"Standard" för funktionsknapps mappning?

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

"Standard" för funktionsknapps mappning?

Inlägg av LLJ »

Eke nämde i en annan tråd att det vore bra med en "standard" hur vi mappar våra funktionstangeter.

Min "standard", som jag försöker att följa i möjligaste mån är:

F0 Ljus på/av
F1 Ljud på/av
F2 Tyfon
F3 Rangerläge på/av
F4 Fördröjning av/på
F5 Dekoderspecifik
F6 Dekoderspecifik
F7 Bromsljud av / Bromsning (BLI dekodrar)
F8 Dekoderspecifik

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: "Standard" för funktionsknapps mappning?

Inlägg av Eke »

Lägger till mina tankar om hur det skulle kunna se ut!

F0 Ljus växlande med färdriktning
F1 Ljud på/av alt. helljus
F2 Tyfon
F3 Halvfart
F4 Bortkoppling tröghet
F5
F6
F7
F8 Öka motorvarvet (ljuddekoder) alt. för ellok främre strömavtagare upp/ned
F9 Minska motorvarvet (ljuddekoder) alt. för ellok bakre strömavtagare upp/ned
F10
F11 Ljus A-ände ej växlande
F12 Ljus B-ände ej växlande
F13 fjärrstyrt koppel A-ände
F14 fjärrstyrt koppel B-ände


Det blir en del funktioner och det kan vara svårt att få plats med alla ljudfunktioner som finns i en del dekodrar! Kanske kan man låta F3 och 4 dubblera med sådana ljud som bara används när loket står stilla, t.ex. på och avkopplings ljud om det går att mappa så dom inte aktiveras när loket rullar!

F1 är lite lurig, både helljus och ljud på/av är ju vanligt på den funktionen! Man kanske skulle lägga ljudet på F10 istället eftersom man inte hanterar det så mycket under drift som helljuset på F1 kanske?
Jag har inget ljudlok med helljus ännu men det kommer väl!
Och förarhyttsbelysningen vet jag inte heller riktigt var jag vill ha!

En F-knapp för bromsljudsbortkoppling känns lite lyxigt. (även märklin hade detta men på F9) Det går att manipulera ganska smidigt ändå om man vid bromsning drar ner bara till körrsteg 1 istället för 0, då är det tyst! Eller så kan man lägga den på en av dom högre funktionsknapparna för att spara dom lägre till nödvändigare saker!

Fjärrstyrda koppel är bra att inte ha på för låga funktionsknappar pga. feltryck, 13 och 14 ligger ju i funktionsgrupp 2 och är lite svårare att komma åt av misstag!


Tankar och funderingar / Peter


(edit. lagt till F13 och 14)
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: "Standard" för funktionsknapps mappning?

Inlägg av LLJ »

Vore det inte bättre att lägga stegning av motor ljud på F5 och F6 istället(jag har det på några lok)?
Fördelen är att man kommer åt dem på de flesta körhandtag utan behöva trycka shift eller liknande.

Du nämner funktionsgrupp 2. Hur ligger din indelning Peter?
För mig ligger F0-F8 i "grupp 1", "F9-F15(F12)" i grupp 2, och högre i följande steg.
Att det blir så beror på att flera av de handtag jag använder enbart har F0-F8. Andra har F0-F12 och F0-F28.
Då får den med lägst antal styra var de viktigaste funktionerna hamnar.

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: "Standard" för funktionsknapps mappning?

Inlägg av Eke »

Motorvarvtalet har jag väl egentligen ingen fast uppfattning om var det borde ligga förutom att det borde ligga så man kommer åt det utan att behöva byta grupp!
Fast egentligen använder jag det inte så speciellt mycket själv, kanske finns det viktigare funktioner att ha lättåtkomligt!

