Loconet eller Expressbus

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Loconet eller Expressbus

Inlägg av Eke »

Det bästa vore ju att använda RJ45 till handtagsbussen med vanliga nätverkskablar och få plats med både Loconet och Xpressnet i samma kabel!
;)

Mvh. Peter
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Loconet eller Expressbus

Inlägg av LLJ »

Har du provat det i praktiken med långa längder kabel?
Inte så säker att det funkar så bra. XPressnet är ju betydligt känsligare än LocoNet och när RJ45 kabeln används för nätverk, är inte ena kabeln i varje par jordad eller nått sånt just för att minska störningarna?

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Loconet eller Expressbus

Inlägg av Eke »

Jo, med bara Xpressnet är det testat och funkar bra! Faktiskt helt enligt dom tidiga Lenz-manualerna! Däremot blandat med Loconet får vi väl vänta på att Rocos Z21 får det helt implementerat, men det verkar vara på gång nu, fick ju mail om det!
Ska köpa en Z21 så fort loconetet funkar, hemma blir det så liten anläggning så att här blir det nog inget problem med blandade bussar!
Har däremot uppemot 100 meter nätverkskabel liggande som jag ska testa med så fort det går!

Om Z21:an kommit innan DT13 så kanske vi kan stresstesta den där med alla hantag till bägge bussarna vi kan uppbringa? Kan bli intressant!

Däremot att Xpressnet skulle vara känsligare vet jag inte, Xpressnet kan ju vara 1000 meter men Loconet "bara" 600 meter! Så skulle det väl inte vara om Xpressnet var känsligare?

Dom enda problemen vi egentligen haft är väl att Multimössen kan låsa sig, men det beror ju inte på bussen! Och det problemet lär ju försvinna med Z21:an!


Mvh. Peter
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Loconet eller Expressbus

Inlägg av LLJ »

Blir intressant att testa med dubbla bussar i vilket fall.

En sak som måste till för att det skall bli användbart i praktiken är dock även nya uttagspaneler, så att man inte stoppar fel sorts handtag i fel uttag.
Och det är en lite större investering trots allt.

/Lars
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Loconet eller Expressbus

Inlägg av Johnny »

LLJ skrev: när RJ45 kabeln används för nätverk, är inte ena kabeln i varje par jordad eller nått sånt just för att minska störningarna?
Parterna är balanserade i förhållande till jord. Att jorda ena parten skulle snarare öka risken för oönskade induktiva kopplingar.

//Johnny
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Loconet eller Expressbus

Inlägg av Johnny »

Eke skrev:Det bästa vore ju att använda RJ45 till handtagsbussen med vanliga nätverkskablar och få plats med både Loconet och Xpressnet i samma kabel!
Systemen bygger på olika transmissionsteknik. En gynnsam topografi för Loconet är olämplig för Xpressnet och vice versa.

//Johnny
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Loconet eller Expressbus

Inlägg av MickeC »

En fråga bara. Nyttan med att blanda bussar? För min del känns det som att medvetet öka risken till strul. Och dessutom frångår vi alla former av normer och standarder...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Loconet eller Expressbus

Inlägg av Eke »

Hmm...nu har jag väl tänkt detta som ett hemmasystem i första hand eftersom intresset ändå har varit lite svalt bland modulvännerna!
Jag har ju båda systemen eftersom jag är med både i Fremo och kör MMM och det vore bra att kunna använda alla grejorna hemma!
Och när jag sett om det funkar här hemma så vore det kul att se hur det beter sig vid längre bussar, det är ju bara att koppla in en massa meter nätverkskabel och testa!

@ Lasse
Jo, det ska bli intressant, men så dyrt blir det inte! En RJ45 uttagspanel byggd av en tving och en Y-förgrening kostar 35kr färdig lägg till en 3-meters nätverkskabel för 50-60kr och en utbyteskabel till körhandtaget för 40kr så har du allt du behöver!

@ Johnny
Jo, det är väl det jag är rädd för, att dom ska störa varandra! Men andra jag pratat med som verkar kunniga tror på det så det är väl bara att testa!
Här hemma med den lilla bussen det blir fråga om tror jag inte att det blir något problem!
Hur menar du att Topografin skiljer, i manualerna hos Lenz och Digitrax så föreskriver dom ju i princip samma uppbyggnad, det som skiljer är att Lenz tillåter lite längre buss! Berätta gärna om du ser något problem!
Visserligen försöker jag själv bygga lite striktare, ungefär som när man bygger RS485 inom industrin om det går! Men det är ju jag det, vill ju bara vara så säker som möjligt att det funkar bra!

@ MickeC
Jo, jag kan se en nytta, både Loconet och Xpressnet har sina fördelar och nackdelar!
Xpressnet har högre standard på körhandtagen men lider av att det bara kan anslutas 31 st i dagsläget!
Loconet är precis tvärtom i stort sett obegränsat med handtag på bussen men med väldigt låg standard för dom som vill nyttja sina dekodrar och finesser fullt ut!
Det finns dessutom två "läger" som håller på sitt system och vill använda det, kunde man köra bägge parallellt så skulle alla vara nöjda hade jag hoppats!
Och en buss byggd på RJ45 är faktiskt ganska framtidssäker, den jag skissat på överensstämmer fysiskt helt med den som NMRA beslutat om till NMRA-net, och om något kommer att ersätta loconet och Xpressnet så är det säkerligen just NMRA-net misstänker jag!
Om detta vet vi säkert mer om något år eller två och det kommer säkert att ta den tiden för mig också att se om den blandade bussen funkar!


Gott nytt år på er!
Peter
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Loconet eller Expressbus

Inlägg av LLJ »

Eke skrev: @ Lasse
Jo, det ska bli intressant, men så dyrt blir det inte! En RJ45 uttagspanel byggd av en tving och en Y-förgrening kostar 35kr färdig lägg till en 3-meters nätverkskabel för 50-60kr och en utbyteskabel till körhandtaget för 40kr så har du allt du behöver!

Peter
Nu menar jag ersätta varje Lenz panel/LN-box, det gör du inte för 35:-/st.
Utbyteskabel till körhandtaget , med spiral kabel som många har, får du inte heller för 40:-/st.
För jag menar att det skall vara en utbyteskabel och inte bygga om befintlig kabel, så att man även kan använda handtaget med sitt ursprungliga kablage.
Mao, tror du räknat lite väl lågt.

Jag tror inte NMRA-net kommer att vara aktuellt inom modulvärlden på åtskilliga år.
Inom FREMO tror jag inte att det någonsin kommer att ske eftersom man har fungerande lösningar för stora anläggningar.

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Loconet eller Expressbus

Inlägg av Eke »

Nä Lasse, jag tror inte heller att detta kommer att ske inom Fremo och vad gäller NMRA-net så vet jag ingenting, det var bara en ren spekulation från min sida!

Däremot priserna som jag skrev stämmer!

Uttagspanel = tving från H0-fine 1,50€ + RJ45 Y-förgrening 19,90kr på Clas ohlson = Ca: 35 kr!
Utbyteskabel (så att man kan ha sin gamla kvar) = 6m lursladd hos Kjell eller Classe 39,90kr + 2st modularkontakter Ca:1kr = lite drygt 40kr

Mvh. Peter
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"