Dekoder struligheter

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Dekoder struligheter

Inlägg av LLJ »

Köpte två Bachmann N-skale lok med inbyggda dekodrar på semestern då priset var rätt och jag skulle slippa att montera i dekoder i loken.

Nu var det inte så lätt att programera dekodrarna. Lyckades inte läsa något CV men POM-programering lyckades att få rätt adress på första loket. Andra loket tappade jag kontakten med och försökte reset:a utan att lyckas. Provade med det första loket och lyckades låsa det också!!

Började söka på internet efter hur man skulle reset:a dekodern men det var det vanliga skriv 8 till CV8 som angavs, vilket inte funkade.
Efter en del letande hittade jag på ett ställe att man skulle lägga ett 1K motstånd tvärs över programeringsspåret för Bachmann dekodrar utan ljud.
Och det hjälpte!!

Nu kunde jag läsa CV och programmera som vanligt på programmeringsspåret.

Så om ni skulle köpa en modell med "DCC on board" från Bachmann så kan det behövas ett 1K motstånd tvärs över programmeringsspåret.

/Lars
Användarvisningsbild
Sunesson
Inlägg: 841
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Ort: Brämhult

Re: Dekoder struligheter

Inlägg av Sunesson »

Ett typexempel på ett bra tips, tycker jag! Tack för det!
Thomas Sunesson
Användarvisningsbild
PeterAlsén
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-03-16, 17:25
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Dekoder struligheter

Inlägg av PeterAlsén »

Beror nog på att det sitter en klockankarmotor eller något med lågt motstånd som motor och då måste man göra på detta vis för att det skall bli lite "belastning" i spåret
Medlem i FREMO, Svenskt Modulforum
Tkl i Nättelund
Användarvisningsbild
HansBrage
Inlägg: 278
Blev medlem: 2015-08-02, 21:24
Ort: Alingsås

Re: Dekoder struligheter

Inlägg av HansBrage »

Kan till och med behövas ett ännu mindre motstånd. Jag har numera ett 150 ohm effektmotstånd som jag använder när dekodrar trilskas.
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"