FREDI 2016 säljes

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: FREDI 2016 säljes

Inlägg av RickardNordström »

Hallå...
Av ren nyfikenhet undrar jag hur det går med produkten som det var bråttom att beställa.
Jag gör en koll för att reda ut så det inte blivit något missförstånd om vem som skall höra av sig.

Mvh Rickard
Nicke
Inlägg: 832
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: FREDI 2016 säljes

Inlägg av Nicke »

Hej, anledningen att det blev bråttom att beställa var att jag fick en förfrågan mitt i beställningen av en massa annat från en tysk firma.
Sedan var vissa andra saker restnoterade...själv är jag alltså bara mellanhand och tjänar inget på detta.

Nu finns handtagen i alla fall hos mig!
Med dålig eurokurs och betalavgift på Paypal slutade det på 510kr, då är den färdigbyggd till skillnad mot senaste batchen, däremot ingår inte spiralsladd.
Swish till 070-6493527
Leverans till MJ-hobby kan ordnas, eller kommer du upp till Tyresöträffen också?
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: FREDI 2016 säljes

Inlägg av RickardNordström »

Ok. Utan spiralsladd har jag svårt att använda den. Vad är det för sladd vi talar om. Samma som EKE säljer till rocomössen?
Tyresöträffen är inte aktuell men försöker ta mig till Mj Hobby. Annars är frakten runt 55-60:- med PostNord. Vi kan väl fundera ett par dagar hur vi löser frakten.
Mvh Rickard
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: FREDI 2016 säljes

Inlägg av StefanFjällemark »

RickardNordström skrev: 2017-09-30, 15:25 Vad är det för sladd vi talar om?
  • För anslutning av FREDI till EkeBus använder jag denna kabel, klipper av modularkontakterna, och crimpar nya kontakter enligt http://ekebus.se för LocoNet. Har just tillverkat 10 sådana i helgen.
  • För anslutning av FREDI till LocoNet kan en 4-trådig kabel användas men normalt använder man en 6-polig, dessa finns att köpa på nätet.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: FREDI 2016 säljes

Inlägg av ErikKuiper »

StefanFjällemark skrev: 2017-09-30, 16:07 För anslutning av FREDI till LocoNet kan en 4-trådig kabel användas men normalt använder man en 6-polig, dessa finns att köpa på nätet.
Då ska det vara rätt 4 poler som är anslutna, vilket jag inte tror det är i en standardkabel. 6-polig bör man köpa.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: FREDI 2016 säljes

Inlägg av StefanFjällemark »

ErikKuiper skrev: 2017-09-30, 16:59 Då ska det vara rätt 4 poler som är anslutna, vilket jag inte tror det är i en standardkabel. 6-polig bör man köpa.
En 6-polig är enklast.

En 4-polig kabel måste också crimpas om med 6-poliga modularkontakter, där endast vissa poler ska anslutas.

Jämför med anslutningen till EkeBus, där används endast 4 kablar.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Nicke
Inlägg: 832
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: FREDI 2016 säljes

Inlägg av Nicke »

Till Ekebus är Stefans lösning elegant, original FredI-Loconetkabel passar ändå inte.
Till Loconet kan man använda en alldels vanlig LocoNet-kabel, om man inte absolut kräver spiralsladd :)

Angående frakten får du gärna fundera och återkomma, ingen brådska för min del.
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"