WiFi interface från DigiTrax

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

WiFi interface från DigiTrax

Inlägg av LLJ »

Digitrax har precis kommit ut med LNWI LocoNet WiFi interface
Verkar intressant.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: WiFi interface från DigiTrax

Inlägg av daniel »

En sak som gör mig mycket konfunderad är följande punkt:

Wi-Fi interface to a Digitrax LocoNet for up to four compatible mobile Wi-Fi devices and Apps.

Jag tolkar det som att max fyra samtidiga mobiltelefoner kan använda enheten. Det är fortfarande intressant för hemmabanan men knappast relevant för klubbar eller modulbanor.

Med vänlig hälsning
Daniel
tthulesius
Inlägg: 18
Blev medlem: 2014-01-29, 17:53
Ort: Kungsängen

Re: WiFi interface från DigiTrax

Inlägg av tthulesius »

Så som ROCO:s wiffiinterface toll deras trådlösa multimus. Den hade/Har väl också en liknande begränsning.

Bättre att använda standard nätverkskomponenter ( accesspunkter ) och låta en Z21 hantera klienterna.
My five cents
/ Tilman D. Thulesius

www.thulesius.se/rail
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: WiFi interface från DigiTrax

Inlägg av StefanFjällemark »

tthulesius skrev: 2017-08-09, 05:46 Så som ROCO:s wiffiinterface toll deras trådlösa multimus. Den hade/Har väl också en liknande begränsning.

Bättre att använda standard nätverkskomponenter ( accesspunkter ) och låta en Z21 hantera klienterna.
My five cents
ROCOs trådlösa MultiMaus använder standard WiFi för att kommunicera med Z21. Protokollet finns dokumenterat och kan laddas ner från Z21.eu. Protokollet använder UDP och det är samma protokoll som programvaran Z21 Maintenance använder. Jag har själv skrivit program som kommunicerar med Z21 på samma sätt. Det finns ingen fix begränsning av antalet enheter som kan kommunicera med Z21 över LAN/Wifi enligt Roco.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Nicke
Inlägg: 833
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: WiFi interface från DigiTrax

Inlägg av Nicke »

Nätverksmässigt finns ingen begränsning, men jag vill minnas jag hört att det finns en begränsning i Z21 till 10 enheter.
(Internt i Z21 skapas ju en klientlista för att hålla reda på till vilken UDP-adress svaren ska skickas).
Är det någon som faktiskt testat gränsen?
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: WiFi interface från DigiTrax

Inlägg av LLJ »

Lite OT, men fler än c:a 30 handtag som styr samtidigt bör man inte ha på samma central eftersom DCC inte hänger med då. Dvs DCC hastigheten i spåret sätter begränsning.
Digitrax har maximerat till 8 st LNWI per LocoNet, vilket hamnar härad när det gäller antal handtag om alla kör trådlöst.

/Lars
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: WiFi interface från DigiTrax

Inlägg av StefanFjällemark »

Nicke skrev: 2017-08-13, 23:09 Nätverksmässigt finns ingen begränsning, men jag vill minnas jag hört att det finns en begränsning i Z21 till 10 enheter.
Z21.eu skrev: Yes, you can simultaneously connect up to ten smartphones and tablets, and up to 31 conventional X-BUS controllers. So there is nothing to stop you from having a fun evening driving your locos together with your friends – with and without smartphones.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Nicke
Inlägg: 833
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: WiFi interface från DigiTrax

Inlägg av Nicke »

Inser att jag inte skrev tydligt nog. Jag syftade naturligtvis på 10 trådlösa enheter.
Det verkar det ju som att Roco bekräftar att max 10 enheter kan anslutas trådlöst (och jag tror som sagt den begränsningen sitter i Z21, inte routern), därför tror jag inte det blir bättre av att koppla in enheter via fast Ethernet, och Wifi-möss lär också ta en anslutning i anspråk.
Med Ekebus lär väl 31+31 handtag kunna kopplas in vi X-Bus samt okänt antal LocoNet, men som Lasse skriver finns ju även en gräns för vad DCC klarar.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: WiFi interface från DigiTrax

Inlägg av StefanFjällemark »

Begränsningen i Z21 verkar vara antalet olika IP-adresser som samtidigt kan kommunicera med UDP. Jag testade att göra en programvara som sitter i mellan appen/trådlösa hantaget och körs på en dator med Z21:ans normala IP-adress, och sedan pratar denna programvara med Z21 som då har en annan än sin vanliga IP-adress. Då kan man troligen komma runt begräsningen, för Z21 uppfattar min programvara som en app, oavsett antal appar/trådlösa handtag.

Motivet till att ha en sådan mjukvaruhubb för appar/trådlösa handtag är att annan programvara inte skall blockeras i sin kommunikation med Z21 för att det inte finns någon ledig slot. Mjukvaruhubben kan ju också ha begränsningar i antalet handtag, och vill man inte tillåta appar och trådlösa handtag, kan man blockera dom helt genom att stänga av mjukvaruhubben.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: WiFi interface från DigiTrax

Inlägg av LLJ »

Frågan är väl om man vill komma runt begränsningen då DCC förmodligen ändå begränsar antal fordon som samtidigt kan styras?
Men det finns kanske en poäng i att kunna ha fler handtag uppkopplade än som samtidigt skickar DCC kommandon?

/Lars
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"