Loconet eller Expressbus

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Loconet eller Expressbus

Inlägg av LLJ »

Eke skrev: Däremot priserna som jag skrev stämmer!

Uttagspanel = tving från H0-fine 1,50€ + RJ45 Y-förgrening 19,90kr på Clas ohlson = Ca: 35 kr!
Utbyteskabel (så att man kan ha sin gamla kvar) = 6m lursladd hos Kjell eller Classe 39,90kr + 2st modularkontakter Ca:1kr = lite drygt 40kr

Mvh. Peter
Men Peter, hur menar du nu? en RJ45 Y-förgrening motsvarar ju inte en Lenz-panel/LN-box. Det saknas ju ett uttag.
Menar du att man skulle använda 8-pol modular för handtagen? Fick uppfattningen att det var RJ45 som gällde?

Hur hade du tänkt egentligen?

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Loconet eller Expressbus

Inlägg av Eke »

LLJ skrev:
Eke skrev: Däremot priserna som jag skrev stämmer!

Uttagspanel = tving från H0-fine 1,50€ + RJ45 Y-förgrening 19,90kr på Clas ohlson = Ca: 35 kr!
Utbyteskabel (så att man kan ha sin gamla kvar) = 6m lursladd hos Kjell eller Classe 39,90kr + 2st modularkontakter Ca:1kr = lite drygt 40kr

Mvh. Peter
Men Peter, hur menar du nu? en RJ45 Y-förgrening motsvarar ju inte en Lenz-panel/LN-box. Det saknas ju ett uttag.
Menar du att man skulle använda 8-pol modular för handtagen? Fick uppfattningen att det var RJ45 som gällde?

Hur hade du tänkt egentligen?

/Lars

Hmm....8-pol modular är väl just det som man använder till nätverkskabel med RJ45!
Man bygger upp bussen med vanlig nätverkskabel, och byter ut kontakten på körhandtaget till 8-pol mdular!
Såg du aldrig ritningen jag har gjort?
Och ja, det blir bara ett uttag per panel men jag tror det räcker om man sätter dom med 2-3 meters mellanrum och lite tätare vid trafikplatser! Lenzpanelerna har också bara ett modularuttag, däremot LN-boxarna har ju två!

Bifogar ritningen jag gjorde i våras!


Mvh. Peter
Bilagor
RJ45 handtagsbuss.pdf
(42.53 KiB) Nerladdad 231 gånger
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Loconet eller Expressbus

Inlägg av Johnny »

Eke skrev:@ Johnny
Jo, det är väl det jag är rädd för, att dom ska störa varandra!
Att de skulle störa varandra tror jag inte heller. Lite förvånande dock att du är beredd att tänja på RS485-topologin!

//Johnny
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Loconet eller Expressbus

Inlägg av AndersB »

Johnny skrev:
Eke skrev:@ Johnny
Jo, det är väl det jag är rädd för, att dom ska störa varandra!
Att de skulle störa varandra tror jag inte heller. Lite förvånande dock att du är beredd att tänja på RS485-topologin!

//Johnny
Du hade gärna fått vara lite tydligare?
Var ser du möjliga problem - stjärnkopplade nät eller vad?
mvh/anders
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Loconet eller Expressbus

Inlägg av Eke »

Hej!
Åter hemma efter nyårsfirande i mina gamla hemtrakter!

Vet inte riktigt hur jag ska skriva nu, men ni kan ju tänka på till att börja med så är jag mest intresserad av att få detta med en blandad buss att funka hemma!
Det vore ju praktiskt eftersom jag har körhandtag för bägge bussarna till att börja med!

För det andra är det en lite rolig utmaning att få det att funka!

För det tredje så kan det vara bra att bolla lite ideer med varandra här på forumet eftersom vi faktiskt är några stycken som Kör Xpressnet hemma och Loconet på modulträffarna, det kan ju faktiskt vara så att fler är intresserade av möjligheten att köra en multibuss med sina handtag hemma! Och jag tycker att Rocos Z21 är en spännande central om dom lyckas få bägge bussarna att funka som dom tänkt!

För det fjärde så ser jag faktiskt fördelar att ha en sådan buss på H02R om det faktiskt skulle funka i större sammanhang! Observera att jag inte har en tanke på att omvända hela Fremovärlden utan mest tänker på våra modulsydkörningar där båda systemens förespråkare då skulle kunna köra som dom helst vill! Men detta är inte upp till mig utan det får väl majoriteten bestämma i så fall!
Och ett sådant beslut ligger nog långt fram i tiden i så fall!


