"Standard" för funktionsknapps mappning?

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: "Standard" för funktionsknapps mappning?

Inlägg av daniel »

En liten reflektion: Jag tror vi har tre kategorier lokförare:

1) "Proffsen" som har avancerade dekodrar och gärna pillar med inställningarna.
2) De som har avancerade dekodrar men som håller fingrarna borta från inställningarna.
3) De som har enklare dekodrar utan avancerade inställningar.

Själv tillhör jag kategori 3 (Märklin-lok med Delta-dekodrar) men kommer kanske att hamna i kategori 2 i framtiden (skaffa bättre dekodrar men hålla fingrarna borta från inställningarna).

Poängen är att oavsett om vi har en standard eller inte så kommer dels ett antal lok inte följa den eftersom man inte vill pilla med inställningarna ("Laga inte det som fungerar"). Och dels finns det lokförare som inte har lok med dessa avancerade inställningar och som därmed inte har en aning om vilken funktionsknapp som stänger av acc/dec eller slår på rangerläget, även om det ligger på "standard"-funktionerna.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: "Standard" för funktionsknapps mappning?

Inlägg av LLJ »

@Daniel: Det är där som "lokkorten" kommer in i bilden, dvs ett kort precis som ett vagnskort, fast det innehåller en bild på loket och en lista över vad funktionsknapparna gör på just det loket. Innehåller även vem som äger loket samt vilken digitaladress loket normalt har. Behöver man byta, får man sätta en bit tejp över och skriva annan adress.

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: "Standard" för funktionsknapps mappning?

Inlägg av Eke »

Jo, det är sant Lasse att det krävs ganska höga värden på acc och broms för att få det att funka att använda rangergången i den vanliga körningen men det är ju just det jag har på mina lok och använder både F3 och F4 väldigt mycket! ;)
Men även vid normal körning på stationsområden brukar jag ha både F3 och F4 aktiverade för att ha så bra kontroll som möjligt!

Precis som Lasse skrev så är det det lokkorten ska vara bra för ! Jag hade min T44 med i trafikspelet på DT12 trots maxvärden på acc och broms, men jag lade dit ett lokkort med förklaring på hur loket funkade och vad jag vet klagade ingen, det stod ju på kortet hur man kopplade bort trögheten om man ville!

Det är ju ungefär som om man varje gång satte sig i en ny bil först skulle behöva klura ut om alla pedaler funkar likadant som på förra bilen om det inte fanns en standard eller åtminstone en manual (lokkort) att titta i! ;)


Självklart är det som Daniel skriver om olika kategorier av lokförare! Själv är jag ju en som mycket gärna pillar på inställningarna så att jag ska få så realistiskt beteende som möjligt på mina lok. Naturligtvis blir dom ju mer "svårkörda" om man inte är van och det gäller ju att hålla tungan rätt i munnen när man kör! *s* Men det är ju en rolig och högst realistisk utmaning också! :D
Naturligtvis tar man sig ju bara an den utmaningen om man själv vill!

Även om man inte vill pilla själv så kan man ju få hjälp med det om man vill!
Och det är ju fritt upp till var och en om man vill följa en eventuell dekoderstandard, det är väl egentligen mest vi som pillar som som borde komma överens, det gör det ju enklare för alla andra lokförare som blir "utsatta" för våra lok om dom funkar relativt lika!
"Opillade" dekodrarär väl dessutom oftast ganska okomplicerade att köra även om dom inte går så mjukt, så där är det nog inte så viktigt att hålla en standard eller att ha lokkort!


Mvh. Pill-Peter ;)
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 959
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: "Standard" för funktionsknapps mappning?

Inlägg av kasoe »

Jag lovade mig själv att inte ge mig in... Men...
Det är där som "lokkorten" kommer in i bilden
Och då blir "standardens" syfte... Öh... Vad?

Poängen med en standard är att alla(!) ska följa den och kunna lita på att det gäller. Jämför med modulstandard, visst litar vi alla ganska blint på att standarden har följts och att det "bara är att koppla ihop"...

