Loconet och funktionstangenter

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Loconet och funktionstangenter

Inlägg av StefanFjällemark »

Har köpt FREDI från Lutz och noterar några skillnader:
  • När jag använde FREDI på modulträffen i Kolding så kunde man bara använda F0-F8. Både Shift och Shift-2 gav F5-F8.
  • När jag använder FREDI hemma med Z21 som central fungerar det som förväntat: F0-F4, Shift ger F5-F8 och Shift-2 ger F9-F12. Enkelt att kolla då jag en Roco Multimus på samma adress så jag ser vilka funktioner som aktiveras.
Vad beror detta på? Har det något med centralen att göra? I så fall, vilka centraler skall man undvika på träffar för att kunna använda alla funktioner på sin FREDI?
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Loconet och funktionstangenter

Inlägg av LLJ »

@StefanFällemark: Det verkar som det var två olika typer av centraler i Kolding. Benny märkte skillnad efter passagen mellan de två centralområderna.

/Lars
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Loconet och funktionstangenter

Inlägg av StefanFjällemark »

LLJ skrev: 2017-09-29, 16:29 Det verkar som det var två olika typer av centraler i Kolding. Benny märkte skillnad efter passagen mellan de två centralområderna.
OK, låter intressant. Det verkar ha med centralen att göra då, eller? Jag tror det var på den svensk/norska sidan jag inte kunde använda F9-F12, så vad var det för central där?

Och min fråga återstår: Vilka centraler/programversioner bör man undvika för att få maximal nytta av sin FREDI? Z21 verkar ju vara OK, men vilka andra ska man undvika?
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Loconet och funktionstangenter

Inlägg av Johnny »

Är inte det en fråga för Fremoforumet?
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Loconet och funktionstangenter

Inlägg av daniel »

Johnny skrev: 2017-09-29, 17:06 Är inte det en fråga för Fremoforumet?
Jo, men återkoppla gärna hit. Även för oss som inte är medlemmar i Fremo är det nyttig kunskap. Det är bra att veta vilka centraler som har vilka egenskaper.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Loconet och funktionstangenter

Inlägg av StefanFjällemark »

Jag har skrivit ett inlägg på FREMO forum. Får jag något intressant svar kommer jag att återkoppla här.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Loconet och funktionstangenter

Inlägg av StefanFjällemark »

Gino Damen skrev: One of the developers already mentioned that to be able to use F9-F12 you need to have an “modern” LN capable central like the Intellibox-2 (or Start) and the Z21. The centrals from Digitrax (DCS100, DB150) use a different method to address the functions above F8 which isn’t supported by the FREDI's.
Uppenbarligen skall man undvika (vissa?) Digitrax-centraler om man vill ha full användning för sin FREDI. Låter onekligen konstigt, då DIgitrax ju äger och definierar LocoNet-protokollet och att Digitax-centraler är vanliga på FREMO-träffar.

Man kan uppenbarligen hantera funktioner över F8 på fler sätt inom ramen för LocoNet. Någon som vet mer?
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: LocoNet och funktionstangenter

Inlägg av LLJ »

När LocoNet skapades så fanns inte så många funktioner i protokollet (F0-F8?).
När man sedan behövde stöd för fler löste Digitrax det på ett listigt sätt så att även äldre centraler skall klara av det. Man använder en speciell LN funktion som skickar ut data direkt via centralen till spåret och på det sättet behöver inte själva centralen stödja funktionen men man kan ändå styra lokdekodern.
Andra tillverkare har skapat stöd i LN-protokollet för fler funktioner, som då går via centralen som övriga funktioner.

/Lars
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: LocoNet och funktionstangenter

Inlägg av StefanFjällemark »

LLJ skrev: 2017-09-30, 12:13 Andra tillverkare har skapat stöd i LN-protokollet för fler funktioner, som då går via centralen som övriga funktioner.
Men vänta: betyder detta att "andra tillverkare" har utvidgat LocoNet utöver standarden, eller är det Digitrax som inte följer standarden?
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Loconet och funktionstangenter

Inlägg av daniel »

JMRI använder ett speciellt LocoNet-kommando som innebär att man skickar ett DCC-kommando över LocoNet. Problemet med denna lösning är att centralen då inte vet om att dessa funktioner är aktiverade, vilket dels innebär att centralen inte kan repetera kommandot utifall att loket tillfälligt tappar DCC-signalen pga t ex smutsigt spår, dels innebär att andra körkontroller inte kan läsa av statusen på dessa funktioner i centralen.

Med F0-F8 vet ju centralen om vilka av dessa funktioner som är aktiverade, men med F9-F28 funkar inte det om körkontrollerna skickar DCC-kommandon över LocoNet-bussen.

Jag försökte ta reda på hur Fredi version 1.8 har löst det, men jag blir inte klok på källkoden.
Längst ner på den här sidan är en bild på senaste Fredi som påstås ha version 1.8:
http://fremodcc.sourceforge.net/diy/fred2/fredi_d.html

Jag följde instruktionerna på den här sidan för att ladda ner källkoden till version 1.8:
http://embeddedloconet.cvs.sourceforge. ... iew=markup

Men i filen fredi/apps/Fredi/sysdef.h finns inte dubbel-shift-tangenten med utan bara enkel-shift-tangenten. Och enbart funktionerna F0-F8, inte F9-F12.

Som exempel finns raden "#define Key_F8 (Key_F4 | Key_SHIFT)" i sysfdef.h, men inte något motsvarande för Key_F9.

@Stefan: Kan du fråga på Fremo-forumet var man hittar källkoden för senaste Fred:en? Så kan man kolla hur Fred:en hanterar F9-F12.

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"