Styra dekoderfunktioner baserat på statusen på en annan funktion

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Styra dekoderfunktioner baserat på statusen på en annan funktion

Inlägg av AlexanderEhn »

Har beställt en MGP paneldekoder.

Ska till en kunnig kompis i helgen så jag kanske får en flygande start!
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Styra dekoderfunktioner baserat på statusen på en annan funktion

Inlägg av Eke »

Hej alla!
Intressant projekt, har själv funderat på att det borde finnas en "multknapp" på körhandtagen som snabbåtkomst för att skicka multadressen.
Typ en knapp med två lok på som man trycker på och sedan adressen och ok så är det klart! Men det finns ju inte än tyvärr.
Men är det egentligen inte enklast att bara ha ett handtag som klarar Pom liggandes och där man sätter multadressen i loken och sedan fortsätter man och kör med Fredden om man vill? Har gjort så själv ett antal (ganska många) gånger utan problem.
Och det här med att det är en risk att skicka CV med Pom so Lasse tog upp? Är det någon som någonsin har hört att det ska ha krånglat, det är ju adresserat till ett lok på samma sätt som när man kör, och det funkar ju! Möjligtvis att det kan finnas risk att göra fel om man kör med enkla system som typ Multimus som central som inte har separat programmeringsspår, men det är ju inte aktuellt för oss väl?

Och det här med dekoderingångar som kan påverka dekodern, jovisst finns det, åtminstone på Esu finns det några stycken. Dock inget som funkar att multa med tyvärr.
Vi kanske ska tjata på Esu att dom fixar en sådan funktion, det borde väl inte vara så svårt för dom om dom bara får reda på behovet.
Typ en funktion bland dom andra logiska funktionerna i lokprogrammer att bocka i för önskad funktionsknapp, "CV19 - on/off"!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Styra dekoderfunktioner baserat på statusen på en annan funktion

Inlägg av daniel »

Eke skrev: 2019-03-21, 02:00 Men är det egentligen inte enklast att bara ha ett handtag som klarar Pom liggandes och där man sätter multadressen i loken och sedan fortsätter man och kör med Fredden om man vill? Har gjort så själv ett antal (ganska många) gånger utan problem.
Om man vet hur man gör är det nog både enkelt och säkert. Men om multning/avmultning ska göras i ett trafikspel av någon som aldrig har gjort operationen tidigare så är min lösning enklare och säkrare. "Stoppa i denna grunka i LocoNet-uttaget när du vill multa och ta bort denna grunka från LocoNet-uttaget när du vill av-multa". Jag tillhör dem som aldrig någonsin har multat ett lok... (mest beroende på att jag inte har två lok att multa).
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Styra dekoderfunktioner baserat på statusen på en annan funktion

Inlägg av Eke »

daniel skrev: 2019-03-21, 02:19
Eke skrev: 2019-03-21, 02:00 Men är det egentligen inte enklast att bara ha ett handtag som klarar Pom liggandes och där man sätter multadressen i loken och sedan fortsätter man och kör med Fredden om man vill? Har gjort så själv ett antal (ganska många) gånger utan problem.
Om man vet hur man gör är det nog både enkelt och säkert. Men om multning/avmultning ska göras i ett trafikspel av någon som aldrig har gjort operationen tidigare så är min lösning enklare och säkrare. "Stoppa i denna grunka i LocoNet-uttaget när du vill multa och ta bort denna grunka från LocoNet-uttaget när du vill av-multa". Jag tillhör dem som aldrig någonsin har multat ett lok... (mest beroende på att jag inte har två lok att multa).
Jo, naturligtvis. Rent användarmässigt så är det ju att föredra.
Jag menade mer att den enklaste vägen utan att behöva konstruera är att ha ett mer kompetent körhandtag liggande för att kunna multa.
Förlåt om jag var lite otydlig.

Mvh. Eke
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Styra dekoderfunktioner baserat på statusen på en annan funktion

Inlägg av AndersB »

AlexanderEhn skrev: 2019-03-20, 17:32
AndersB skrev: 2019-03-20, 17:10 Ursprungsfrågan var att kunna köra en dubbel rälsbuss som vid någon förgrening delar sig och fortsätter åt varsitt håll.
Stöd för just detta är/var planerat att byggas in i Fredin. Trodde faktiskt att det skulle komma i senaste utgåvan med det kom inte med.