Om man inför en "standard" som ska gälla för F-knappar som vissa följer och andra inte medan någon modifierar den så kommer ju lokkortet ändå bli den källa som faktiskt gäller för hur F-knapparna ligger och då får standarden i princip inget värde...? Ska NÅGOT standardiseras så är det väl i så fall de enkla funktionerna som faktiskt kommer upp när man kör på en modulträff:

- Ljus på/av
- Ljud på/av
- Rangermode på/av
- (finns säkert något mer "basic")

Detta borde gå att "kräva" att alla ska göra samma, dvs en bråkdel av alla möjliga funktioner som finns. Resten är "finlir" och upp till var och en...?

Notera, jag har inget emot att diskutera lämplig placering av funktioner på knappar, jag vänder mig (som vanligt) emot detta att det ska fram en "standard" som snabbt rasar ner i detaljer som inte är applicerbara för en standard...

Grabbar, fortsätt gärna men tala inte om standard, tror ni bara späder på förvirringen för de som likt Daniel (och mig) inte ser kopplingen till sina egna modeller... ;)

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: "Standard" för funktionsknapps mappning?

Inlägg av StaffanWiman »

Vad innebär rangerläge? Lägre hastigheter? Snabbare acceleration och inbromsning?

Jag har för övrigt inte pillat med någon funktion alls, såvida inet tända och släcka ljuset räknas som en funktion, men det brukar ju vara en särkild knapp.

Det jag eventuellt skulle vilja få hjälp med vid någon träff är att göra acceleration och inbromsning lite långsammare.

Kanske också att programmera högre loknummer så att risken att få samma som någon annan blir mindre.

Staffan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: "Standard" för funktionsknapps mappning?

Inlägg av LLJ »

@Staffan:
Rangerläge brukar ge halva hastighen jämfört med normalt vid samma pådrag på handkontrollen, dvs man kan krypköra bättre.

Att "pilla med funktioner" menas att man konfigurerar om dekodern så att byter vilka funktionstangenter som styr vad.
Att tända/släcka ljuset är att använda en funktion, inte att "pilla" med den.

/Lars
Fredman
Inlägg: 507
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Geflemodul i Gävle

Re: "Standard" för funktionsknapps mappning?

Inlägg av Fredman »

Är det verkligen så att stegen blir tätare voltmässigt eller tas övre hälften av körstegen bara bort?
Undrar Gävle
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: "Standard" för funktionsknapps mappning?

Inlägg av daniel »

kasoe skrev:Jag lovade mig själv att inte ge mig in... Men...
Tack! Du satte ord på det jag tänkte!
kasoe skrev:Detta borde gå att "kräva" att alla ska göra samma, dvs en bråkdel av alla möjliga funktioner som finns. Resten är "finlir" och upp till var och en...?
Sorry, men jag programmerar inte om en dekoder om jag inte själv vill och känner att det ger ett mervärde. Orsak: Andra har rapporterat om att ljudet har försvunnit i ljuddekodern när de har pillat med andra inställningar. Dvs de har köpt ett lok med ljuddekoder färdigprogrammerad med rätt ljud och sedan börjar man pilla med dekodern och tappar ljudet. Har man då inte ljudfilen så kan man inte återställa ljudet. Jag har inte varit med om det själv (jag har inget lok med ljuddekoder än) men sådana rapporter skrämmer mig.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: "Standard" för funktionsknapps mappning?

Inlägg av Eke »

@Kasoe
Nä, du har nog rätt att vi inte ska kalla det en standard eftersom inte alla har samma behov av den! Men jag vet inte heller vad vi ska kalla det!
Jag ser det som positivt om handhavandet kunde bli enklare om våra loks vanligaste funktioner vore mer lika, rangergång och bortkoppling av trögheten tycker jag är viktigt att det ligger på F3 och F4 som nästan alla europeiska tillverkare verkar ha det, i synnerhet om man programmerat sin dekoder så den är trög i sitt beteende så är det bra att kunna bromsa med dessa funktioner eller helt koppla bort trögheten för den som vill det!