@ Johnny
Att jag varit lite kinkig med RS485 toppologin är ju för att jag velat lösa problemen med att använda Rocos Multimöss i modulsammanhang!
Jag tycker själv att jag fått det att funka ganska bra och majoriteten av körhandtagen är nu Multimöss på våra körningar med Xpressnet!
Det verkar ju som om just Multimusen är det körhandtag som dom flesta av oss använder hemma, och då vill man nog gärna använda det på träffarna också!
Att jag varit så petig med bussen är ju för att utesluta att det varit den som påverkat resultatet! Men jag tror nog att man kan vara lite mer fri i byggsättet framöver och även ha längre avgreningar på bussen!
Lenz hävdar ju på samma sätt som Digitrax att hastigheten är så låg i bussen att man kan ha en ganska svår toppologi utan att störa kommunikationen!
Sista steget för att få hundraprocentig funktion är nog att byta centralen till en Z21:a oavsett om det ska nyttjas loconet eller inte samtidigt, denna möjlighet fanns ju inte för några år sedan när jag började med detta!


Mvh. och god fortsättning på det nya året!
Peter
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Loconet eller Expressbus

Inlägg av Johnny »

AndersB skrev:Var ser du möjliga problem - stjärnkopplade nät eller vad?
Det är olika parametrar som sätter begränsningarna för resp teknik.

För RS485 (som Xpressnet bygger på) så är det i första hand reflektioner som kan ställa till problem. Reflektioner uppstår dels i avgreningspunkter, dels i oterminerade ändpunkter. Eftersom den bitfrekvens som används är tämligen låg (62,5 kbit/s) så är risken för bitfel p g a reflektioner inte så stor. Dock menar jag att man borde terminera ändpunkterna om kabellängden överstiger 300 m. Med terminera i detta fall avses i princip att man avslutar kabeln med en resistans som mostsvarar vågimpedansen för kabeln, ca 120 ohm.

Det som begränsar Loconet är i första hand längsimpedansen för kabeln. Därför gäller det att hålla nere kabellängden, ett sätt är att förgrena nätet. Man kan även öka räckvidden genom att använda kabel med lägre impedans (såsom Fremo förespråkar). Kabelnätets totala kapacitans utgör också en begränsning. Även i Loconetfallet talar man om terminering. Här avses i stället den 15 mA strömkälla som krävs för Loconentbussens funktion. I utbredda nät kan flera termineringar förbättra prestanda.

Kontentan är alltså att förutsättningarna för Xpressnet förbättras med färre avgreningar medan det i Loconetfallet är bättre med fler grenar.

//Johnny
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Loconet eller Expressbus

Inlägg av LLJ »

Intressant information Johnny.

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Loconet eller Expressbus

Inlägg av Eke »

Johnny skrev:
För RS485 (som Xpressnet bygger på) så är det i första hand reflektioner som kan ställa till problem. Reflektioner uppstår dels i avgreningspunkter, dels i oterminerade ändpunkter. Eftersom den bitfrekvens som används är tämligen låg (62,5 kbit/s) så är risken för bitfel p g a reflektioner inte så stor. Dock menar jag att man borde terminera ändpunkterna om kabellängden överstiger 300 m. Med terminera i detta fall avses i princip att man avslutar kabeln med en resistans som mostsvarar vågimpedansen för kabeln, ca 120 ohm.

Det som begränsar Loconet är i första hand längsimpedansen för kabeln. Därför gäller det att hålla nere kabellängden, ett sätt är att förgrena nätet. Man kan även öka räckvidden genom att använda kabel med lägre impedans (såsom Fremo förespråkar). Kabelnätets totala kapacitans utgör också en begränsning. Även i Loconetfallet talar man om terminering. Här avses i stället den 15 mA strömkälla som krävs för Loconentbussens funktion. I utbredda nät kan flera termineringar förbättra prestanda.

Kontentan är alltså att förutsättningarna för Xpressnet förbättras med färre avgreningar medan det i Loconetfallet är bättre med fler grenar.

//Johnny
Hmm, det här var intressant! Jag tror jag är med på hur och varför Xpressnet RS485 funkar som det gör men blev lite förvånad över att Loconet fungerar så totalt olika!
Vad är det som gör att det blir så? Hastigheten, transmissionskabelns lite udda uppbyggnad i Loconet eller något annat?
Jag är relativt okunnig om sådant här men väldigt nyfiken! Att en lägre hastighet gör bussen mindre känslig för reflektioner kan jag tänka mig, att en förgrening skulle vara bra har jag svårt att tänka mig, möjligtvis att den kan vara ett mindre dåligt alternativ till en längre buss! Eller tänker jag fel?

Den här "termineringen" hur utför man en sådan om man vill ha en extra?

Jag antar att resonemanget endast gäller loconetbussen och inte railsyncen, men hur står dom i förhållande till varandra? Vilken är den begränsande parten där? Dom ligger ju i samma kabel!


Mvh. Peter
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Loconet eller Expressbus

Inlägg av LLJ »

Extra terminering har man väl använt hos MMM på XpressNet?
Om det blev bättre/verkligen behövdes vet jag dock inte.

Terminering för LocoNet är ganska enkel.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"