Tanken, så som jag förstod den, var att man laddar två adresser i Fredin, A- och B-adressen, och sedan kan man köra båda loken från en kontroll. När tåget ska delas så slår över till normallläget och kör bara A-adressen medan andra halvan kör iväg med en annan kontroll. Vet inte hur långt man kom i de tankarna men jag ska kolla upp det.
Det låter som en kanske ännu smidigare lösning...!
Återkoppla gärna om du hittar status på de planerna.
Inget på gång ännu utan tydligen fortfarande på planeringsstadiet.
Förutom att Fredin hanterar "dubbla adresser", eller sköter CV19 (DAC), så finns tydligen ytterligare ett alternativ. Länka ihop "slots" i centralen till en överordnad slot. Ska tydligen gå men inget jag känner igen, men är kanske det sätt som en del centraler hanterar egna consists...

mvh/anders
PerEklund
Inlägg: 91
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13

Re: Styra dekoderfunktioner baserat på statusen på en annan funktion

Inlägg av PerEklund »

Det lät ju inte så jättesvårt att hantera dubbla adresser i en Fred.
Kanske enklaste alternativet?
* Kunna plocka upp en dispatchad lokadress med stopp-knappen och två olika shift-knappar för lok 1 och lok 2 (precis som idag på fred men en extra shift-knapp för lok 2).
* Ha en "välj lok knapp" och sedan välja med respektive shift-knapp eller båda shift-knapparna samtidigt för båda loken, alternativt två "välj lok knappar".
* Släppa adress precis som idag med stopp och respektive shift-knapp.

Var det något sådant du tänkte Eke?

Dubbla adresser i en Fred kunde ju också vara guld vid rangering om man behöver fler lok.

@Lars. Eftersom Alexander löst det akuta problemet väntar jag med lösa loconetinterface för arduino. Kom på att jag har lite för mycket annat i pipeline.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Styra dekoderfunktioner baserat på statusen på en annan funktion

Inlägg av LLJ »

@PerEklund: Det löser sig med kort från MGP.

Tänkte också på att Lenz LZV100 klarar att multa två fordon i centralen.

Några av Digitrax centraler har något som kallas Advanced consisting, där man kan multa ett antal fordon till en grupp.
Dessa grupper går sedan i sin tur att multa. T.ex. kan man kan ha flera lok som går som påskjutlok, som sedan kopplas ifrån tåget uppe på toppen av backen.

Så om man väljer rätt central så finns det även färdiga lösningar.

/Lars
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Styra dekoderfunktioner baserat på statusen på en annan funktion

Inlägg av AlexanderEhn »

LLJ skrev: 2019-03-21, 14:02 Några av Digitrax centraler har något som kallas Advanced consisting, där man kan multa ett antal fordon till en grupp.
Dessa grupper går sedan i sin tur att multa. T.ex. kan man kan ha flera lok som går som påskjutlok, som sedan kopplas ifrån tåget uppe på toppen av backen.

Så om man väljer rätt central så finns det även färdiga lösningar.

/Lars
Advanced Consisting är "CV19-metoden", och det är väl egentligen enklaste och smidigaste sättet att multa två lok till modulträffar. Men det blir inte jättesmidigt att dela upp multen. Och som jag förstår källor på internet så är det DCC standrden som möjliggör det så centralenheten torde inte spela någon roll.

Som Eke är inne på kan man "POM'a och ändra". Jag förstår inte hur det funkar och vad som ska vara kompatibelt med vad. Och nog inte tillräckligt användarvänligt för trafikspel.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Styra dekoderfunktioner baserat på statusen på en annan funktion

Inlägg av AlexanderEhn »

PerEklund skrev: 2019-03-21, 12:50 @Lars. Eftersom Alexander löst det akuta problemet väntar jag med lösa loconetinterface för arduino. Kom på att jag har lite för mycket annat i pipeline.
Mja, hårdvruproblemet är åtgärdat.

Men laddade ner Arduino IDE igår och känner att tröskeln för mig att koda ihop logiken är hög.... så är det någon som känner sig kapabel att koda ihop koden "på en kafferast" uppskattas det mycket. :)
Senast redigerad av 1 AlexanderEhn, redigerad totalt 2019 gånger.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Styra dekoderfunktioner baserat på statusen på en annan funktion

Inlägg av LLJ »

AlexanderEhn skrev: 2019-03-21, 14:26 Advanced Consisting är "CV19-metoden", och det är väl egentligen enklaste och smidigaste sättet att multa två lok till modulträffar. Men det blir inte jättesmidigt att dela upp multen. Och som jag förstår källor på internet så är det DCC standrden som möjliggör det så centralenheten torde inte spela någon roll.
Jag är tveksam till att man använder CV19 eftersom man kan multa i flera nivåer vilket CV19 inte klarar. Vore vara enklare om centralen sköter det hela. Har dock inte sökt närmare på det hela.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"