Hur många funktioner kan behövas på ett lok?

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Hur många funktioner kan behövas på ett lok?

Inlägg av daniel »

Jag har gått med i utvecklingsgruppen för JMRI, Java Model Railroad Interface, som används för att styra modelljärnvägar från en dator.

Nu finns det en tråd som handlar om att koden för körkontrollerna i JMRI kanske bör skrivas om för att passa framtida behov: Throttles are too DCC centric

JMRI är idag begränsat till 29 funktioner på ett lok. Funktion 0 - 28. Men jag kan tänka mig att det i framtiden blir i minsta laget. Med dagens mikroprocessorer är det inga problem att tillverka en dekoder med fler än 29 funktioner. Och det är fullt möjligt att skapa en buss i loket mellan dekodern och olika funktionskort i loket. Jämför Möllehems signaldekoder med LED Drivkort så förstår ni vad jag menar. Några sådana dekodrar finns såvitt jag vet inte idag men utvecklingen går ju fort.

Och med nya körkontroller med pekskärm där man har flera sidor med funktionsknappar med klartext så går det att få ett vettigt användargränssnitt för många funktioner. En sida för alla funktioner för lyse, en sida för alla funktioner med ljud, en sida med funktioner för rangering, m.m. WiThrottle-appen borde t ex kunna hantera det. Och då kan man från en körkontroll på ett enkelt sätt styra 30 - 40 olika funktioner på ett lok.

Jag har för mig att Märklin MFX-dekodrar har möjlighet att lyssna på två olika lokadresser, t ex adress 21 och 22, för att kunna stödja gamla Motorola-protokollet. Stämmer det? Om en DCC-dekoder lyssnar på två lokadresser så kan den dekodern få 56 funktioner. Och med en intern buss a la Möllehems signaldekodrar kan man få många funktioner i loket med minimal ledningsdragning. T ex ett kort i framänden för loket med alla lysdioder för halvljus, helljus, topplykta, rödljus, hyttbelysning som ansluts med en kabel med bara tre ledare.

Så om ovanstående skulle implementeras i ett lok, hur många funktioner skulle vara önskvärt att ha?

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Hur många funktioner kan behövas på ett lok?

Inlägg av daniel »

Framände och bakände:
* Halvljus
* Helljus
* Topplykta
* Röd lykta
* Hyttbelysning
* Maskinrumsbelysning
* Avkoppling av vagnar
Totalt 14 funktioner (fram och bak)

Strömupptagare upp/ner. 4 funktioner, en per strömupptagare (vissa europeiska lok har fyra strömavtagare).

Rangerläge på/av (stäng av utrullning)
Halvfart på/av

Vilket så här långt är 20 funktioner.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Hur många funktioner kan behövas på ett lok?

Inlägg av daniel »

Någon kanske undrar varför fundera på något som ännu inte finns, men att göra om "Throttle" i JMRI är ett ganska omfattande jobb som kommer få stor betydelse för JMRI de kommande 10 åren framöver och då är det relevant att fundera på hur dekodrarna ser ut om 10 år.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Hur många funktioner kan behövas på ett lok?

Inlägg av LLJ »

Man kan också vända på det hela: Behövs verkligen så många funktioner?

Ett konkret exempel:
Jag köpte för en tid sedan en ljuddekoder till ett europeiskt växellok. Dekodern var utrustad med 29 funktioner varav de flesta ljud. Tyvärr hade man mappat "onödiga ljud" så som öppna/stäng hyttdörr, öppna/stäng fönster bland F1-F8 och "nyttiga" funktioner på de högre F-knapparna. Så jag mappade om så som jag ville ha det och när jag var klar så var F0-F7 använda!!. Jag lade sedan till ytterligare ett ljud på F8 .
Mao så kan jag använda en FRED till att styra det jag önskar och behöver inte alla dessa 29 funktioner som var i dekodern från början.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Hur många funktioner kan behövas på ett lok?

Inlägg av daniel »

Ditt svar utgår ifrån att du använder Fred, vilket är mycket lämpligt på en modulträff.

Men kör man loket på en modelljärnvägsklubb eller hemma så funkar det utmärkt att köra med t ex Withrottle på mobiltelefonen. Och med en app i telefonen eller med en körkontroll med touchscreen så är det inga problem att fixa ett enkelt användargränssnitt som klarar 50 funktioner om man så önskar.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Hur många funktioner kan behövas på ett lok?

