Z21 eller z21..

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Z21 eller z21..

Inlägg av StefanFjällemark »

daniel skrev: 2017-08-04, 22:00 Jag antar att Arne syftar på en surfplatta, men inte vill ha en Ipad. Syftet är att programmera lok med Z21:an.
Ett litet förtydligande i all välmening:

Apparna används INTE för att programmera lok, de används för att KÖRA lok. Alla data om ett loks funktioner lagras i APPEN, inte i Z21. Den enda kommunikation som sker mellan APPEN och Z21 är när man kör loken.

Programmering av lok görs via Windows-programmet för Z21, och då i form av att kunna läsa och skriva CV-värden på programmeringsspåret eller på vanliga spåret. Vill man göra något mer avancerat så är det andra programvaror och hårdvaror som gäller.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Z21 hämtad

Inlägg av Arne Ivan »

StefanFjällemark skrev: 2017-08-04, 16:35
Arne Ivan skrev: 2017-08-04, 14:12 Vad ska jag köpa för wordpad för programmering? Inte ett äpple bara..
Wordpad är väl gratis, eller så förstår jag inte din fråga. Vad är det du skall programmera? Och vad har det med äpplen att göra? Eller är det ditt egna fikonspråk som endast invigda förstår? ;-)
Eftersom rubriken handlar om Rocos tågstyrningsutrustning Z21 är det en sån jag vill kunna använda för att programmera lok. Och vad jag vet finns det två huvudleverantörer av surfplattor (jag hittade inte ordet), nämligen Apple Computers och pyttemjuk. Och jag har valt bort Apples produkter sen några år, förutom den snorbilliga begagnade Ipod jag köpt ör att köra tåg med.
Jag ska vara väldigt noggrann när jag kommunicerar med dig i framtiden. Jag lovar. Fast nu vände jag mig inte direkt till dig, Stefan.
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Z21 eller z21..

Inlägg av LLJ »

"Pyttemjuk" har nog ingen egen surfplatta (hårdvara alltså). Däremot finns många leverantörer av plattor som har Android som operativsystem, och som kan användas för tågkörning ihop med Z21.

/Lars
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Z21 eller z21..

Inlägg av Arne Ivan »

LLJ skrev: 2017-08-04, 23:31 "Pyttemjuk" har nog ingen egen surfplatta (hårdvara alltså). Däremot finns många leverantörer av plattor som har Android som operativsystem, och som kan användas för tågkörning ihop med Z21.

/Lars
StefanFjällemark skrev: 2017-08-04, 22:29
daniel skrev: 2017-08-04, 22:00 Jag antar att Arne syftar på en surfplatta, men inte vill ha en Ipad. Syftet är att programmera lok med Z21:an.
Ett litet förtydligande i all välmening:

Apparna används INTE för att programmera lok, de används för att KÖRA lok. Alla data om ett loks funktioner lagras i APPEN, inte i Z21. Den enda kommunikation som sker mellan APPEN och Z21 är när man kör loken.

Programmering av lok görs via Windows-programmet för Z21, och då i form av att kunna läsa och skriva CV-värden på programmeringsspåret eller på vanliga spåret. Vill man göra något mer avancerat så är det andra programvaror och hårdvaror som gäller.
Orkar inte leta just nu, men jag har för mig att nån skrev att jag skulle köpa en Z21a och programmera med det Anderoid jag har...
Va bra, då kan/ska jag använda nån av mina notebooks med Windows för programmeringen.

Hmm, fattar jag rätt om att allt om loket lagras i appen.. om jag ändrar ett cv-värde på loket med min windowsnotebook, hur vet appen att jag gjort det?

/Arne
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Z21 eller z21..

Inlägg av StefanFjällemark »

Arne Ivan skrev: 2017-08-04, 23:34 Hmm, fattar jag rätt om att allt om loket lagras i appen.. om jag ändrar ett cv-värde på loket med min windowsnotebook, hur vet appen att jag gjort det?
Det vet den inte!

Om du t.ex. byter lokadress genom att sätta nya CV via Z21 Maintenance programmet (i Windows), så måste du även manuellt ändra adressen för det loket i din iPhone/iPad/Andriod-app. Appen läser inga data från Z21 och vet inte heller vilka lok som är aktiva på spåret.

Se appen som en vanlig trådlös körkontroll med möjlighet att lagra lok lokalt, precis som t.ex. en trådlös MultiMaus.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Robban
Inlägg: 258
Blev medlem: 2014-01-18, 10:07

Re: Z21 eller z21..

Inlägg av Robban »

Fel fel fel, det går alldeles utmärkt att programmera lok med appen.
Jag kommer hem om någon vecka och kan visa dig då Arne.

Robban
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Z21 eller z21..

Inlägg av StefanFjällemark »

Robban skrev: 2017-08-05, 11:50 Fel fel fel, det går alldeles utmärkt att programmera lok med appen.
Jag kanske var lite otydlig: Visst går det att programmera och läsa CV-värden från appen, både på programmeringsspår och på huvudspår. Men frågan jag besvarade var om ändringar av CV-värden återförs till lokregistret i appen. Och det gör det inte. Byter man lokets adress eller mappar om funktioner via CV-programmering från Z21 Maintenance eller appen, så återförs denna information inte till lokregistret. Man får gå in och ändra det manuellt. Dessutom lagras inga CV-värden i appen, endast de uppgifter man själv lägger in om respektive lok.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Z21 eller z21..

Inlägg av Arne Ivan »

Robban skrev: 2017-08-05, 11:50 Fel fel fel, det går alldeles utmärkt att programmera lok med appen.
Jag kommer hem om någon vecka och kan visa dig då Arne.

Robban
Tack Robban! :D
Så om jag köper en pekskärm med android så borde jag kunna klara mig med den för att programmera CV-värden.
Jag ska inte köra med den, jag har köpt en trådlös multimus och har en UT4 redan så det borde klara sig.. sen har jag ju lokmus2-orna.
10-tummare för strax under 2000 borde funka då?
Kan jag klara mig med den utan SIM-kort om jag har wifi igång?

/Arne
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Z21 eller z21..

Inlägg av daniel »

SIM-kort behövs inte utan det viktiga är att den har WiFi.

Med vänlig hälsning
Daniel
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Z21 eller z21..

Inlägg av Arne Ivan »

daniel skrev: 2017-08-06, 17:09 SIM-kort behövs inte utan det viktiga är att den har WiFi.

Med vänlig hälsning
Daniel
Tack! :D
Men jag känner att jag får olika info från olika håll så jag låter Robban få ensamrätt på info.
/Arne
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"