Johnny skrev:
För RS485 (som Xpressnet bygger på) så är det i första hand reflektioner som kan ställa till problem. Reflektioner uppstår dels i avgreningspunkter, dels i oterminerade ändpunkter. Eftersom den bitfrekvens som används är tämligen låg (62,5 kbit/s) så är risken för bitfel p g a reflektioner inte så stor. Dock menar jag att man borde terminera ändpunkterna om kabellängden överstiger 300 m. Med terminera i detta fall avses i princip att man avslutar kabeln med en resistans som mostsvarar vågimpedansen för kabeln, ca 120 ohm.
Det som begränsar Loconet är i första hand längsimpedansen för kabeln. Därför gäller det att hålla nere kabellängden, ett sätt är att förgrena nätet. Man kan även öka räckvidden genom att använda kabel med lägre impedans (såsom Fremo förespråkar). Kabelnätets totala kapacitans utgör också en begränsning. Även i Loconetfallet talar man om terminering. Här avses i stället den 15 mA strömkälla som krävs för Loconentbussens funktion. I utbredda nät kan flera termineringar förbättra prestanda.
Kontentan är alltså att förutsättningarna för Xpressnet förbättras med färre avgreningar medan det i Loconetfallet är bättre med fler grenar.
//Johnny
Hmm, det här var intressant! Jag tror jag är med på hur och varför Xpressnet RS485 funkar som det gör men blev lite förvånad över att Loconet fungerar så totalt olika!
Vad är det som gör att det blir så? Hastigheten, transmissionskabelns lite udda uppbyggnad i Loconet eller något annat?
Jag är relativt okunnig om sådant här men väldigt nyfiken! Att en lägre hastighet gör bussen mindre känslig för reflektioner kan jag tänka mig, att en förgrening skulle vara bra har jag svårt att tänka mig, möjligtvis att den kan vara ett mindre dåligt alternativ till en längre buss! Eller tänker jag fel?
Den här "termineringen" hur utför man en sådan om man vill ha en extra?
Jag antar att resonemanget endast gäller loconetbussen och inte railsyncen, men hur står dom i förhållande till varandra? Vilken är den begränsande parten där? Dom ligger ju i samma kabel!
Mvh. Peter