Lokkorten tycker jag också har en uppgift att fylla även om vi skulle komma fram till en "standard" vad gäller dom viktiga funktionerna! Det kommer ju hela tiden nya människor som behöver veta hur saker och ting funkar och så finns det ju glömska människor som undertecknad t.ex. som har nytta av lokkorten eftersom det finns så hiskeligt mycket mer eller mindre viktiga funktioner i dagens dekodrar!
Dom flesta av dom funktionerna är väl inte så viktiga för framförandet av loket men visst vore det väl kul om man kunde prova på alla finnesser som finns när man får chansen! Utan ett lokkort som manual kan man knappast det, man hinner knappast undersöka 28 funktionsknappar om man får tag i ett sådant lok mitt i trafikspelet! Skulle man råkat komma åt en knapp så att t.ex. signalhornet står och tjuter hela tiden så är det väl positivt om man snabbt kan kolla hur man stänger av det! Min TMZ t.ex. har tre signalhorn på olika F-knappar!!! Och skulle det finnas fjärrstyrda koppel så vore det väl kalas att veta vilken knapp man ska trycka på! (eller inte trycka på om man kör mitt på linjen!) ;)
Ett lok som någon bara stoppat i en standarddekoder utan att göra något speciellt med behöver knappast något lokkort, och dom vanligaste funktionerna sitter troligtvis redan där man förväntar sig om det är en europeisk dekoder!
Tror inte heller att man ska tvinga någon att mappa om sin dekoder till våra eventuella standardrekommendationer utan det måste vara frivilligt! Däremot kan man väl rekommendera ett lokkort som manual till sådana lok som har lite mer speciella funktioner om dom ska vara med i trafikspel!

@Fredman
Det kan nog variera mellan tillverkarna tror jag!
Men även om det inte blir tätare spänningsmässigt mellan körstegen så blir det smidigare att köra då man får vrida mer på reglaget för samma hastighetsändring!
Kör man t.ex. ett lok med väldigt hög skalenlig toppfart och utan tröghet inkopplad får man ganska häftiga hastighetsförändringar genom små vridningar på reglaget!
Kör man bara inom stationsområdet så kör man mjukare med rangergången eftersom man kan nyttja hela slaget på reglaget och inte har nytta av toppfarten där!
Extremfallet är nog att köra TGV utan tröghet inkopplad med en multimus, En tredjedels varv på reglaget motsvarar 0-300 km/h !!!!

@Staffan
Säg till på nästa träff så kan jag hjälpa dig med dina inställningar, och även förklara så du kan experimentera lite själv om du vill!


Mvh. Peter
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: "Standard" för funktionsknapps mappning?

Inlägg av Eke »

Vi satt nog och skrev samtidigt!
Nä, jag tycker inte heller man ska tvinga någon att mappa om sina dekodrar utan det får dom som är intresserade göra och som känner att mervärdet ökar som du skriver!
Men det är ju bra om dom intresserade kan komma överens om funktionerna på sina lok i alla fall så att funktionsfloran kan begränsas lite!

Men jag tycker som jag skrev förut att om man har ett lok med speciella funktioner som man vill ha med i ett trafikspel i så fall kan skicka med ett lokkort som manual till förarna som ska köra loket! Det gör det ju enklare och ökar mervärdet det också!

Mvh. Peter


daniel skrev:
kasoe skrev:Jag lovade mig själv att inte ge mig in... Men...
Tack! Du satte ord på det jag tänkte!
kasoe skrev:Detta borde gå att "kräva" att alla ska göra samma, dvs en bråkdel av alla möjliga funktioner som finns. Resten är "finlir" och upp till var och en...?
Sorry, men jag programmerar inte om en dekoder om jag inte själv vill och känner att det ger ett mervärde. Orsak: Andra har rapporterat om att ljudet har försvunnit i ljuddekodern när de har pillat med andra inställningar. Dvs de har köpt ett lok med ljuddekoder färdigprogrammerad med rätt ljud och sedan börjar man pilla med dekodern och tappar ljudet. Har man då inte ljudfilen så kan man inte återställa ljudet. Jag har inte varit med om det själv (jag har inget lok med ljuddekoder än) men sådana rapporter skrämmer mig.

Mvh Daniel
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"