Loconet och funktionstangenter

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: LocoNet och funktionstangenter

Inlägg av LLJ »

StefanFjällemark skrev: 2017-09-30, 15:53
LLJ skrev: 2017-09-30, 12:13 Andra tillverkare har skapat stöd i LN-protokollet för fler funktioner, som då går via centralen som övriga funktioner.
Men vänta: betyder detta att "andra tillverkare" har utvidgat LocoNet utöver standarden, eller är det Digitrax som inte följer standarden?
Eftersom Digitrax äger LocoNet standarden och själv tillämpar "Direkt DCC" så måste den andra lösningen vara utanför standard.
Sedan kan de fått tillstånd från Digitrax att göra så för produkter som säljs i Europa, men det är en gissning från min sida.

/Lars
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Loconet och funktionstangenter

Inlägg av StefanFjällemark »

Nu har min tråd på FREMOs forum fått några intressanta svar:
  • Digitrax, som har sin största marknad i USA och där man knappast använder körhandtag från Europeiska tillverkare, stödjer F9+ endast som direkt DCC-kommando och det innebär att centralen inte har koll på dessa funktioner. Detta verkar vara den "standard" man använder i USA.
  • Europeiska centraler implementerar LocoNet F9+ efter samma princip som F0-F8, dvs. genom kommando till centralen som i sin tur sköter DCC-signaleringen. Men dessa centraler stödjer även direkta DCC-kommando, vilket innebär att alla LocoNet körhantag kan fungera, oavsett vilket sätt körhandtaget implementerar F9+. Men de körhantag som använder direkta DCC-kommando för F9+ gör ändå att centralen inte känner till status för dessa funktioner. FREDI, som stöder F0-F12, vet vi implementerar F9+ efter europeiskt vis, och när sådana körhandtag ansluts till en Digitrax-central fungerar endast F0-F8.
Så skall jag kunna använda full potential i mina FREDIs på en träff skall det tydligen inte vara en Digitrax-central, utan en europeisk.

Jag har testat med två centraler - Z21 och Digikeijs DR 5000 - och båda centraler är "europeiska". Testet innebär att jag ansluter en FREDI och en MultiMus med samma lokadress och kan se att funktionerna F0-F12 från FREDI replikeras till XBUS och syns på MultiMus. Det hade varit intressant att göra samma test med t.ex. UT4 för att se vilka funktioner som syns på MultiMusen.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Loconet och funktionstangenter

Inlägg av daniel »

Stefan: Kan du även fråga var man hittar källkoden till den senaste versionen av Fredi, som har F9 - F12 ?

Jag är mycket intresserad av vilka kommandon som skickas på LocoNet-bussen för att meddela centralen status på F9 - F12. Har jag källkoden till Fredi så kan jag kolla där.

Som jag skrev i mitt förra inlägg verkar inte källkoden som ligger ute ha stöd för F9 - F12, då den källkoden saknar "dubbel-shift"-tangenten (KEYPIN_SHIFT är definierad i sysdef.h, men inte någon mer SHIFT-tangent och senaste Fredi har två SHIFT-tangenter).
viewtopic.php?p=32221#p32221
http://embeddedloconet.cvs.sourceforge. ... iew=markup

Med vänlig hälsning
Daniel
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Loconet och funktionstangenter

Inlägg av ErikKuiper »

Senaste FREDI-version är 1.10, men 1.8 hade också dubbelshift.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Loconet och funktionstangenter

Inlägg av daniel »

Något stämmer inte. På bilder på den färdiga körkontrollen står att 1.8 har dubbelshift.

Men i källkoden för Fredi definieras tangenterna i filen sysdef.h som för version 1.8 finns här:
http://embeddedloconet.cvs.sourceforge. ... iew=markup

Se rubriken "CVS Tags: FREDI_1_8, FRED_1_8, HEAD".

På raderna 217 - 220 definieras KEYPIN_SHIFT samt KEYPIN_F0 - KEYPIN_F4, och på raderna 293 - 302 definieras Key_SHIFT samt Key_F0 - Key_F8. Ingen skymt av dubbelshift eller F9 - F12.

-----------------------

Källkoden för Fredi 1.8 finns att ladda ner med CVS, men jag försökte ladda ner källkoden för Fredi 1.10 med CVS men den version finns inte på CVS-servern. Vilket tyder på att källkoden för Fredi har flyttat någon annan stans.

Jag skulle väldigt gärna få reda på var man hittar källkoden till senaste Fredi för att se hur man har löst F9 - F12. Jag har samma problem med WiThrottleServer som idag skickar ut F9 - F12 med DCC-kommando över LocoNet, vilket gör att andra körkontroller och centralen inte ser dessa funktioner.

Med vänlig hälsning
Daniel
Nicke
Inlägg: 833
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Loconet och funktionstangenter

Inlägg av Nicke »

Källkoden kan jag inte hjälpa dig med,
men går det inte att se hur de löst det genom att titta på kommunikationen med en LocoNet-monitor
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Loconet och funktionstangenter

Inlägg av daniel »

Bra idé. Vi ska köpa en Z21:a till klubben så jag kanske kan kolla på det där.

Är det någon som vet hur man dispatchar ett lok till en analog Fred med shift och dubbelshift? Jag har en analog Fremo Fred med shift och dubbelshift där den röda lysdioden lyser konstant, men jag lyckas inte få den att ta ett lok trots att jag har dispatchat ett lok från Digitrax Zephyr. Jag har bl a provat med Shift + Stop men det funkar inte. Jag funderar på om jag gör fel eller om körkontrollen har lagt av.

Med vänlig hälsning
Daniel
DagCatoSkårvik
Inlägg: 52
Blev medlem: 2013-09-07, 00:51

Re: Loconet och funktionstangenter

Inlägg av DagCatoSkårvik »

Vet ikke om det fungerer for deg men jeg var nødt til å dispatche lokadressen først, så plugget jeg inn FREDen, trykket stopp og så shift. Det gjorde susen. Dette gjaldt en Fleischmann Twincenter.
MVH
Dag Cato
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Loconet och funktionstangenter

Inlägg av ErikKuiper »

daniel skrev: 2017-10-02, 15:07 Är det någon som vet hur man dispatchar ett lok till en analog Fred med shift och dubbelshift? Jag har en analog Fremo Fred med shift och dubbelshift där den röda lysdioden lyser konstant, men jag lyckas inte få den att ta ett lok trots att jag har dispatchat ett lok från Digitrax Zephyr. Jag har bl a provat med Shift + Stop men det funkar inte. Jag funderar på om jag gör fel eller om körkontrollen har lagt av.
Du verkar göra rätt på FREDen. När du har dispatchat och den röda lampan lyser så ska du ta adressen genom att trycka shift-stop. Robert K hade lite problem med att dispatcha med en Zephyr som central. Jag tror han använde dispatchfunktionen på en UT4:a. Det han gjorde fel var att han även hade adressen vald på Zephyren och då "åt den upp" dispatchen av adressen. Jag vet dock inte hur man dispachar direkt från Zephyren.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Loconet och funktionstangenter

Inlägg av LLJ »

Från Zephyren så väljer man först lokadressen så att den är vald. Sedan trycker man Loco och Exit. Sedan kan man plocka adressen med FREDen.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"