Dekoderprogramering - egen hastighetskurva!

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Dekoderprogramering - egen hastighetskurva!

Inlägg av Eke »

Har varit lite stiltje i tråden om dekoderprogrammering, jag gjorde nya tabellblad för ett tag sedan men har inte skrivit något förens nu!


Bifogar följande

Ett blankt blad för eget bruk.
Ett blad med en grundkurva som ger ganska bra resultat på dom flesta linjelok.
Ett blad som visar hur man modifierar grundkurvan till aktuellt lok. (ex. Jeco F-el)
Ett blad till ett märklinlok eftersom det skiljer ganska mycket från grundkurvan!


Bladet funkar som följande.

X-axeln visar CV-värden 67-94 som är dom CV som ingår i den hastighetskurva man kan programmera själv.
CV67-94 motsvarar dessutom körsteg 1-28 om man kör med 28 körsteg. Detta ska vi nyttja senare när vi synkroniserar lok som ska gå i multippel!

Y-axeln visar det värde från 0-255 som kan sättas i CV67-94. Om det uppstår behov av att ta fram ett blad med ett annat intervall på Y-axeln för något annat dekoderfabrikat kan jag nog fixa det också lite senare!

Under diagrammet finns några rader där man kan skriva in sina värden från diagrammet med siffror och även några rader där man kan fylla i differensen mellan värdena, detta kan vara bra för att se att man får ”bra flyt” i kurvan eftersom den sällan blir linjär!
Y-axeln är graderad med alla jämna värden eftersom det blir för plottrigt att ha gradstreck för varje värde i en 255-gradig kurva! Alltså, när kurvan skär ett gradstreck är det ett jämnt värde och när kurvan passerar mellan två gradstreck är det ett udda värde!


Grundkurvan

Denna kurva har jag fått hyggligt bra resultat på många lok med normal toppfart 100-140km/h ungefär!
Bladet med F-loket visar hur man använder kurvan!

Man tar helt enkelt reda på vilket värde som motsvarar den önskade toppfarten och drar sedan ett rakt streck från det värdet i kolumnen för CV94 till den punkt där sträcket tangerar grundkurvan, ofta får man dock göra en svagt böjd kurva av detta streck eller en liten knäck på mitten där diffvärdena är högre till höger än dom värdena till vänster pga. det bara går att programmera heltal. Detta syns på det blåa strecket och dess värden på F-lokskurvan, dom till vänster har diffvärden på 8 och dom högsta till höger har diffvärden på 9 dvs. en svag knäck på den blå tilläggskurvan.

Vilket värde som man ska sätta i CV94 är lätt att ta reda på, innan man aktiverar kurvan kan man helt enkelt ändra toppfarten med CV5 tills man är nöjd och notera detta värdet! Är intervallet i CV 5 samma som i CV94 dvs. 0-255 är det bara att ta det värdet rakt av. Är det däremot 0-63 eller0-64 i intervall i CV5 multiplicerar du helt enkelt värdet med 4 innan du programmerar det i CV94.
Enklast att kolla toppfarten är väl med en hastighetsmätarvagn eller att klocka loket, eller att helt enkelt titta och göra en bedömning när det ser sannolikt ut! Dom toppfarter som finns på F-loket och Märklin Rc loket i mina kurvor här har jag bara bedömt rent visuellt så ni kan ta dom med en nypa salt tillsvidare!


Märklin Rc

Denna kurvan gjorde jag speciellt för dessa lok, det är satsen med GreenCargos Rc4 1309 och 1318 som jag har. Loken är utrustade med Märklins fempoliga högeffektsmotor med permanentmagnet och hade från början Märklins egen Mfx-dekoder som jag dock bytt ut till en ESU lokpilot nu!

Som ni kan se på kurvan så skiljer den sig ganska mycket från grundkurvan då dessa lok behöver en betydligt flackare kurva i början för att få bra lågfartsegenskaper.

