Ny booster

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Ny booster

Inlägg av AndersB »

Den booster som skånskaN och grannklubben i köpenhamn standardiserat på, Joka-boostern, finns sedan något år inte längre att få tag på. Alltså har vi letat efter ny bra booster som ersättare. Kanske har vi hittat den nu :idea:

Den engelska "modelltågselektronikföreningen" MERG har haft en booster som ritning och nu har denna kommit som byggsats. På papperet verkar denna booster mycket bra och har alla finesser som vi haft på kravlistan.
Jag köpte hem ett par boostrar för utvärdering och har nu byggt ihop den första.

Egenskaper som boostern har:
  • optoisolerad ingång (fremo-krav).
  • anpassningsbar för vilken brytström som gäller (byggsatsen har komponenter för 3.2A - 10A !)
  • tiden mellan kortslutning och brytning har två lägen, snabb och långsam (långsam används om man har t.ex. kortslutningsavkännande vändslingeautomatik på modulen så att den hinner reagera innan strömmen bryts)
  • ljudsignal vid kortslutning
  • bryter spänningen till spåret om inte korrekt insignal finns (ingen risk för lokrusningar)
  • ingen inställning av utspänningen utan den anpassas istället genom matningsspänningen där utspänningen typiskt hamnar ungefär 1 volt under vald matningsspänning. Minst 13 volt i matningsspänning.
Det är alltså en byggsats.
Instruktionerna som medföljer är väldigt(!) bra och komponenterna är upptejpade på komponentkort där dom namnges tydligt. Inga problem att hitta rätt komponent.
Det är en del komponenter men den är relativt lättbyggd.
Låda och spänningsaggregat medföljer inte.

Man kan bygga den i två varianter, en för 5A och en för 10A. Båda varianterna har då två strömbrytningslägen som kan ställas och för 5A-varianten är det 5A och 3.2A.
5A är för mycket för mig så jag justerade boostern lite genom två nya motstånd, och byggde en variant som kan ställas om mellan 2.3 och 3.2 A brytström. 2.3 är lagom för Nskala och 3.2 för H0. Det handlar om två motstånd som skall ändras.

3 lysdioder finns för att ge status, en grön när matningsspänning är på, en orange (grönröd) när det är spänning på spåret och en röd som indikerar kortslutning.
Den ger också en ljudsignal när det är kortslutning.

Ljudsignalen/röd diod signalerar tyvärr också när det inte finns insignal vilket är en rejäl miss! T.ex. om centralen startas om kommer alltså alla boostrar att stå och tjuta!
Det här gick dock ganska lätt att fixa. Man kapar en ledningsbana och löder istället på en bit ledning på kortet och vips så signalerar kortet enbart för kortslutning.
Jag kompletterade också med en lysdiod för att indikera aktiv insignal till booster, nått som finns på Joka-boostern och som varit nyttigt.

Boostern är nu testad hemma på byggbordet där brytström m.m. är provat.
Den har också jobbat tillsammans med Jokabooster och dom fungerar bra tillsammans.
Återstår att använda den på en riktig körning.

Priset för byggsatsen är 24 pund.
Strömförsörjning får man skaffa som klarar att ge den ström som man bygger boostern för. Ett litet 15volt/3A som klarar 2.3A-läget på min anpassade booster finns hos MERG för 11pund, ett större 15V/6A är på väg och skall kosta 23pund.
Man ska vara medlem i MERG för att köpa byggsatserna men det kan det vara värt - finns många andra roliga elektronikprylar. Finns nog annars några stycken i gänget som är medlemmar och kan "langa".
För Nskala kan man alltså få en finessrik booster inklusive strömförsörjning för 35pund, dvs mindre än 400SEK! Nackdelen är ju dock att man ska våga löda eller hitta någon som löder ihop den.

Återkommer med fler erfarenheter om så behövs.

Lite mer om boostern och de anpassningar jag gjort finns på:
http://www.nskalaskane.se/index.php/tip ... dulbooster

mvh/anders
Senast redigerad av 3 AndersB, redigerad totalt 2012 gång.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Ny booster

Inlägg av LLJ »

Väldigt intressant information Anders!

Låter som något som kan vara användbart även för oss i H0.

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Ny booster

Inlägg av Eke »

Ja, mycket intressant! Men det där med att inte kunna justera utspänningen lät lite skumt! Ska det vara en fördel?
Det känns som om det är enklare att justera bostern än att försöka hitta en strömkälla som är lagom eller att justera denna!
Om jag vill ha 16V som är vanligt till H0 ska jag alltså försöka hitta en trafo på 17V! Hur vanliga är sådana?

