Kontaktarrangemang för 3R
Kontaktarrangemang för 3R
Hej alla 3R-vänner!
I nya standarden har vi ju beslutat att körströmskablarna ska sitta fast i modulerna, och sticka ut 30-40cm utanför gavel, samt avslutas med en 4mm "banan"-kontakt med sidohål (så den även fungerar som hona). Allt för att få enklare/snabbare/felfriare hopkoppling vid våra körningar (inga glömda lösa körströmskablar). Nackdelen är ju förstås att det kan bli sladdar hängande mellan modulerna, och i värsta fall hänger de så nära varandra att det blir kortslutning. Jag kom då på iden att borra extra hål i modulen för att hålla kontakterna på plats, både som transportsäkring och även vid hopkoppling. "Tompa"(på Svenskt MJ-Forum) är en synnerligen produktiv herre (kolla gärna hans SigStyr-projekt) har redan hunnit anamma iden, och tagit lite bilder.
Jag vill med detta sprida idén vidare, och önskar er en trevlig byggsommar
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... opic=10571
I nya standarden har vi ju beslutat att körströmskablarna ska sitta fast i modulerna, och sticka ut 30-40cm utanför gavel, samt avslutas med en 4mm "banan"-kontakt med sidohål (så den även fungerar som hona). Allt för att få enklare/snabbare/felfriare hopkoppling vid våra körningar (inga glömda lösa körströmskablar). Nackdelen är ju förstås att det kan bli sladdar hängande mellan modulerna, och i värsta fall hänger de så nära varandra att det blir kortslutning. Jag kom då på iden att borra extra hål i modulen för att hålla kontakterna på plats, både som transportsäkring och även vid hopkoppling. "Tompa"(på Svenskt MJ-Forum) är en synnerligen produktiv herre (kolla gärna hans SigStyr-projekt) har redan hunnit anamma iden, och tagit lite bilder.
Jag vill med detta sprida idén vidare, och önskar er en trevlig byggsommar
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... opic=10571
Re: Kontaktarrangemang för 3R
Även Tompa:s ide att ha rälerna isolerade för att enkelt kunna förlänga spårledningar (samt möjliggöra användning av modulen även för 2R) tycker jag är bra.
/Lars
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Kontaktarrangemang för 3R
Det beskrivna utförandet är helt enligt normen:
"6.1.2 Omkopplingsbar 2R/ 3R-modul
Körströmmen genom modulen ska gå i tre sladdar, med minst 1,5 mm2 area.
Kablarna ska vara svart, röd och gul.
Alla dessa avslutas 30-40cm utanför respektive gavel med 4mm banankontakter (som ska
vara stackbara eller ha tvärhål, alltså både hane och hona i ett).
· Svart kabel ansluts bakre räl.
· Röd kabel ansluts främre räl.
· Gul kabel ansluts till mittkontakterna"
"6.1.2 Omkopplingsbar 2R/ 3R-modul
Körströmmen genom modulen ska gå i tre sladdar, med minst 1,5 mm2 area.
Kablarna ska vara svart, röd och gul.
Alla dessa avslutas 30-40cm utanför respektive gavel med 4mm banankontakter (som ska
vara stackbara eller ha tvärhål, alltså både hane och hona i ett).
· Svart kabel ansluts bakre räl.
· Röd kabel ansluts främre räl.
· Gul kabel ansluts till mittkontakterna"
Re: Kontaktarrangemang för 3R
Vilken diameter rekommenderas för hålet man stoppar in lösa banankontakter i? 4mm?
Mvh Daniel
Mvh Daniel
Re: Kontaktarrangemang för 3R
Johnny: Ja, jag skulle väl inte rekommendera ett förslag som inte är enligt norm ...eller vad syftar du på ?
Daniel: Ja, 4mm borde passa bra till 4mm banankontakter
Skämt åsido, har man borrar i 0,5mm intervall så är det nog 4mm som passar bäst. Har man borrar i 0,1mm etapper så kan man väl prova något mindre/större för att helt enkelt se vilket som ger ett lagomt fast montage.
Daniel: Ja, 4mm borde passa bra till 4mm banankontakter
Skämt åsido, har man borrar i 0,5mm intervall så är det nog 4mm som passar bäst. Har man borrar i 0,1mm etapper så kan man väl prova något mindre/större för att helt enkelt se vilket som ger ett lagomt fast montage.
Re: Kontaktarrangemang för 3R
4 mm blir nog det bästa!
Testade med 4,2 mm eftersom jag hade ett sådant borr innan jag gjorde alla boosterskarvblocken jag hade med på DT12 men det blev för löst tyckte jag, så det fick bli 4 mm!
Mvh. Peter
Testade med 4,2 mm eftersom jag hade ett sådant borr innan jag gjorde alla boosterskarvblocken jag hade med på DT12 men det blev för löst tyckte jag, så det fick bli 4 mm!
Mvh. Peter
Re: Kontaktarrangemang för 3R
Jag syftade på detta:nicke skrev:Johnny: ...eller vad syftar du på ?
Kändes inte som någon ny idé.Tompa:s ide att ha rälerna isolerade
//Johnny
Re: Kontaktarrangemang för 3R
Ett förtydligande:
I Tompa:s tråd på SvMJForum så påpekade jag att det vore bra om spåren vore isolerade, och då svarade Tompa att de var de redan för att kunna förlänga ev spårledningar, vilket inte jag hört så mycket om tidigare.
/Lars
I Tompa:s tråd på SvMJForum så påpekade jag att det vore bra om spåren vore isolerade, och då svarade Tompa att de var de redan för att kunna förlänga ev spårledningar, vilket inte jag hört så mycket om tidigare.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Kontaktarrangemang för 3R
Jo, jag kan förstå att 2R-rallare inte har hört så mycket om det, men spårledningar har diskuterats länge inom 3R-lägret.
//Johnny
//Johnny
-
- Inlägg: 787
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:18
Re: Kontaktarrangemang för 3R
Förlåt min okunnighet, men vad menas med att spåren är isolerade?
Gissning: Eftersom det är 3R, att de båda rälerna är isolerade från varandra för att man ska kunna köra 2R på dem också?
Och vad är spårledning ?
Staffan
Gissning: Eftersom det är 3R, att de båda rälerna är isolerade från varandra för att man ska kunna köra 2R på dem också?
Och vad är spårledning ?
Staffan