Styra dekoderfunktioner baserat på statusen på en annan funktion

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Styra dekoderfunktioner baserat på statusen på en annan funktion

Inlägg av AlexanderEhn »

daniel skrev: 2019-03-20, 00:14 Utmaningen är väl hur den här mojängen ska programmeras. Alltså hur man anger de båda lokadresserna.
Kanske via MGP's blåtandsinterface och app?
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Styra dekoderfunktioner baserat på statusen på en annan funktion

Inlägg av LLJ »

Ett LocoNet interface kompatibelt med Arduino är att föredra, dvs 4 ledare : +5V, jord, Tx och Rx . Ingen Shield alltså. Spänningsmatningen är för matningen av elektroniken.
Ev så kan man ha en spänningsstabb på 5V att matas från RailSync i LocoNet till att mata Arduino, så slipper man extra matningsdon. Men det drar kanske för mycket så separat matning är att föredra?

/Lars
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Styra dekoderfunktioner baserat på statusen på en annan funktion

Inlägg av LLJ »

Programmering borde kunna göras ungefär som man programmerar en FRED. Man väljer först den ena adressen och sedan den andra. Väljer med några knappar eller så.
Lite mer kodande men det finns stöd för detta i LocoNet biblioteket.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Styra dekoderfunktioner baserat på statusen på en annan funktion

Inlägg av daniel »

LLJ skrev: 2019-03-20, 14:47 Ett LocoNet interface kompatibelt med Arduino är att föredra, dvs 4 ledare : +5V, jord, Tx och Rx . Ingen Shield alltså. Spänningsmatningen är för matningen av elektroniken.
Ev så kan man ha en spänningsstabb på 5V att matas från RailSync i LocoNet till att mata Arduino, så slipper man extra matningsdon. Men det drar kanske för mycket så separat matning är att föredra?
Sant. Jag glömde +5volt.
PerEklund
Inlägg: 91
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13

Re: Styra dekoderfunktioner baserat på statusen på en annan funktion

Inlägg av PerEklund »

Skall även klara 3.3V tycker jag.
Jag har för mig att Lars tog fram sådana interface för några år sedan. Kanske dax för en ny batch?
Är det ett allmännt intresse för detta kan jag kolla lite närmare på det. Blir ytmonterat i så fall.
--Per
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Styra dekoderfunktioner baserat på statusen på en annan funktion

Inlägg av AlexanderEhn »

PerEklund skrev: 2019-03-20, 12:54 Här finns mer info runt Arduino och LocoNet
https://mrrwa.org/loconet-interface/

Jag kommer ta upp tillverkning av elektronik för MJ i någon form framöver. Håller på att bygga en Pick And Place maskin för det ändamålet.
Vet inte om det blir LocoNet relaterat än. Det är dock fortfarande bästa systemet av det som är spritt idag enligt mig, men jag vill hellst inte börja göra saker som konkurerar med Möllehem. Lite för liten marknad för det.

Vill du ha hjälp med att göra LocoNet-shields (eller interface i annat format för anslutning till arduino/valfri microprocessor) kan jag säkert hjälpa dig om du vill.

--Per
PerEklund skrev: 2019-03-20, 15:45 Skall även klara 3.3V tycker jag.
Jag har för mig att Lars tog fram sådana interface för några år sedan. Kanske dax för en ny batch?
Är det ett allmännt intresse för detta kan jag kolla lite närmare på det. Blir ytmonterat i så fall.
--Per

Tack för länken, det klarnade lite.

Jag tar gladeligen emot all hjälp som finns! Jag är nybörjare på elektronik, fullständigt novis till arduino och Loconet. :D
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Styra dekoderfunktioner baserat på statusen på en annan funktion

Inlägg av LLJ »

Jag är intresserad av ett antal interface. Antal beror på pris. Om det blir ytmonterat så krävs det att det är bestyckade PCB för min del.
Jag ordnade 50 obestyckade PCB förra gången, som det var ett antal personer som köpte, behöll 10 själv.

/Lars
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Styra dekoderfunktioner baserat på statusen på en annan funktion

Inlägg av AndersB »

Ursprungsfrågan var att kunna köra en dubbel rälsbuss som vid någon förgrening delar sig och fortsätter åt varsitt håll.
Stöd för just detta är/var planerat att byggas in i Fredin. Trodde faktiskt att det skulle komma i senaste utgåvan med det kom inte med.

Tanken, så som jag förstod den, var att man laddar två adresser i Fredin, A- och B-adressen, och sedan kan man köra båda loken från en kontroll. När tåget ska delas så slår över till normallläget och kör bara A-adressen medan andra halvan kör iväg med en annan kontroll. Vet inte hur långt man kom i de tankarna men jag ska kolla upp det.

Arduino med LocoNet-gränssnitt- går att ta godtycklig MGP-dekoder för detta. Står lite om det i någon av manualerna.

mvh/anders
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Styra dekoderfunktioner baserat på statusen på en annan funktion

Inlägg av AlexanderEhn »

AndersB skrev: 2019-03-20, 17:10 Ursprungsfrågan var att kunna köra en dubbel rälsbuss som vid någon förgrening delar sig och fortsätter åt varsitt håll.
Stöd för just detta är/var planerat att byggas in i Fredin. Trodde faktiskt att det skulle komma i senaste utgåvan med det kom inte med.

Tanken, så som jag förstod den, var att man laddar två adresser i Fredin, A- och B-adressen, och sedan kan man köra båda loken från en kontroll. När tåget ska delas så slår över till normallläget och kör bara A-adressen medan andra halvan kör iväg med en annan kontroll. Vet inte hur långt man kom i de tankarna men jag ska kolla upp det.
Det låter som en kanske ännu smidigare lösning...!
Återkoppla gärna om du hittar status på de planerna.
AndersB skrev: 2019-03-20, 17:10 Arduino med LocoNet-gränssnitt- går att ta godtycklig MGP-dekoder för detta. Står lite om det i någon av manualerna.

mvh/anders


Detta låter bra. Läser i Appendix A i http://www.mollehem.se/doc/instruktione ... _Panel.pdf

MGPs dekodrar är kompatibla med kretskortsfamiljen Arduino.
Dom kan omprogrammeras med Arduinos utvecklingsmiljö och i det fallet ska dom användas som ”Arduino Pro Mini”.
De sex oanvända anslutningspunkterna läng sidan på kretskortet är samma gränssnitt som finns på en ”Pro Mini”. Sett
från utsidan så är ”GND” det yttersta högra hålet.
För att använda korten med LocoNet så kan programbiblioteket från ”Model Railroading with Arduino” användas. De
första versionerna av dekodrarna använde detta bibliotek, medan senare version använder, pga minnesstorleken, mer
kompakt och mindre generell kod. För att använda LocoNet-biblioteket så skall D8 användas för inkommande och D9
för utgående kommunikation.
För att uppdatera dekodrarna med nya versioner av programvaran så kan de tillgängliga laddfilerna användas. Dessa
är dock inte lämpliga att användas för att återställa ett kort som använts till annat. Vill man återställa en sådan
dekoder till originalprogramvara, ta kontakt med MGP.
Förstår jag det rätt att en Paneldekoder i så fall ersätter både Loconet-kort OCH en Arduino?
Så i praktiken finns hårdvaran redan, nästa steg skulle vara att programmera om den och börja testa?
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
PerEklund
Inlägg: 91
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13

Re: Styra dekoderfunktioner baserat på statusen på en annan funktion

Inlägg av PerEklund »

Ja, Det är samma MCU på en paneldekoder som en Arduino.

--Per
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"