Mvh. Peter
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Ny booster

Inlägg av LLJ »

@Eke: 16V till H0? Brukar man inte tala om 14V för H0?
Har för mig att det inom FREMO finns angivet en spänning som boostern skall ha ut, bl.a. för att det inte skall skilja mellan olika boosterområden.

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Ny booster

Inlägg av Eke »

Jo, Fremo ja! Men normalt är nog 16V som default på bostrar för H0-DCC!
Skulle vara intressant att veta varför Fremo vill ha lägre?

Mina ljudmoduler i mina GC Rc-lok funkar inte med den låga spänningen som Johnnys bostrar ger t.ex. och om man ställt in skalenlig maxhastighet efter 16V så sjunker ju den på 14V! Spelar kanske inte jättstor roll när man kör godståg, men vill man sträcka ut med sitt TGV-tåg så kanske det inte blir den önskade hastighetsupplevelsen! ;)

Någon nytta för driftsäkerheten borde det väl vara också med lite högre spänning, även om den kanske är marginell!


Mvh. Peter
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Ny booster

Inlägg av AndersB »

Eke skrev:Ja, mycket intressant! Men det där med att inte kunna justera utspänningen lät lite skumt! Ska det vara en fördel?
Det känns som om det är enklare att justera bostern än att försöka hitta en strömkälla som är lagom eller att justera denna!
Om jag vill ha 16V som är vanligt till H0 ska jag alltså försöka hitta en trafo på 17V! Hur vanliga är sådana?
Mvh. Peter
Nej, att inte kunna ändra utspänningen var inte menat som en fördel. Har ändrat rubriken i listan från "Nyttiga saker..." till "Egenskaper...".

( Jag gissar att anledningen till designbeslutet att anpassa genom matningsspänningen är att den har så bred spec - spårspänning från 12-24 volt och strömstyrkor från 3 - 10 ampere. Enklare att anpassa inspänningen än att bygga in en förlustfri spänningsreglering med det omfånget )

Jagar du 17volts så kan jag rekommendera detta från electrokit. Jag använder det på den fasta banan till multimussystemet och matar där med just 17 volt likström. Vid 17 volt klarar den 4.1A .

mvh/anders
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Ny booster

Inlägg av Eke »

Ok, då förstår jag!
Bra sida den där du länkade till, fanns mycket bra där! :-)

Mvh. Peter
Användarvisningsbild
AiR
Inlägg: 149
Blev medlem: 2012-05-09, 15:01

Re: Ny booster

Inlägg av AiR »

Hmmm...

"Ljudsignal vid borttappad boostersignal", är det ett problem? Spontant känns det som en bra grej, varför gillar du inte det? Jag måste ha missat något. :?:
AiR - Andersson i Rakvattnet - H0 N och så mycket mer...
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Ny booster

Inlägg av AndersB »

AiR skrev:Hmmm...

"Ljudsignal vid borttappad boostersignal", är det ett problem? Spontant känns det som en bra grej, varför gillar du inte det? Jag måste ha missat något. :?:
"Av födsel och ohejdad vana" :D
Självklart en vanesak, men så här tänker jag: ljudsignalen på både våra nuvarande och denna nya booster är en varningssignal och därmed rätt intensiv. Sitter i ryggraden att när den ljuder så är det kortslutning nånstans som akut måste fixas.
Om någon ryckt en ledning nånstans eller centralen stängts av så märker jag det på att loken inte går. Kikar jag på boostern så ser jag på en släckt lysdiod att den saknar insignal. Inget som är akut eller som jag ens behöver agera på.
Vid uppsättning kan jag inte heller koppla in min booster förrän central/nätverk är helt klart.

I hemmamiljö har jag kanske ett programmeringsspår kopplat till centralen. T.ex. när jag programmerar kommer då booster/boostrarna att stå och tjuta (min central kopplar bort "huvud-dcc" vid programmering).

Men som sagt - antagligen en vanesak. Hade man fått önska så kanske två signaler hade varit bra - den intensiva varningssignalen vid kortis och ett lugnt "blipp" varannan sekund då insignal saknas.

Men - vill man ha samma ljudsignalen för båda fallen så är det så boostern fungerar utan modifikation.

mvh/anders
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Ny booster

Inlägg av AndersB »

Fick en fråga angående insignalen...
Insignalen till boostern kan ställas i två lägen 12 volt "DCC" eller 5 volt "TTL".
Det är 12-volts-nivån som gäller för att mata den med spår-dcc, LocoNet eller Lenz. Vilka centraler som kör 5 volt vet jag inte.
mvh/anders
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"