Sida 1 av 1

Öppen kabel Peco hjärtstycke. Farligt eller ej?

Postat: 2017-07-25, 16:55
av RickardNordström
Hallå.
Snabb fråga som önskar snabbt svar.
Kabeln som kommer ifrån hjärtstycket är en tunn oisolerad tråd. Tänkte löda på en kabel i änden och sedan föra den igenom ett hål modulen gjord av MDF.
Den kabeln förväntas endast lämna ström till passerande tåg i växeln. Finns det någon risk för brand? Överhettning med andra följdfel?
Mvh Rickard

Re: Öppen kabel Peco hjärtstycke. Farligt eller ej?

Postat: 2017-07-25, 18:16
av jhjelm
Det är väl så man gör? Risken för brand måste väl anses vara väldigt liten.

Med vänlig hälsning, Jonas

Re: Öppen kabel Peco hjärtstycke. Farligt eller ej?

Postat: 2017-07-25, 18:53
av RickardNordström
Tråden från växeln kommer ut ifrån sidan på växeln via ett utfräst spår. Således kommer den tunna ståltråden ligga oisolerad mot trät tills platsen jag löder på kabeln.
Mvh Rickard

Re: Öppen kabel Peco hjärtstycke. Farligt eller ej?

Postat: 2017-07-25, 21:57
av daniel
Att tråden är oisolerad spelar ingen roll. Trä leder ingen ström.

Det som betyder något är hur stor ström som går i ledaren, arean på ledaren samt längden på ledaren. Om en stor ström går i en tunn ledare finns risk att ledaren blir varm och i värsta fall antänder omgivande material. Men det ska till mycket värme för att antända trä så det är nog inget problem. (Som jämförelse: Det är inte helt lätt att antända trä med en cigarettändare, trots att det är en öppen låga).

Är ledaren tunn och lång så får man ett stort spänningsfall över ledaren vilket kan leda till att boostern inte löser ut vid kortslutning. Men så länge du har en grov ledare som genomgående ledare under modulen så bör inte det heller vara något problem.

Med vänlig hälsning
Daniel

Re: Öppen kabel Peco hjärtstycke. Farligt eller ej?

Postat: 2017-07-26, 11:37
av plj
Den största strömmen uppstår vid kortslutning i kretsen och då är det det matande aggregatets överströmsskydd som bestämmer om och efter hur lång tid som kortslutningsströmmen ligger på. Det beror också på hur stor resistans det är i felstället. Ett ej fullt utvecklat fel som ger en så låg ström att aggregatets överströmsskydd inte slår från kan ligga på länge och därmed öka risken för brand. En direkt kortslutning med hög ström bör bryta strömmen snabbt. Därför bör man inte ha aggregat med högre märkström än man behöver för att driva de lok som samtidigt ska drivas av aggregatet.
PLj

Re: Öppen kabel Peco hjärtstycke. Farligt eller ej?

Postat: 2017-07-26, 20:24
av LLJ
några exempel: Lenz LV102 ger c:a 4A. FREMO har för H0-RE angivit en maxgräns på 3A för boostrar. Så mer än så bör inte matas ut i spåret, dvs 3-4 A , och anpassat överströmsskydd efter utmatad strömnivå.

/Lars