Vilken typ av spårdetektering för att kunna automatisera trafiken med dator?

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Vilken typ av spårdetektering för att kunna automatisera trafiken med dator?

Inlägg av AlexanderEhn »

Hej,

Jag har en väldigt långsiktig idé. :)

Den idén är att bygga ett gäng moduler som förutom att kunna tas med på träffar som enskilda moduler, även ska kunna kopplas ihop till en egen modulbana. Modulerna gestaltar en viss geografisk del.
Den egna modulbanan ska kunna fungera som en utställningsbana och behöver kunna köra automatiserad trafik.

Jag tänker att banan ska kunna styras av en dator, typ Train Controller eller RocRail eller liknande, som är vanligt på hemmabanor.

För modulernas växlar och spårdetektering (när det är fristående moduler) tänker jag använda MGP's Loconetstyrning, för det funkar ju förträffligt i modulsammanhang.

Min fråga är nu:
--> Vad kräver ett datorstyrningsprogram för spårdetektering för att veta vilket tåg som är var?

Räcker det med detektering som visar om ett block är upptaget eller inte, likt MGP's spårdetektering, eller behövs det mer avancerade grejer som läser av lokets dekoder för att veta vilket lok det är?


Jag skulle kunna googla i ett par timmar för att reda ut detta på egen hand, men tror att svaret är rätt enkelt och att kunskapen finns här, och så är det kul att ventilera idéer. ;)
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Vilken typ av spårdetektering för att kunna automatisera trafiken med dator?

Inlägg av AlexanderEhn »

Anders & MGP skriver

"Vill man i framtiden införa t.ex. datorstyrning som styr både bana och tåg så är det inga problem.
Programmen för datorstyrningen klarar att hantera skilda system."
http://mollehem.se/doc/instruktioner/St ... nvagen.pdf

So far so good, men hur vet datorstyrningen vilket lok som är var?

Eller är det så att datorstyrnigen inte vet det utan räknar ut var loken borde vara.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Vilken typ av spårdetektering för att kunna automatisera trafiken med dator?

Inlägg av AlexanderEhn »

Hittade denna tråd precis efter att jag letat i två timmar, tröttnat och skrivit inlägget ovan.

http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... #msg211365

paj2 skrev:
PeFu skrev:
paj2 skrev: Jag rekommenderar som du också skriver att endast låta växlarna styras via från TC och bortse från signalstyrning från TC om man nu har Loconet. Ge Loconet uppdraget att sköta signalerna med rätt signalbilder.
Intressant! Men hur vet Loconet var tågen är, och vart de är på väg? :question: :emm:

I MGP Möllehems Loconet koncept finns förutom styrning och övervakning av växlar och signaler andra funktioner som avkänning av upptaget spår som med feedback kan rapportera detta till TC`s blocksensorlogik.
Sedan är det TC`s uppgift att hålla reda på vilket tåg som befinner sig var och vart det är på väg
men grundfunktionen för avkänning kan ligga hos Loconet.

Själva styrningen av tågen sker i detta fall från en huvudcentral med DCC till rälsen. Lenz, Z21, Digitrax etc.

I sammanhanget bör nämnas att man väljer vad man vill styra via DCC eller Loconet när det gäller växlar, signaler mm.

I TC kan man individuellt för varje växel, signal etc. välja vilken väg de skall styras. Förutsatt att respektive växel/signal är kopplad till dekoder för respektive system.

Varför styra växlar blandat från olika system?
Jag har byggt på en digitaliserad anläggning ansluten till Lenz DCC som central och styrning från TrainController i många år.
När nu MGP Loconet system finns tillgängligt uppenbarar sig funktioner som inte finns i mitt gamla system så i stället för att byta system går det alldeles utmärkt att komplettera med MGP Loconet och ha blandad styrning av olika objekt från TC .
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"