Problem med att programmera Trix Ub med Z21

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Problem med att programmera Trix Ub med Z21

Inlägg av ErikKuiper »

Idag försökte jag programmera min Trix Ub med min Z21 och det gick inte särskilt bra. Utläsning av CV är skakig (om det går) och om det programmeras så blir det ofta fel värde lagrat. Är det någon som har haft liknande problem och som vet någon bra lösning. Jag har aldrig haft liknande problem med andra dekodrar. Kan multiprotokollfunktionen spöka?

/Erik
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Problem med att programmera Trix Ub med Z21

Inlägg av LLJ »

Går det att stänga av MM på Z21? Prova med det i så fall.
Det går även att stänga av mfx och MM i mSD/3 dekodern, men då krävs det ju att det blir rätt värde som skrivs.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Problem med att programmera Trix Ub med Z21

Inlägg av daniel »

Vad är det för dekoder i loket? Använder du JMRI och i så fall den senaste versionen?

Det har varit problem med JMRI och Z21 tidigare när vi kört med Withrottle och jag tror det berodde på en bugg i JMRI. Jag har tänkt titta närmare på det nu när vi har en Z21 på klubben i Växjö men det har inte blivit av än. Huruvida den eventuella buggen i JMRI är fixad eller inte har jag tyvärr inte koll på.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Problem med att programmera Trix Ub med Z21

Inlägg av StefanFjällemark »

Jag har inga problem att läsa och skriva CV till mitt TRIX Ub med LokProgrammer. Dekodern är TRIX CV7=3, CV8=131.
Vill man slå av protokollen fx (Motorola) och mfx skall man sätta CV50=0, slår även av analog drift.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Problem med att programmera Trix Ub med Z21

Inlägg av LLJ »

Jag brukar använda JMRI, men då ihop med Zephyr och LocoBuffer-USB.

Funkar ganska bra. Ibland när man läser av alla inställningar i en dekoder (framför allt ESU ljuddekodrar) för att spara undan kan man få läsa några gånger för att några CV missas.

/Lars
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Problem med att programmera Trix Ub med Z21

Inlägg av ErikKuiper »

Jag programmerar med Z21 apparna. Så inga konstigheter. Skriver och läser direkt från olika CV:n. Jag skulle gärna stänga av de andra protokollen, men lyckas tyvärr inte skriva till CV50 :(. Låga CV:n verkar lättare att skriva till än höga. Efter sista resetten tog det tre försök innan jag lyckades skriva in lokets adress (men det gick i alla fall). Jag får prova att programmera med det som finns på Upphäradsträffen.
Användarvisningsbild
PeterAlsén
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-03-16, 17:25
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Problem med att programmera Trix Ub med Z21

Inlägg av PeterAlsén »

Brukar funkar utmärkt med Sprog fast enklast med Märklin CS
Medlem i FREMO, Svenskt Modulforum
Tkl i Nättelund
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Problem med att programmera Trix Ub med Z21

Inlägg av LLJ »

Sprog är bra. De flesta DCC centraler och programmeringsverktyg brukar kunna programmera mSD/3 dekodrar (och andra).
Märklin CS är inte särskilt enkel och onödigt dyr och är egentligen inget alternativ annat än om man kör Märklin anser jag.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"