inlägg av LLJ »

Varför inte ett 3.5mm hörlursuttag?
Återställningen bör väl lämpligen bestå av att två anslutningar temporärt sluts via en reläkontakt/annan elektriskt isolerad utrustning?

Funderar Lars
Tompa
Inlägg: 2414
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: TAM-apparat

Inlägg av Tompa »

Eke skrev:DIN-kontakter finns i en mämgd olika utföranden med olika antal stift, det går kanske att hitta någon variant som är inkompatibel med dom 5-poliga 180° som används till Xpressnet?

Mvh. Eke
Absolut, men det kan också bidra med problem.
Jag tänker när en stressad lokförare förtvivlat letar efter ett handtagsuttag, hittar Melderns uttag och förtvivlat försöker pressa in handtagskontakten :shock:
Nicke
Inlägg: 833
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: TAM-apparat

Inlägg av Nicke »

Jag gillar också tanken på att vidareutveckla tågmeldern lite.

Att ha tågavkänning på sändande station är väl bra, oavsett om tågmeldern är kopplad till signal eller inte så är det ju skönt att slippa en kvittering för "tåg ut".
På mottagande station däremot vete tusan om det räcker med att lita på spåravkänningen för att släppa sträckan fri. Får man till en täckande spårledning hela vägen (med skydd mot tappade vagnar) så är det ju bra, men har man bara detektering av när loket passerar in på stationen så finns alltför stor risk för feldetektering, med felaktig frigivning av spåret som följd.
Därför förordar jag manuell "tåg in"

3,5mm plugg har nackdelen att den kortsluter vid in/uttag.
DIN skulle väl funka, speciellt om man sätter det på undersidan, då minskar väl risken att någon hittar det av misstag.

Angående lysdioder tycker jag det kan vara pedagogiskt att följa de moderna ställverken, gult och rött alltså.
t.ex. begäran om linje, snabb gul blink i båda sändande och mottagande station, plus summer i mottagande
linjen reserverad, gul fast i sändande och gul blink i mottagande
tåg på linjen, röd fast i sändande och röd blink i mottagande


Många synpunkter...men i har ju hunnit långt i diskussionerna :D
/Nicke
UrbanJohansson
Inlägg: 198
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: TAM-apparat

Inlägg av UrbanJohansson »

Hej!

Många synpunkter - men är inte det ursprungliga syftet att "Togmeldern" ska vara en förenklad form av tåganmälan?
Om vi ska lämna "grundutförandet" bör vi nog ta en funderar på vad den ska vara till för.

Personligen anser jag att "Togmeldern" fyller sitt syfte då tågen går i tid och det inte finns några ändringar i grafen. Minsta försening eller omkastning i tågordningen gör att man åter måste ha koll på tågen, i alla fall om man vill spegla verkligheten med prioriteringar beroende tågslag.

Att koppla in den mot ev signaler ställer jag mig tveksam till då det finns moduler med allt från handsignaler till diverse moderna typer av färgljussignaler.
Urban "Södra Station" Johansson
Nicke
Inlägg: 833
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: TAM-apparat

Inlägg av Nicke »

Jag håller med om att Tågmeldern inte ersätter telefoner, åtminstone inte helt.
Kan man spara in några samtal, av mer slentrianmässig karaktör, för tåg som går i tid och ordning så är väl det inte så dumt?
Sen har vi ju problemet med bemanning ibland, finns det ingen som svarar i telefon så är det ju kört ändå (gäller i förstås firare körning än trafikspel).
Befintlig tågmedlern löser inte det heller. I Norrköping körde vi med stafettpinnar, funkar bra så länge det är någotsånär jämnt flöde åt båda håll.

Vad tror ni om att lägga in en timer i nya boxarna? Om ingen nekar en begäran inom en viss tid (30sek? 1 minut?) så godkänns tågvägen automatiskt?

Koppling till signaler tycker jag ska vara frivillig, inget måste men en möjlighet för dem som vill.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: TAM-apparat

Inlägg av daniel »

Min (lilla) erfarenhet som tågklarerare är att tågklareraren av helt legitima skäl kan vara upptagen med annat under någon minut och inte hinner med att svara, trots att han finns på plats. Så jag är lite tveksam till att tågmeldern automatiskt ger körtillstånd efter 1 minut. Däremot kan jag tänka mig att det efter 30 sek eller 1 minut går att tvinga fram körtillstånd. Tanken är då att tågklareraren/lokföraren på sändande station begär linjen, väntar 1 minut, och om det inte kommer något svar så kan tågklareraren/lokföraren efter en minut begära linjen igen genom att trycka in knappen i t ex 10 sek, och då tvinga till sig linjen. Tågmeldern skulle t ex kunna blinka med 10 Hz (snabb-blink) för att visa att tvång är möjligt.

Med vänlig hälsning
Daniel
Nicke
Inlägg: 833
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: TAM-apparat

Inlägg av Nicke »

Nu tar det ju inte så lång tid att neka ett anrop på tågmedlerna (någon sekund eller två) jämfört med att svara i telefon, men jag håller med om att det kan finnas nackdelar med automatiken.
En annan variant är ju att ha en switch till på tågmeldern, för bemannad/obemannad station (heter säkert något annat men ni förstår vad jag menar), men då blir det ännu en sak man lätt glömmer bort när man går från stationen...
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"