Inlägg av LLJ »

Nej, målet var inte att få ner antalet funktioner så att de kan styras från en FRED utan vilka funktioner av de tillgängliga i dekodern som var användbara.
Av en tillfällighet så kan de styras från FRED. Jag har andra fordon som kräver fler F-knappar än F0-F8 och får styras på annat sätt.

Poängen med mitt svar var att visa att bara för att det går att ha många funktioner så använder man ändå bara en bråkdel vid normal körning, så är verkligen behovet med ytterligare funktioner verkligen så stort?

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Hur många funktioner kan behövas på ett lok?

Inlägg av daniel »

LLJ skrev: 2017-10-20, 23:23 Poängen med mitt svar var att visa att bara för att det går att ha många funktioner så använder man ändå bara en bråkdel vid normal körning, så är verkligen behovet med ytterligare funktioner verkligen så stort?
daniel skrev: 2017-10-20, 18:42 Framände och bakände:
* Halvljus
* Helljus
* Topplykta
* Röd lykta
* Hyttbelysning
* Maskinrumsbelysning
* Avkoppling av vagnar
Totalt 14 funktioner (fram och bak)

Strömupptagare upp/ner. 4 funktioner, en per strömupptagare (vissa europeiska lok har fyra strömavtagare).

Rangerläge på/av (stäng av utrullning)
Halvfart på/av

Vilket så här långt är 20 funktioner.
För att svara på frågan citerar jag ovanstående igen. Samtliga ovanstående ser jag som nyttiga ifall man så långt som möjligt vill efterlikna förebilden. Som exempel så låter man röd lykta lysa i ena änden på loket oavsett vilken riktning loket kör i. Om röd lykta är tänd i lokets A-ände, så förblir den tänd oavsett om loket går med A-änden först eller B-änden först. Det här är framförallt aktuellt vid växling. Så det är egentligen fel att röd lampa växlar med lokets färdriktning.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Hur många funktioner kan behövas på ett lok?

Inlägg av Eke »

Jag använder alla 29 funktionerna i mina mest "extrema" mappningar och då har jag ändå inte med alla konstiga och lite onödiga ljud men däremot många logiska funktioner förutom dom vanliga funktionsutgångarna.
Det dyker dessutom upp nya logiska funktioner då och då, det senaste från ESU är väl coasting och liknande funktioner där man kan frikoppla ljudet från motordrivningen för att kunna varva upp och ner motorljudet med hjälp av körvredet utan att hastigheten ändras, och det finns fler varianter på samma tema, fyra olika om jag inte minns fel!

Jag kan tänka mig att dom högre mer svåråtkomliga funktionsknapparna skulle kunna användas för inställningar typ tågtyngd, olika hastighetskurvor och toppfarter och dylikt. Håller på lite med sådant och känner redan att ESU är lite begränsat där och jag är säker på att sådana funktioner kommer, har faktiskt tänkt skriva och föreslå lite sådana logiska funktioner.

Märklin behöver inte längre använda två adresser för fler funktioner, dom leder faktiskt funktionsligan i sina nyaste dekodrar med 32 stycken tillgängliga funktioner.
Jag skulle vilja påstå att ett 50-tal funktionsknappar skulle man kunna använda redan i dag om man vill få med många funktioner!


En tanke som jag haft är att man skulle kunna ha några högre funktionsnummer (som troligtvis inte kommer att krocka med framtida stigande behov av funktionsknappar) som bromskraftsfunktioner! Dom skulle funka som ESU:s dynamiska broms gör i dag, denna halverar bromssträckan (50%) när den aktiveras. I en kommande utveckling skulle kanske F91-F99 kunna reserveras som bromskraft 10%-90% i 10%-steg! 100% är ju det som idag finns normalt på F4! Ett nyare körhandtag skulle kunna ha ett litet återfjädrande bromsreglage som kopplar in alla bromsstegen i ordning ju hårdare man drar på reglaget, och har man inte ett sådant modernt körreglage så skulle man kunna mappa in valfria bromskrafter på några f-knappar, exempelvis F3-F6-F9 för 30%-60%-90% bromskraft och då även kunna använda äldre utrustning för moderna dekodrar!
F81-F89 skulle kunna användas för att sätta olika tågtyngder som segar ner accleration och ökar motorljudets varvtal ju högre värde man aktiverar via F80-intervallet. Även där kan man ju ta några fritt valda och mappa ner till tillgängliga funktionsknappar på äldre körkontroller.