På Multimusen ligger F1-10 i första gruppen och trycker du på shift så blir det F11-20!
På LH100 med senaste version 3.6 ligger F0-F9 i första gruppen F10-F19 i andra och F20-28 i tredje.
Men på äldre LH100 är det bara upp till F8 i första gruppen som du säger, och Fred har ju inte mer än upp till F8 överhuvudtaget så det viktigaste ska nog kanske hållas på F8 och under!
LLJ skrev:Vore det inte bättre att lägga stegning av motor ljud på F5 och F6 istället(jag har det på några lok)?
Fördelen är att man kommer åt dem på de flesta körhandtag utan behöva trycka shift eller liknande.

Du nämner funktionsgrupp 2. Hur ligger din indelning Peter?
För mig ligger F0-F8 i "grupp 1", "F9-F15(F12)" i grupp 2, och högre i följande steg.
Att det blir så beror på att flera av de handtag jag använder enbart har F0-F8. Andra har F0-F12 och F0-F28.
Då får den med lägst antal styra var de viktigaste funktionerna hamnar.

/Lars
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: "Standard" för funktionsknapps mappning?

Inlägg av jhjelm »

De som kör ESU-dekodrar vill nog ha det som Eke beskriver.

Default på ESUs ljuddekodrar är att F6 är både rangering och ta bort tröghet.

Tror aldrig att det går att bli överens om rekomendationer för övriga funktioner över F4 :)

MVH Jonas
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: "Standard" för funktionsknapps mappning?

Inlägg av LLJ »

@Jonas: F6 har annan funktion på ESU:s egna lok.
Där styr F6 om ljuset i "B-änden" skall vara av eller på. Påverkar både ljus i fram och back riktning, samt hyttbelysning.
(F5 styr motsvarande för "A-änden").
En ganska bra funktion då man enkelt kan släcka slutsignaler på loket mot bakomvarande fordon, eller få släkt hytt om man kör tåg med manövervagn med loket sist.

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: "Standard" för funktionsknapps mappning?

Inlägg av Eke »

Det här med att F6 både kontrollerar halvfart och trögheten på ESU loksound verkar inte vara konsekvent, på min senaste ESU ljuddekoder så var det F3 och F4!!!
I vilket fall så är det inte svårt att ändra och det har jag gjort på dom dekodrar jag har så att samtliga har F3 och F4 för dom funktionerna!

Mvh. Peter
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: "Standard" för funktionsknapps mappning?

Inlägg av LLJ »

Men om man skall vara ärlig, hur många lok behöver man rangergång på egentligen?
De flesta går både att krypköra och köra rimligt fort med. Snabbtåg ala TGV kör man inte så mycket långsamt med.

Att kunna koppla ur fördröjning är desto viktigare, särskilt deaccellerationen.

Att koppla ihop rangergång och ingen fördröjning är inget bra, även om jag vet att det görs ibland.

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: "Standard" för funktionsknapps mappning?

Inlägg av Eke »

LLJ skrev:Men om man skall vara ärlig, hur många lok behöver man rangergång på egentligen?
De flesta går både att krypköra och köra rimligt fort med. Snabbtåg ala TGV kör man inte så mycket långsamt med.

Att kunna koppla ur fördröjning är desto viktigare, särskilt deaccellerationen.

Att koppla ihop rangergång och ingen fördröjning är inget bra, även om jag vet att det görs ibland.

/Lars
Jag använder rangergången väldigt frekvent! Det är en höjdare när man vill ha bra kontroll vid låga hastigheter!
I synnerhet snabbgåendetåg som TGV som får en mycket brantare hastighetskurva mår bra av detta! För man vill väl att även snabba tåg ska kunna starta mjukt?
I kombination med skaplig tröghet inkopplad så går det att starta väldigt mjukt och fint med rangergång inkopplad och sedan koppla ur den när man kommit upp lite i fart!
Testa det ska du se Lasse! ;)

Mvh. Peter
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: "Standard" för funktionsknapps mappning?

Inlägg av LLJ »

Rangergången brukar dubbla farten ganska snabbt när man slår av den.
Måste krävas ganska stora värden på Acc/DeAcc för att det skall funka bra.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"