Jag har även skrivit in vissa andra CV-värden mitt på bladet
CV3 och 4 är accleration och broms och ni som känner mig anar väl att dom är ganska höga men det är ju frivilligt! ;)
CV29 är det CV som man sätter vissa grundläggande funktioner i dekodern bl.a. aktivering av den individuella hastighetskurvan.
CV53, 54 och 55 är motorstyrningsparametrarna och dessa värden är dom som ESU rekommenderar för motortypen och dom funkar bra!
Dessa värden (förutom CV29) är för ESU lokpilot V3.0 och kanske måste ändras om man har en annan dekoder. Tänker kanske byta ut dekodrarna till ESU V4.0 så småningom då man kan ansluta en kondensator till dessa, Märklins Rc har en lite svag strömupptagning så det vore nog inte så dumt tror jag!

Detta med trögheten som dom flesta kanske inte vill ha så hög skulle jag nog ändå vilja slå ett slag för att ni testar i alla fall! Inte ens jag kör ju med den inkopplad jämnt men det finns vissa fördelar med att ha det så! Normalt när jag startar tåget t.ex. från en station så låter jag loket acclerera själv, det fortsätter ju dessutom acclerationen under tiden jag byter uttag för körkontrollen så det blir ju inte så ryckigt! Och när man närmar sig nästa station så saktar man ju ner i tid så bromssträckan är egentligen inte så lång om man har en realistisk hastighet! Om man vill bromsa själv aktiverar man helt enkelt bara F4 mitt ute på linjen när hastigheten stabiliserat sig och du kan nu bromsa helt som du vill med körvredet!

Kommer man bara in i det så är det fantastiskt kul att köra på detta sättet, betydligt mer realistiskt och ljuddekodrar funkar så mycket bättre så här!

Vid rangering och färd inne på stationsområdet så brukar jag ha både F3 och F4 aktiverade och då får man med denna hastighetskurva ett mycket lättkontrollerat lok helt utan fördröjning och med en toppfart som en moped vilket är helt rätt på stationsområdet och vid rangering. När du åter satt loket framför ett tungt tåg så avaktiverar du helt enkelt F3-4 och du har åter en helt suverän tung accleration på loket!


F-loket

Detta loket gick egentligen väldigt bra från början men till träffen i Älmhult skruvade jag ner trögheten lite eftersom det inte bara var jag som skulle köra det, då blev dock lågfartsegenskaperna sämre så jag tog till en modifierad grundkurva för att bättra på det lite!


CV29

Detta CV är ett mycket viktigt och som funkar lika i alla dekodrar från alla fabrikat då det är standardiserat.


Följande går att sätta i CV29

Bit 0 Normal körriktning Värde 0
Omvänd körriktning Värde 1
Bit 1 14 körsteg DCC Värde 0
28-128 körsteg DCC Värde 2
Bit 2 Analogdrift avslagen Värde 0
Analogdrift påslagen Värde 4
Bit 3 RailCom avslagen Värde 0
RailCom Påslagen Värde 8
Bit 4 Standard hastighetskurva Värde 0
Egen hastighetskurva Värde 16
Bit 5 Kort Adress Värde 0
Lång Adress Värde 32


Summera ihop värdet på dom funktioner du vill ha och sätt det i CV29.
Att aktivera din egna hastighetskurva görs genom att lägga till värdet 16 till dom övriga i CV29

Exempel, värdet 51 om jag satt i mina Märklin Rc innebär alltså.
Omvänd körriktning eftersom Märklin inte hållit reda på vilket som är A-änden på ett Rc
28-128 körsteg
Analogdrift avslagen (ska alltid vara det på modulkörningar)
RailCom avslagen
Egen hastighetskurva enligt CV67-94
Lång adress


Detta om hastighetskurvan och det kan vi diskutera mer om ifall någon undrar något.
Nästa del blir Funktionsmappning eller synkronisering av lok för multippeldrift, vi får se vilket!
Men det kan ta ett tag bara så ni vet!



Mvh. Peter
Bilagor
Hastighetskurva blank.pdf
(32.46 KiB) Nerladdad 377 gånger
Hastighetskurva - Grundkurva - V1.pdf
(37.5 KiB) Nerladdad 413 gånger
Hastighetskurva Jeco F (el).pdf
(40.17 KiB) Nerladdad 402 gånger
Hastighetskurva - Märklin Rc.pdf
(41.61 KiB) Nerladdad 398 gånger

Återgå till "El, elektronik och programvara"