WiFi interface från DigiTrax

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
Bengt Samuelsson
Inlägg: 183
Blev medlem: 2012-05-09, 02:20
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: WiFi interface från DigiTrax

Inlägg av Bengt Samuelsson »

Det är en sesionid, 32 tecken långt Hex nummer, som identifierar respektive körhandtag/app precis som det här webforumet Inte din PI adress, ni har alla fått samma IP som ansluter till Z21an
Finns lite att läsa här
Och Här
Prinsipen är densamma i Z21
How does it work? How does it know it's me?
Most sessions set a user-key on the user's computer that looks something like this: 765487cf34ert8dede5a562e4f3a7e12. Then, when a session is opened on another page, it scans the computer for a user-key. If there is a match, it accesses that session, if not, it starts a new session.
Medlem #20 har också en hemsida med lite av varje.
Nicke
Inlägg: 833
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: WiFi interface från DigiTrax

Inlägg av Nicke »

Bengt:
Z21 pratar UDP som är ett sessionslöst protokoll, så sessionsid känns lite udda i sammanhanget.

Stefan:
Jag har också varit inne på mjukvaruhub, och kodat ihop ett embryo i Python. Tror det skulle funka, plus att man kan lägga till kontroll att om man tappar kontakten med ett handtag så stoppas tåget, kontroll mot loklista och lite annat smått och gott
Senast redigerad av 1 Nicke, redigerad totalt 2017 gånger.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: WiFi interface från DigiTrax

Inlägg av daniel »

BengtSamuelsson skrev: 2017-08-14, 22:25 Det är en sesionid, 32 tecken långt Hex nummer, som identifierar respektive körhandtag/app precis som det här webforumet Inte din PI adress, ni har alla fått samma IP som ansluter till Z21an
Nej, det stämmer inte alls. Varje mobiltelefon som ansluter till Z21:an får en egen IP-adress av den trådlösa routern. Z21:an behöver komma ihåg telefonens IP-adress samt vilken data appen i respektive mobiltelefon är intresserad av. Z21:an har för varje anslutet handtag ett antal flaggor som t ex anger om handtaget vill lyssna på LocoNet-meddelanden, XpressNet-meddelanden, hastighetsförändringar, m.m. Som exempel gjorde jag en egen app som lyssnade på LocoNet-meddelanden från Z21:an.

Jag har skrivit ett eget program som pratar med Z21:an så jag har viss koll på hur kommunikationen ser ut. Och Stefan Fjällemark är ännu mer insatt i ämnet än vad jag är.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
Bengt Samuelsson
Inlägg: 183
Blev medlem: 2012-05-09, 02:20
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: WiFi interface från DigiTrax

Inlägg av Bengt Samuelsson »

OK, Jag kan se det här, får nog läsa på bättre
Medlem #20 har också en hemsida med lite av varje.
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"