Även om det inte finns dekodrar med så många funktioner ännu så finns det körkontroller som kan hantera över 32.000 funktioner!!!
Min Profi-Boss kan det och och även Fleischmanns gamla TwinCenter om den uppdateras, och jag tror även nyare Intellibox! Så funktionerna finns med i DCC-protokollet antar jag!

Med vänlig hälsning. Eke
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Hur många funktioner kan behövas på ett lok?

Inlägg av Eke »

daniel skrev: 2017-10-20, 23:33
LLJ skrev: 2017-10-20, 23:23 Poängen med mitt svar var att visa att bara för att det går att ha många funktioner så använder man ändå bara en bråkdel vid normal körning, så är verkligen behovet med ytterligare funktioner verkligen så stort?
daniel skrev: 2017-10-20, 18:42 Framände och bakände:
* Halvljus
* Helljus
* Topplykta
* Röd lykta
* Hyttbelysning
* Maskinrumsbelysning
* Avkoppling av vagnar
Totalt 14 funktioner (fram och bak)

Strömupptagare upp/ner. 4 funktioner, en per strömupptagare (vissa europeiska lok har fyra strömavtagare).

Rangerläge på/av (stäng av utrullning)
Halvfart på/av

Vilket så här långt är 20 funktioner.
För att svara på frågan citerar jag ovanstående igen. Samtliga ovanstående ser jag som nyttiga ifall man så långt som möjligt vill efterlikna förebilden. Som exempel så låter man röd lykta lysa i ena änden på loket oavsett vilken riktning loket kör i. Om röd lykta är tänd i lokets A-ände, så förblir den tänd oavsett om loket går med A-änden först eller B-änden först. Det här är framförallt aktuellt vid växling. Så det är egentligen fel att röd lampa växlar med lokets färdriktning.

Med vänlig hälsning
Daniel
Jag har använt F0-knappen med olika shiftalternativ samt F1 för ljusfunktionerna.

F10 för markeringsljus
F0 för halvljus
F1 för helljus
F20 för rangerbelysning

Detta gör att man vid normal körning aktiverar bara F10 vid körningens början och sedan kan man med dom lättåtkomliga F0 och F1 komma åt alla normala svenska ljuskombinationer vid normal körning.
Aktiverar man F11 eller F12 så aktiverar man ena eller andra förarplatsen för att ljuset inte ska växla vid körriktningsbyte som det inte heller gör i verkligheten.
F21 eller F22 släcker en fordonsände helt, används till exempel vid manövervagnståg och denna funktion är vanlig på tyska dekodermappningar även om dom ligger på andra F-knappar.

Med vänlig hälsning. Eke
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Hur många funktioner kan behövas på ett lok?

Inlägg av Qrt »

Svaret blir olika beroende på i vilket sammanhang loket ska användas:

Det är stor skillnad på vilka funktioner som är till någon nytta när man kör ensam hemma, hemma tillsammans med några kompisar, på en klubb, vid en modulträff eller vid en publik körning.
Lägg därtill att olika körsituationer ( fri körning, trafikspel, publik körning på en mässa för att göra reklam för hobbyn, publikupplevelsekörning på en klubb för redan frälsta besökare, ...) kräver olika inställningar så är det viktigaste inte antalet möjliga funktioner utan hur svårt det är att ställa om respektive flytta om funktionerna för en kväll.

För min del är den högsta önskan att det ska vara enkelt att välja vilken knapp som ska styra vilka funktioner på just mina lok. Jag tror nämligen att det är omöjligt att hitta en konfiguration som passar alla.
Som det nu är har jag lokdekodrar vilka är så svåra att mappa om att tillverkaren måste blandas in och eftersom den som där fick hand om 'et inte klarade av att acceptera mina önskemål rakt av så ligger fortfarande viktiga funktioner på knappar över 12.

Ljudnivån bör vara lätt att ändra med funktionsknappar.
Hittills har jag varit tvungen att ha lok dedicerade för olika situationer. Körning på mässa med fullt med folk kräver helt annan ljudvolym än körning i en sluten klubblokal med bara några få deltagare.
I framtiden kanske jag kan slippa det eftersom det äntligen har dykt upp dekodrar där det finns funktionsknappar för ökning och minskning av ljudvolymen.


/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"